Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Rejsechecks
Fra : Carl Munk

Dato : 04-01-02 16:08

Jeg ser at kursen på disse er lavere end kontantvaluta, er det fordi der
skal betales gebyr når checkene indløses i udlandet ?

Hvad beregnes i gebyr evt. link ?

--

vh
carl

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 05-01-02 18:31

"Carl Munk"
skrev
> Jeg ser at kursen på disse er lavere end kontantvaluta, er det fordi der
> skal betales gebyr når checkene indløses i udlandet ?
>
> Hvad beregnes i gebyr evt. link ?
At kursen er lavere når du køber rejsechecks skyldes, at banken beregner sig
en fortjeneste ved at "ligge inde" med kontantvaluta. Det er valuta der
"bare" ligger i skuffen uden at give afkast - derfor koster kontanterne
mere.
Når du indløser rejsechecks får du også en bedre kurs end for kontanter.
Det samme er i øvrigt også gældende hvis du skal overføre penge til
udlandet - så er kursen også bedre end på kontanter.
Bankerne beregner sig typisk ca. 150 kr. for udstedelsen af rejsecheckene -
dette kan betragtes som en forsikringspræmie, idet rejsecheckene refunderes
hvis du mister dem - dog normalt mod - igen - betaling af et mindre gebyr

Når du indløser checks i udlandet, så forsøg at købe/handle for dem, idet du
så i nogle tilfælde ikke vil komme af med gebyr for indløsningen. Går du i
bankerne er du 100% sikker på at komme af med gebyr.
Alternativt bør div. "plasticpenge" (kort) overvejes, idet afregningskursen
også på disse faktisk er bedre end kursen på kontanter.

--
/Jens S., Esbjerg