50 første tegn
Fra : Sam Nikolaj Thomsen

Dato : 04-01-02 01:19

Hej NG !!

(Fik faktisk svar i serverside.php, men kan stadig ik hit ud af det )

Jeg vil gerne udskrive de 50 første tegn fra feltet beskrivelse, jeg har
følgende kode der skriver titel og hele beskrivelsen ud:

<?

$conn = mysql_connect(blabla, blabla, blabla);
mysql_select_db("blabla");

$result = mysql_query("select opgID, titel, beskrivelse from opgaver WHERE
fag='$vis'");

while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
echo "<a
href=opgdetail.php?opg=$row[opgID]>$row[titel]</a><br>$row[beskrivelse]";
}
if (!$result) {
echo "fejl" .mysql_error();
exit;
}
mysql_close($conn);
?>

Jeg har forsøgt at anvende LEFT(str, len) funktionen i MySQL men kan ikke
rigtigt få det til at fungere. Jeg har forsøgt:

<klip>
$result = mysql_query("select opgID, titel, LEFT('beskrivelse',50) from
[...]

Men hvordan skal $row[beskrivelse] se ud for at udskrive de første 50
tegn???

Mvh.

Sam Nikolaj Thomsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-01-02 01:58

"Sam Nikolaj Thomsen" <sam@studi.dk> writes:

> $result = mysql_query("select opgID, titel, LEFT('beskrivelse',50) from
> opgaver WHERE fag='$vis'");

Lav den om til:

$result = mysql_query("select opgID, titel, LEFT(`beskrivelse`,50) from opgaver WHERE fag='$vis'");

.... eller blot:

$result = mysql_query("select opgID, titel, LEFT(beskrivelse,50) from opgaver WHERE fag='$vis'");

Læg mærke til at du enten skal bruge backticks (`) eller ingenting,
men *ikke* single quote (').

Du kan bruge backticks, hvis dit kolonne- eller tabelnavn indeholder
tegn der kan forvirre MySQL, fx '-'.

"select foo from `foo-bar`" vil går godt, men det vil "select foo from
foo-bar" ikke.

--
Jacob - www.bunk.cc
Vegeterians beware! You are what you eat.

Fra : Sam Nikolaj Thomsen

Dato : 04-01-02 10:52

Selvom det ikke lige var det svar jeg søgte skal du have mange tak
alligevel.

(Henviser til første tråd...)

Mvh.

Sam Nikolaj Thomsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-01-02 13:04

"Sam Nikolaj Thomsen" <sam@studi.dk> writes:

> Selvom det ikke lige var det svar jeg søgte skal du have mange tak
> alligevel.

Hvad var det så for et svar du søgte? Eller rettere, så tror jeg du
har stillet dit spørgsmål forkert.

> <klip>
> Men hvordan skal $row[beskrivelse] se ud for at udskrive de første 50
> tegn???
> </klip>
>
> (Henviser til første tråd...)

Hvad mener du?

Kan du ikke citere det du svarer på (og svare neden under det), så man
kan se hvad du svarer på og hvad du har problemer med.

--
Jacob - www.bunk.cc
A plucked goose doesn't lay golden eggs.

Fra : -Martin-

Dato : 05-01-02 22:06

> [...]
>
><klip>
>$result = mysql_query("select opgID, titel, LEFT('beskrivelse',50) from

Du ska kalde det et eller andet fx
LEFT('beskrivelse',50) as korttekst

$result = mysql_query("select opgID, titel, LEFT('beskrivelse',50) as
korttekst from opgaver WHERE fag='$vis'");

og så printe korttekst ud