vi-commando
Fra : claus

Dato : 05-01-02 13:45

Er der en der vil være mig behjælpelig med at fortælle hvad kommandoen
er i Vi for at "save" ændringer?

Jeg regner med at jeg efter Save kommandoen skal taste :q for at
komme helskindet ud igen, korrekt?

Venlig hilsen Claus Larsen

Fra : Steffen Larsen

Dato : 05-01-02 13:51

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-01-02 11:11

Steffen Larsen wrote:

> hvis du vil 'save' og derefter 'quit'e... så bare skriv :wq

ZZ (store z'er) i kommandomode gemmer og afslutter også...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
UNIX is user-friendly;

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 05-01-02 14:37

claus wrote:

> Er der en der vil være mig behjælpelig med at fortælle hvad kommandoen
> er i Vi for at "save" ændringer?

:w

> Jeg regner med at jeg efter Save kommandoen skal taste :q for at
> komme helskindet ud igen, korrekt?

Thats right, men du kan også gøre det hele på en gang med :wq

Hvis du er så heldig at det er vim du har på dit system, så prøv at
skriv `vimtutor`. Det er et kanon "program" som lærer dig en masse basic vi.

- Morten.

Fra : Jesper Angelo

Dato : 05-01-02 17:40

Eller to store Z'er som i "ZZ". Save og Exit. Ihvertfald hvis du bruger vim.

Fra : Mickey

Dato : 05-01-02 19:16

> [...]

> Hvis du er så heldig at det er vim du har på dit system, så prøv at
> skriv `vimtutor`. Det er et kanon "program" som lærer dig en masse basic

på de fleste systemer er vi da vist et link til vim - i hvert fald på
distributionssytemer

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 05-01-02 19:36

"Mickey" <003@susie.dk> writes:

> på de fleste systemer er vi da vist et link til vim - i hvert fald på
> distributionssytemer

Du ser da vist ikke andet end Linux...

Sven

--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Mickey

Dato : 05-01-02 20:46

"Sven Esbjerg" <esbjerg@egmont-kol.dk> skrev i en meddelelse

> Du ser da vist ikke andet end Linux...

nope ;)

Fra : Michael Hjorth

Dato : 06-01-02 00:18

Mickey wrote:

> "Sven Esbjerg" <esbjerg@egmont-kol.dk> skrev i en meddelelse

> nope ;)

Det gælder nu heller ikke på alle Linux'er. Min Debian har f.eks. vi
linket til nvi (som er en klon af den oprindelige vi). Jeg har faktisk
slet ikke nogen vim editor installeret.
Da jeg bruger Debian hjemme og Solaris og SCO Unix på arbejde er det
også mest hensigtsmæssigt at holde sig til den reneste vi udgave.

I øvrigt kan man jo også bruge
:x
for at gemme og forlade filen.
Det har den fordel at man kun gemmer hvis der er ændringer, men kommer
ud under alle omstændigheder.

Michael.

Fra : leif

Dato : 05-01-02 19:52

Det skal måske tilføjes, at hvis filen er ny og ikke navngivet skal du
skrive

:w <filnavn>

større og mindre en tegn skal udelades.

Leif.

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 06-01-02 04:58

> Det skal måske tilføjes, at hvis filen er ny og ikke navngivet skal du
> skrive
>
> :w <filnavn>
>
> større og mindre en tegn skal udelades.

Eller det samme hvis man vil gemme med et andet navn.

--
Tonny

Fra : Gitte Tøgersen

Dato : 07-01-02 08:43

Her er nogle sider med vi-kommandoer, som måske vil kunne hjælpe dig.

http://www.cs.colostate.edu/helpdocs/vi.html

http://www.chem.brown.edu/instructions/vi.html

http://www.sharpened.net/programming/vi_reference.php

http://www.bris.ac.uk/is/selfhelp/documentation/vi-r2/vi-r2.htm