How Too
Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-01-02 09:45

Hvor leder jeg efter en How Too?

Specielt en der forklare (helst på Dansk) hvordan jeg installere Debian
på en blank maskine over nettet, når jeg har netopkobling via TDC's BB

Og nu vi er ved det, så med en 1Mbit forbindelse, hvor lang tid vil den
process formodes at tage?

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,,

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-01-02 09:58

"Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> wrote in message
> Hvor leder jeg efter en How Too?

Det er nok nemmere at finde, hvis du staver det rigtigt: HOWTO :)

> Specielt en der forklare (helst på Dansk) hvordan jeg installere Debian
> på en blank maskine over nettet, når jeg har netopkobling via TDC's BB

Der er en dansk debian HOWTO her:
http://www.linuxguide.dk/debian/
Jeg har dog ikke kigget i den overhovedet.

> Og nu vi er ved det, så med en 1Mbit forbindelse, hvor lang tid vil den
> process formodes at tage?

Sådan en debian fylder vel mellem 50 og 1000 mb vil jeg tro. Så kan du selv
klare matematikken.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-01-02 10:19

On Sat, 5 Jan 2002 09:58:18 +0100, Niels Andersen wrote:

> Sådan en debian fylder vel mellem 50 og 1000 mb vil jeg tro.
^
Sidste udgave kom på 4 CD'er...

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-01-02 10:34

On Sat, 05 Jan 2002 10:19:02 +0100, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
wrote:

^
>Sidste udgave kom på 4 CD'er...

Men konklusionen er vel stadig, at med min 1Mbit er det lige så godt at
installere over nettet, som det er at hente det, hele, og installere fra
hardisken?
Eller vil du anbefale, at hente det hele, ligge det på min XP og
intallere over LAN? (naturligvis køre det 100Mbit)

Nå, mens jeg venter på svar, så forsætter jeg med at læse HOWTO'en,,,

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 05-01-02 10:50

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> Men konklusionen er vel stadig, at med min 1Mbit er det lige så godt at
> installere over nettet, som det er at hente det, hele, og installere fra

Det synes jeg også, jeg plejer normalt at installere en minimal version
af Debian over nettet, og derfra dist-upgrader jeg til woody/sid, og
først der begynder jeg at installere ekstra software/pakker.

> Nå, mens jeg venter på svar, så forsætter jeg med at læse HOWTO'en,,,

Du har sikkert fundet det, men det står lige her:

http://www.linuxguide.dk/debian/installation.html#INSTALLATION-OVER-INTERNET

Hvis det ikke er uddybet godt nok i guiden, må du lige sige til.

- Morten

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-01-02 11:20

On Sat, 05 Jan 2002 10:49:50 +0100, Morten Brix Pedersen <morten@wtf.dk>
wrote:

>Du har sikkert fundet det, men det står lige her:

DEt var det punkt jeg startede med, og er så gået igang fra starten.

Maskinen har 2 HD en øhe 10 GB og en 840MB, Jeg tænker på at bruge hdb
til SWAP, så er det på en selvstændig disk, og må gå hurtiger, end hvis
den ligger på samme HW som resten af systemmet, er det udmilbart til at
finde ud af at lægge den et andet sted, end normat, og som beskrevet i
http://www.linuxguide.dk/debian/partitionering.html ?
Nogen ulæmper jeg ikke lige har tænkt på, ved at lægge den på den
selvstændig disk?

Fra : Thor Dreier

Dato : 06-01-02 00:39

> [...]
> http://www.linuxguide.dk/debian/partitionering.html ?
> Nogen ulæmper jeg ikke lige har tænkt på, ved at lægge den på den

Det er ikke noget problem at lægge swap-partitionen på en anden disk.
Problemet er hvis din 840 er en gammel slave der er meget langsommere end
din 10gig, så vinder du nok ikke noget ved det.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-01-02 01:01

"Thor Dreier" <news@cheater.dk> writes:

> Det er ikke noget problem at lægge swap-partitionen på en anden disk.
> Problemet er hvis din 840 er en gammel slave der er meget langsommere end
> din 10gig, så vinder du nok ikke noget ved det.

Med de nuværende RAM-priser, er det absolut bedste råd, at putte så
meget i man kan (dog naturligvis undtaget gamle bundkort).

En Linuxmaskine er rigtig glad for 256-512-768 Mb. De ekstra par
hundrede er godt givet ud.
--
Thorbjørn Ravn Andersen 'He should have a red hat,' said
http://bigfoot.com/~thunderbear Twoflower. 'And he certainly ought to be

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-01-02 14:27

wrote:

>Hvis det ikke er uddybet godt nok i guiden, må du lige sige til.

Jeg har et D-Link NetNIC100P netkort, der er Linux "Compatble"
Når jeg vælger NET, for jetkort, så er det tætteste jeg kan finde

de600 - D-Link DE600 pocket adapter support
de620 - D-Link DE620 pocket adapter support

De kan vel ikke bruges?
Netkortet har noget Linux stuf til at compile, men hvordan får jeg det
fra CD'en til listen, så jeg kan få netkortet til at virke?

--
Ivar Madsen Der med dette indlæg, repræsentere mig selv,
og dem der er enig med mig,,,
http://news.milli.dk med info om news.milli.dk opdateret 1/1
WEB serveren køre nu VirtualHost, og vil blive kraftigt ændret snarest

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-01-02 17:17

On Sat, 05 Jan 2002 14:27:01 +0100, Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk>
wrote:

>Netkortet har noget Linux stuf til at compile, men hvordan får jeg det
>fra CD'en til listen, så jeg kan få netkortet til at virke?

Jeg fandt udaf hvilken chip der sider på, og så kunne jeg godt få det
installeret, men jeg kan ikke få nettet til min XP maskine til at køre,
jeg har sat det op med

XP:
IP-adresse   192.168.0.1
Undermaske   255.255.255.0
Standargateway   "tom"
DNS-server   193.162.163.164
      194.239.134.83
WINS-server   "tom"

Linux:
IP-adresse   192.168.0.2
Undernetmaske   255.255.255.0
IP-gateway   192.168.0.1
Domanename    linux.milli.dk
DNS-server   193.162.163.164
      194.239.134.83

Når jeg ser på "Status for lokal netværk" siger den sendt 128 pakker, og
modtaget 19, så lokalnettet må jo alså køre, men jeg får følgende fejl,

| Problem
| nf_htttp_fetchfile :: http.us.debian.org couldn't be resolved, Host name lookup failur (h_errno=2).

Når jeg trykker på enter, siger den:
| Problem
| Download failed for the file 'base2_2.tgz'.

Hvad betyder det? Er det mit lokalnet der ikke virker eller?
på netkortet på XP'en til ADSLmodemmet har jeg krydset af i
| Tillad andre brugere på netværket at oprette forbindelse gennem denne computers internetforbindelse

Måske man skulle prøvet flytte ADSLmodemmet over på Linux maskinen,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-01-02 19:00

On Sat, 05 Jan 2002 17:16:54 +0100, Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk>
wrote:

>Måske man skulle prøvet flytte ADSLmodemmet over på Linux maskinen,,,

Det gjorde jeg så, og den henter 15915492 byte, og så kommer den op med
følgende fejl vindue
|nf_http_fetchfile :: file download failed, content-length is 15.915.492 bytes, file size is 5.087.232 bytes
Hvis jeg forsøger igen, så forslår den at lave en resume, uanset om jeg
svare ja, eller nej, så sker det samme igen, den forsøger at hente fra
http://http.us.debian.org/debian/dists/potato/main/disks-i386/current/

Noget bud på hvad der går galt?
Noget bud på et andet sted jeg kan hente filen fra, hvor det måske ikke
failer?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-01-02 20:14

On Sat, 05 Jan 2002 19:00:16 +0100, Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk>
wrote:

>Noget bud på hvad der går galt?
>Noget bud på et andet sted jeg kan hente filen fra, hvor det måske ikke
>failer?

Jeg har hentet base2_2.tgz fra sunsite, det er samme problem,,,

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-01-02 00:49

wrote:

>Det gjorde jeg så, og den henter 15915492 byte, og så kommer den op med
>følgende fejl vindue

Jeg begyndte forfra, og så kunne jeg godt få hele filen hentet, og
installeret, men når jeg skal reboote fra hardisken, så vil den ikke,
den beder om de to floppy disk, og begynder helt forfra
Hvad kan være gået galt?

BTW så tror jeg nok at grunden til at den huggede ~1/3 af filen i første
omgang, var at jeg vistnok havde fået lagt /root på boot disken på de
15MB

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-01-02 00:57

wrote:

>http://www.linuxguide.dk/debian/installation.html#INSTALLATION-OVER-INTERNET
>Hvis det ikke er uddybet godt nok i guiden, må du lige sige til.

Jeg har læst http://www.linuxguide.dk/debian/partitionering.html
forfra,og bagfra, og synes at den er meget forvirende, og ikke til at
finde udaf hvad der skal være, mener bl.a. ikke jeg kan finde noget om
en /USR, hvor stor skal den være?
Hvad med /home kan det passe at den kun kan være logisk, når den
oprettes efter SWAP'en? Men den skal måske også være logisk?

BTW så er der et par steder jeg lagde mærke til at der står ænsker
istædet for ønsker,,,

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-01-02 13:32

"Adam Sjøgren" <asjo@koldfront.dk> wrote in message
> Sidste udgave kom på 4 CD'er...

Nu var det jo heller ikke CD'erne han spurgte til. :)

Jeg har endnu ikke set en Linux-installation på over 1000 mb.
Jeg har set en redhat komme tæt på, men der bliver også installeret *meget*
mere, end der blev bedt om.

Jeg kan da godt lave en debian-installation på over 1000 mb, men jeg tror nu
eller ikke at under 50 ville være et problem.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-01-02 17:55

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Jeg har endnu ikke set en Linux-installation på over 1000 mb.
>Jeg har set en redhat komme tæt på, men der bliver også installeret *meget*
>mere, end der blev bedt om.

Jeg tror, at en fuld RedHat-installation allerede i ver. 6.0 lå
omkring 1,2 GB. På samme tid fyldte en fuld SuSe vistnok omkring 7 GB.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-01-02 12:01

On Sat, 05 Jan 2002 10:34:28 +0100, Ivar Madsen wrote:

> Men konklusionen er vel stadig, at med min 1Mbit er det lige så godt
> at installere over nettet, som det er at hente det, hele, og
> installere fra hardisken?

Når du kun er interesseret i en brøkdel af pakkerne synes jeg det mest
logiske er at installere over nettet.

Typisk vil mange også have lyst til at køre testing eller unstable, og
så er det måske ikke altid helt trivielt at finde cd'er.

Min kommentars formål var alene af påpege at tallet 1000MB nok er i
underkanten (4 cd'er må vel mindst være omkring det dobbelte).

Mvh.

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-01-02 10:41

Ivar Madsen <news-02-01-02@milli.dk> writes:

> Men konklusionen er vel stadig, at med min 1Mbit er det lige så godt at
> installere over nettet, som det er at hente det, hele, og installere fra
> hardisken?

Når man installerer over nettet henter man kun hvad man har brug for,
men skal så selvfølgelig også bruge nettet hvis man senere vil
installerer flere ting.

Hvis din maskine fremover vil stå på 1mbit-forbindelsen vil jeg
anbefale bare at installerer over nettet.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-01-02 10:50

On Sat, 05 Jan 2002 10:41:25 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Når man installerer over nettet henter man kun hvad man har brug for,

Hvad jeg forventede.

>men skal så selvfølgelig også bruge nettet hvis man senere vil
>installerer flere ting.

Det er klart.

>Hvis din maskine fremover vil stå på 1mbit-forbindelsen vil jeg
>anbefale bare at installerer over nettet.

Det er den maskine der skal køre min newsserver, i skrivende stund er
jeg mest interseret i at køre Diablo, og så også Apache PHP/MyQSL og en
eller anden FTP der kun skal bruges til at uploade grafik til WEB'en,
SSH til fjernstyring.
Og så når det engang køre som det skal, så skal maskinen sendes til
Klein Web, der har tilbudt et sponsorart af IP med hvad dertil høre, så
derefter er der ikke så meget der skal installeres, skulle lige være
programopgraderinger, som jo aligevel skal forgå over nettet,,,

BTW så er jeg nået så langt med HowTo'en at installationen er txt
baseret, det vil så også sige at jeg kan bruge min gamle skærm, der ikke
kunne klare Mandarke's grafikske installation,,,

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-01-02 14:26

> [...]

> Specielt en der forklare (helst på Dansk) hvordan jeg installere Debian
> på en blank maskine over nettet, når jeg har netopkobling via TDC's BB

Den danske oversættelse af Debian installationsmanualen blev
annonceret færdig pr 5/12 2001 af Claus Hindsgavl på KLID-listen. Jeg
ved ikke om den er tilgængelig via officielle kanaler, men ellers
gælder hans bemærkning vel stadig om:

Så er Debians installationsmanual færdigoversat med hjælp fra Morten Bo
Johansen.
Han har haft sin del igennem KLID-maskinen, her følger den første bid af
resten. Kommentarer og rettelser er velkomne. Helst cc: mig eller til
sslug.locale.
Resultatet kan ses i pdf- html- og råtekstformat på
http://www.image.dk/~claus_h/deb_man

Jeg har lige checket - filerne er der endnu. Er det hvad du skal bruge?

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 05-01-02 15:06

On 05 Jan 2002 14:25:53 +0100
Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Den danske oversættelse af Debian installationsmanualen blev
> annonceret færdig pr 5/12 2001 af Claus Hindsgavl på KLID-listen. Jeg
> ved ikke om den er tilgængelig via officielle kanaler,

http://www.dk.debian.org/releases/woody/i386/install

(kræver så vidt jeg ved at browseren fortæller den foretrækker dansk,
ellers får man den engelske, eller hvad ens præferencer nu engang
fortæller.)

--
mvh Andreas
   "Jeg blev træt af min gamle