tcsh
Fra : Mickey

Dato : 04-01-02 17:03

hvad kan subj. bruges til ?

- har kigget på dens hjemmeside, men fandt ikke lige umidelbart hvad den
kan bruges til (ud over at det var en C+ shell ?)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 04-01-02 17:48

In article <a14lq9$lj4$1@egon.worldonline.dk>, Mickey wrote:
> hvad kan subj. bruges til ?

Det er en shell lige som bash.

Faktisk er er den default shell på FreeBSD!

> ps u
USER PID %CPU %MEM VSZ RSS TT STAT STARTED TIME COMMAND
ole 217 0.0 0.2 400 220 p2 R+ 5:46PM 0:00.00 ps u
ole 167 0.0 0.8 1288 764 p1 Is 5:20PM 0:00.06 tcsh
ole 173 0.0 5.5 6832 5084 p1 I+ 5:20PM 0:02.01 slrn
ole 213 0.0 0.5 628 416 p1 I+ 5:45PM 0:00.00 sh -c xjed /home/ol
ole 214 0.0 2.7 3236 2520 p1 S+ 5:45PM 0:00.18 xjed /home/ole/.fol
ole 216 0.7 1.0 1336 960 p2 Ss 5:46PM 0:00.04 tcsh

> - har kigget på dens hjemmeside, men fandt ikke lige umidelbart hvad den
> kan bruges til (ud over at det var en C+ shell ?)

syntaxen ligner C - er det det du mener ;)

/ole

--
ICQ #:    145561975
PGP key: http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg

Fra : Bo Simonsen

Dato : 04-01-02 17:54

On Fri, 04 Jan 2002 17:48:14 +0100, Ole Guldberg Jensen wrote:

> Det er en shell lige som bash.

Dog er det ikke en Korn shell.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Jesper FA

Dato : 05-01-02 01:02

Ole Guldberg Jensen wrote:

> Faktisk er er den default shell på FreeBSD!

Hmm.. min defaulter til sh ved adduser, men om jeg selv har valgt det som
man gør ved OpenBSD første gang kan jeg ikke huske. Det var i hvert fald
ikke tcsh der blev sat til ved install, for jeg kan huske det var lidt
trælst at der ikke var nogen command line editering eller tab completion.

--
Jesper

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 05-01-02 01:13

Jesper FA <news@skydiver.dk> writes:

> [...]
> ikke tcsh der blev sat til ved install, for jeg kan huske det var lidt
> trælst at der ikke var nogen command line editering eller tab completion.

den FreeBSD 4.3 jeg kører der hjemme, defaulter til csh... men den
første port jeg installeret var zsh...

--
Rasmus Meldgaard

"Sex is like Unix: If you don't know it, you don't miss it.
But if you know it, you'll need it." -Anonymous

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 04-01-02 17:53

Mickey wrote:

> hvad kan subj. bruges til ?

Lad vær' !

Lidt historie: Den oprindelige unix shell hed sh. Så lavede nogen en
alternativ shell - csh - der var ment som en forbedring, men der var
stort set enighed om, at den var langt værre end sh - f.eks har csh
ingen pipes ('|') eller redirection ('>' eller '<'). C'et i csh
kommer af, at syntaksen blev indrettet sådan, at det lignede C (til
en vis grad).

På et tidspunkt lavede nogle csh-fanatikere så en forbedring af csh
- tcsh - der specielt omfattede det revolutionerende koncept: Redigering
af kommandolinien ! (Det /er/ sandt: I de første shells var det ikke
muligt at redigere kommandolinien med piletasterne, som vi i dag er
vant til). DET fængede, og tcsh blev hurtigt mindst lige så populær
som den gamle sh. Jeg vil faktisk tro, at de fleste brugte tcsh til
kommandolinien, og sh til at skrive scripts i (tcsh bevarede nemlig
alle ulemperne fra csh).

Næste skridt: ksh - en forbedring af sh og med redigering af kommando-
linien. Dvs. lige så god som tcsh til kommandolinieeditering og endnu
bedre end sh til scriptprogrammering.

Men ksh var (er?) et properitært produkt, så det kunne ikke bruges
i linux/BSD/osv. verdenen, så i stedet lavede man bash, der ligner
ksh en del. (ksh har flyttet sig en del siden den første version,
og bash har ikke fulgt så godt med).

Hvis du har lyst til at eksperiementere, vil jeg foreslå dig at
skippe tcsh og i stedet kigge på nogle andre interessandt shells:
pdksh (public domain ksh) og zsh.

-Claus

Fra : Mickey

Dato : 04-01-02 17:21

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

[snip : historie om tcsh]

> Hvis du har lyst til at eksperiementere, vil jeg foreslå dig at
> skippe tcsh og i stedet kigge på nogle andre interessandt shells:
> pdksh (public domain ksh) og zsh.

tjaa, det var nu ikke for at eksperimentere, er godt tilfreds med bash ;)
- jeg fandt den bare som windows-program...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-01-02 19:04

Claus Rasmussen skrev:

> Men ksh var (er?) et properitært produkt,

Jeg har ikke gidet finde licensen til ksh frem, så jeg ved ikke hvor
restriktiv den er, men man kan i hvert fald downloade sourcen til ksh.
Det er dog ikke et job for newbies at compile ksh selv, vil jeg mene.

Se evt. <http://www.kornshell.com/>.

// Klaus

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 04-01-02 19:20

Korn Shell (ksh) er frigivet for nyligt: http://www.kornshell.com/.

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 04-01-02 23:44

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> [...]
> ingen pipes ('|') eller redirection ('>' eller '<'). C'et i csh
> kommer af, at syntaksen blev indrettet sådan, at det lignede C (til

Ahva? Joda. Den har visse problemer med at bytte rundt på dem, men
ikke med det grundlæggende.

Der er nogen indbyggede faciliteter med at overvåge regelmæssigt fx
hvem der logger ind og ud, og opbygge bedre prompts, som jeg savner i
Bash, men det er en smagssag.

Jeg er selv skiftet til Bash fordi den er standard på Linux, men er
ikke specielt begejstret. Den virker dog, hvilket er hovedsagen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen 'He should have a red hat,' said
http://bigfoot.com/~thunderbear Twoflower. 'And he certainly ought to be

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 05-01-02 08:45

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Ahva? Joda. Den har visse problemer med at bytte rundt på dem, men
> ikke med det grundlæggende.

Øhm, du er sikker på, at du ikke mener tcsh ? (På linux er csh blot
en link til tcsh).

-Claus

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-01-02 14:22

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Øhm, du er sikker på, at du ikke mener tcsh ? (På linux er csh blot
> en link til tcsh).

Ja. csh har fint mulighed for <, >, og |