dårlige ånde hos børn
Fra : Mai-Brit

Dato : 04-01-02 21:18

Hej NG!
Hvis et barn på 13 mdr. jævnligt har dårlige ånde, hvad kan det skyldes?
Barnet får børstet tænder 2 gang dgl.
På forhånd tak for hjælpen
Mai-Brit

Fra : Kirstine

Dato : 04-01-02 21:36

In article <3c360f73$0$62847$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, mai-
brit@esenet.dk says...
> Hej NG!
> Hvis et barn på 13 mdr. jævnligt har dårlige ånde, hvad kan det skyldes?
> [...]

Det *kan* skyldes en halsinfektion. Hvis den dårlige ånde ofte følges
med, at barnet bliver pylret, ikke er så interesseret i mad og drikke
eller anden ændring i almen tilstand, så kan det være fordi, at barnet
har ondt i halsen.
--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Mai-Brit

Dato : 04-01-02 22:19

klip
> [...]
| --
| Kirstine
|
| *trying to do what works - trying to do what matters*

Undskyld mine manglende oplysninger.
Han skulle efter sigende hverken have halsbetændelse, feber eller ujævne
mandler.
Har du så et andet bud.
Håber på nyt svar
Mai-Brit

Fra : Kirstine

Dato : 05-01-02 00:16

In article <3c361dbd$0$5447$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, mai-
brit@esenet.dk says...

> SNIP

> Undskyld mine manglende oplysninger.
> Han skulle efter sigende hverken have halsbetændelse, feber eller ujævne
> [...]

Tjah...har I kigget på hans tunge? Hvis den er belægningsfyldt, kan det
give den dårlige ånde. Han kan også have en bakterie i halsen, som giver
dårlig lugt uden at give andre problemer. Nogle børn - og voksne - er
raske bærere af eksempelvis streptokokker i halsen. En simpel podning hos
lægen kan give svar på dette.

Er han ørebarn? Nogle børn med mange øreinfektioner, som behandles med
penicillin, får dårlig ånde - jeg ved faktisk ikke hvorfor, men jeg
arbejder som pædagog i en vuggestue og har mødt ret mange af disse børn.
Så hjælper det ofte, når man skifter medicintype eller får lagt dræn i og
dermed undgår medicin.

Det kunne også være en idé at tage en tur forbi en tandlæge - måske han
har en lomme ved en af de spirende tænder, som tillader madrester at
samle sig og ligge og rådne. Det kan sagtens ske, selvom man er
omhyggelig med tandbørsten.

Det kunne måske være en idé at føre en slags dagbog. Hvis den dårlige
ånde kun er der i perioder, så kan det være en hjælp, hvis man fører en
dagbog over eksempelvis mad, temperatur og aktivitetsniveau et stykke
tid...måske der dukker et mønster op.

Fra : Mai-Brit

Dato : 05-01-02 09:05

Tak for ideerne, jeg vil lade dem gå videre til drengens mor.
God Weekend
Mai-Brit

Fra : Kirstine

Dato : 05-01-02 12:06

In article <3c36b566$0$89102$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, mai-
brit@esenet.dk says...
> Tak for ideerne, jeg vil lade dem gå videre til drengens mor.
> God Weekend
> Mai-Brit

Det var da så lidt *S* Jeg håber, at I finder en løsning.

Fra : Tina

Dato : 05-01-02 13:14

"Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk> skrev i
> Hej NG!
> Hvis et barn på 13 mdr. jævnligt har dårlige ånde, hvad kan det skyldes?
> Barnet får børstet tænder 2 gang dgl.

Ud over det der er allerede er nævnt, vil jeg gøre opmærksom på, at mælk
også kan give dårlig ånde, hvis munden ikke bliver "skyllet efter" med vand
eller saft.

Tina

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 06-01-02 21:23

Hejsa.

Mai-Brit <mai-brit@esenet.dk> wrote:

> Hej NG!
> Hvis et barn på 13 mdr. jævnligt har dårlige ånde, hvad kan det skyldes?
> [...]

Begge vores børn har - trdos god tandbørstning - haft samme problem i
mild grad i forbindelse med, at de fik tænder, så måske det?

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : Mai-Brit

Dato : 06-01-02 22:29

Tak for hjælpen, jeg vil lade jeres råd gå videre til moderen.
Mange hilsner Mai-Brit

Fra : Susan Bjerregaard Ni~

Dato : 14-01-02 20:40

Hej

Nu har jeg ikke været med fra starten af, så jeg ved ikke, om det er blevet
nævnt, men:

En anden mulighed er, at barnet måske har lidt trøske (gullig belægning på
tungen, eller i svælget). Det kan lægen finde ud af og evt, give et middel
mod trøske, der fås som mikstur.

Der er iøvrigt nogen, der mener at børnene har lettere til små infektioner i
munden og svælget under tandfrembrud, men om der er hold i standpunktet ved
jeg ikke.

Med venlig hilsen

Susan