Bærbar!
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 04-01-02 22:52

Hej NG

Jeg er på jagt efter en bærbar computer...! Jeg vil høre om der er noget
specielt man skal være opmærksom på. Hvis du har gode eller dårlige
erfaringer med et mærke/en model så post lige her tak!

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-01-02 23:01

"Anders Jacobsen" <anders.jacobsen@mail.dk> skrev

> [...]
> specielt man skal være opmærksom på. Hvis du har gode eller dårlige
> erfaringer med et mærke/en model så post lige her tak!

Pas på Celeron processorer over 933 mhz. Det tyder nemlig på, at
producenten har udstyret maskinen med en processor beregnet til en
almindelig stationær computer, hvilket vil sige, at den bruger meget
strøm og udvikler mere varme og derfor har brug for aktiv køling (som
larmer).

Gå efter en maskine med en ægte "Mobile" processor. Godt nok er en
mobile-processor ca. tre gange så dyr som en almindelig processor, men
pengene er givet godt ud.

Hvis det er en maskine med Intel processor, skal du altså se efter et
lille "m" på Intel Pentium / Celeron logoet, som er klistret på maskinen.
Dette bogstav antyder, at der sidder en ægte mobile processor indeni. De
nyerere mobile-processorer fra Intel benytter i øvrigt "speedstep"
teknologi, der er med til at reducere strømforbruget / varmeudviklingen.

Vælger du et system med en AMD processor vil du automatisk få fat i en
mobile-processor. AMD bruger i øvrigt en teknologi der hedder "Power
Now!" der svarer til Intels "SpeedStep teknologi" - bare bedre.

Mht hvilke modeller du bør vælge, så vil jeg kun fraråde dig at gå efter
de billigste noname maskiner (Amitech, Vega, Targa, Medion og hvad de nu
ellers hedder). Gå efter en mærkevare, og hvis pengene ikke er noget
problem (og du kan finde dig i nogle handelsbetingelser, der er på kant
med loven!), så køb en Dell. De har ry for at være kram.

mvh
Peter

Fra : Jens Johansen

Dato : 05-01-02 14:30

"Anders Jacobsen" <anders.jacobsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> specielt man skal være opmærksom på. Hvis du har gode eller dårlige
> erfaringer med et mærke/en model så post lige her tak!

Jeg har selv brugt temmelig meget tid på at finde en velegnet Notebook.
Nu er det jo forskelligt hvilke krav der stilles til ydelse og brug, men
mine overvejelser går på følgende:

- Skærmen er den vigtigste komponent, da det er dit interface til pcén.
Endvidere er det den dyreste komponent på en notebook. Lysstyrke og
størrelse betyder meget for at du i længden er glad for at arbejde med den.

- Ram mængden er vigtig, da det ikke er helt billigt at opgradere samt at de
slots der er til rådighed ofte er besat med f.eks. 64mb moduler. Hvad skal
man bruge dem til efter en opgradering?
256mb er for mig et must, specielt sammen med Windows XP / Office XP som
trives med 256mb.

- Netværk RJ45 / USB porte er vigtigt, så maskinen kan kobles til nettet og
opdateres løbende. Det er bøvlet at skulle brænde cdér med nye drivere,
bios, programmer etc. Specielt er det lækkert hvis du har adgang til
bredbånd i en eller anden grad.

- FSB hastighed samt processor type er også vigtigt. Det betyder meget for
pcéns ydeevne samt strømstyring. En "mobile" processor type er langt bedre
end en alm. processor som ofte ses monteret i billige notebooks. Sådan en
processor æder lynhurtigt batteriet op.
FSB er hastigheden på fronside bussen og bestemmer hastigheden i mellem
enhederne. 200 Mhz eller bedre er at foretrække.

- Udgange til S-VHS (TV), USB, Netværk etc. er også vigtigt. Specielt hvis
du skal bruge din pc til demonstrationer/præsentation, eller hvis den skal
køre i netværk.

- Et kombineret CD-RW / DVD og CD er klart lækkert.

Den maskine jeg synes matcher pris og ovenstående krav bedst pt. er
http://www.compaq.dk/Produkter/Portable/Presario/705EA/default.asp

den koster ca. 14-15.000 DKK og leveres med en del software (bla. Windows XP
og Office programmer)
Den har en glimrende TFT skærm som let ses fra store vinkler og den er meget
lysstærk.
Btw. så har den den bedste lyd jeg har hørt på en notebook.
Jeg har endvidere set på Dell, som også har gode maskiner, men du skal
højere op i pris hvis du skal ha noget det matcher.

Mvh
Jens

Fra : Kim Thure Nielsen

Dato : 05-01-02 16:28

Har selv lige været i samme situation. Kiggede på en 10-15 stykker. Der er
virkelig ved at være mange at vælge imellem.

Til sidst faldt valget pudsigt nok også på en Compaq 705EA (og ja, jeg
sidder foran den nu). Den har et flot design, al den hardware man har brug
for (1 GHz - 256 MB Ram - DVD - brænder -you name it) og er ikke dårligt
prissat.

Signeret

Kim

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 05-01-02 18:27

"Kim Thure Nielsen" <thure@post8.tele.dk> skrev i

> [...]
brug
> for (1 GHz - 256 MB Ram - DVD - brænder -you name it) og er ikke

Hej Kim,

Jeg har også selv købt sådan en fætter, men undrer mig lidt over tre
ting,
så her er lige et par spørgsmål til dig:

1. Tastaturet: "giver det sig" også når du taster på det - altså, sådan
at du kan se hele højre side af tastaturet bevæge sig, når du trykker på
fx "k" ?

2. Harddisken: Hver gang, lige efter harddiskdioden har været tændt, kan
man høre et lille klik fra harddisken. Jeg bliver altid nervøs når
harddiske klikker, men er det normalt for denne notebook? Hvad gør din?

3. Reklamematerialet fablede noget om valgfrit software. Så vidt jeg kan
se, skulle der være en kode med computeren, som skal indtastes på Compaqs
hjemmeside, før at man kan få fingre i de valgfrige programmer, men jeg
kan ikke finde nogen kode i min pakke. Har du fundet den i din, og i så
fald - hvordan ser den ud?

mvh
Peter

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 05-01-02 17:11

> [...]
> specielt man skal være opmærksom på. Hvis du har gode eller dårlige
> erfaringer med et mærke/en model så post lige her tak!

Der hvor jeg arbejder benytter vi HP bærbare - de er rimeligt fede
IMHO. Det vigtigste er efter min mening, at sørge for at få en eller
anden
form for service aftale med i købet. Hvis der er problemer med din
bærbar (og tro mig, det kan sagtens ske!), så kan det hurtigt komme til
at koste ret mange penge hvis du ikke har en service aftale.

--
Jørgen Ramskov - Folding for the Cause!
http://arstechnica.com/etc/dcteams/dc_teams.html