kræsenhed
Fra : Duddi

Dato : 03-01-02 23:27

Hej med Jer..
så skete det også for os. Måltiderne og maden i det hele taget er nu ved at
blive et problem. Drengen på 5½ er kræsen. Ja, jeg ved godt at det er vi
voksnes skyld, men det ændrer dog ikke på det faktum at rugbrødsmundfuldene
bliver mindre og mindre, kødet vælges fra, ligeså grøntsagerne, i yderste
konsekvens kan pasta og ris bruges. Vi har daglige diskussioner om de søde
sager, som der jo også har været i overflod af i julen - og nu mener Mor her
at "hyggen" er forbi, det kan bare ikke passe at man ikke kan se tv uden en
skål slik om eftermiddagen. Ak ja, det kære TV er desværre heller ikke uden
komplikationer, jeg nægter at lade mig styre af det, og alligevel skal
aftensmaden koordineres til før eller efter fjernsyn for dig - helst ikke
før for da er der så meget andet , og venter vi til efter bliver det sent
med bade, og drengen bliver træt Uheldigvis er han blevet født ind i en
meget idefattig familie, hvad mad angår - specielt det dagelige aftensmåltid
og madpakkerne - dette er jo nok også det der giver sig bagslag nu. Jeg tror
desværre ikke I kan hekse, men er der nogle der har prøvet noget ligende ??

Fra : vagn torup

Dato : 04-01-02 12:51

Duddi <duddi@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:KU4Z7.11571$Zm5.1116038@news000.worldonline.dk...
> [...]
> blive et problem. Drengen på 5½ er kræsen. Ja, jeg ved godt at det er vi
> voksnes skyld, men det ændrer dog ikke på det faktum at

Hejsa
Ja min dreng på 5½ år er sandelig også mere til snold end til mad. Hans
madpakke består oftest af 3 skiver tørt knækbrød (han spiser hverken smør
eller pålæg, kun markrel finder nåde og det er altså for ulækkert i en
madpakke) så får han lidt rosiner/nødder og en clementin. Der er altid spist
op og han er glad så langt.
Aftensmaden vil han helst have spaghetti med tomatpure (IKKE ketchup) og
måske kød, hvis det er frikadeller eller andesteg. En god dag spiser han ris
eller kartofler.
Æbler elsker han også.
Det er altså ikke nogen speciel alsidig kost, men den er i det mindste
fedtfattig. Og det skal lige indskydes, at han ikke ligefrem er undervægtig
= 107 cm og 20 kg.
Det er møgærgeligt at ungen ikke gider spise alt den gode mad, jeg synes vi
får, men han mangler jo ikke noget og trives og vokser, så det er ok. Særmad
nægter jeg, jeg har 4 børn og jeg kan godt se, hvad det kan ende med, hvis 1
får særbehandling, så enten spiser de det der er på bordet, eller også må de
sulte og det ved de og accepterer de.
Det var vist ikke meget hjælp det her, men nu kan du da i det mindste se, at
I ikke er alene.
Hvad TV angår, så bliver det slukket når vi spiser og tændes først når alle
er færdige. Det samme gælder computerne. Mine gider ikke se børnetime, så
det problem har vi heldigvis ikke.
Vi spiser, når jeg synes, vi skal spise, selvfølgelig tager jeg hensyn, hvis
der er noget særligt, så som de to store går til gymnastik og så spiser vi
selvfølgelig ikke mens de er væk, men ellers er det noget jeg styrer.
Jeg lyder nok lidt hård, men jeg synes det er nødvendigt med lidt
"topstyring", når vi er så stor en familie.
MVH Rikke

Fra : Kasper Finn Johansso~

Dato : 05-01-02 17:05

hummmmmmmmmmm..
vil lige starte med at sige at jeg er far til en på 3½ så det er ikke bare
teori jeg taler... ..

børn ER ikke kræsne .... vi som forældre gør dem det ....

og hvis du siger nej til slik/kager mv. så må du bare tage konsekvensen ....
som kan være hysteri og andet ... og hvsi barne tikke for slik/kager . så
bliver han/hun sulten og spiser sin mad ... måske går der et par sage med
denne "kamp" eller spil som jeg vælger at kalde det ....
fordi .. an kamp kan tabes og det gælder om at vinde en kamp .. et spil er
bare et spil ... og lykkes det ikke at komme "først" prøver vi bare igen ...
(måske du kan se forskellen) ...

for mig handler det udelukkende om KONSKVENS:
uanset hvad det drejer sig om ... om det er spise vaner , tv, kikning
sengetider ... hvad de må/ikke må lege med...!

og ja jeg lever selv efter dette... og det gør ikke nådvendig vis min
hverdag lettere - men nemmere og mere autentisk og ærlig ...

og et nej er et nej .. og ikke bare fordi det er nej , men fordi jeg vælger
at tage ansvaret og derved konsekvensen ...!

Kasper
www.vendepunkt.dk om personlig udvikling
www.vendepunkt.dk/~behandling/ om behandling

Fra : Duddi

Dato : 05-01-02 19:02

Hej
hæ,hæ.... Kasper ,det sagde jeg også for 2 år siden, desværre er der sket et
skred siden da - ganske langsom og næsten ubevidst..

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 05-01-02 21:36

Hej NG

Det lyder næsten som om Kasper har læst : Jesper Juhl´s bog: Dit kompetente
barn.
Den skulle du prøve at kigge i læse ellers noget af det andet litteratur han
har skrevet. Han skriver meget ligetil og man kan ikke lade være med at
sige: Nårhhh ja, selvfølgelig.... Det er noget vi alle kan relatere til.
Jeg synes i hvert fald han er god...(han skriver bla om grænser og hvordan
vi bør tale til vores børn og behandle dem som mennesker. God fornøjelse.
Jeg kan varmt anbefale ham...
Cecilie

Fra : Kasper Finn Johansso~

Dato : 07-01-02 13:25

jeg har nu ikke fået læst han endnu - men kender ham og hans måde at være og
vide på. og jeg er selvfølge lig MEGET enig med det han siger/mener...!

Venlig hilsen
Kasper
www.vendepunkt.dk
om personlig udvikling, motivering, foredrag & selvværdstræning

Fra : Duddi

Dato : 05-01-02 19:02

Hej

Fra : Iben Holst

Dato : 06-01-02 10:00

Jeg har ikke selv prøvet det ...... og vil da ikke påstå at jeg kan holde
mig fri af den slags når mit barn når en vis alder.
Jeg har dog hørte flere "historier" om forældre der bliver "hysteriske" når
deres barn ikke vil spise eller ikke vil spise det som er på bordet; og det
giver jo grobund for en del konflikter.

Det skulle være yderst virkningsfuldt at have en periode på 1 uger til 14
dage hvor man serverer noget mad for barnet som der er stor sandsynlighed
for at det vil kunne lide - og selvfølgelig helst så sundt som muligt -
sætte
det på bordet hver dag INDEN barnet sætter sig og siger IKKE EN LYD om alt
det andet dejlig mad som står på bordet .......
Hvis barnet ikke vil spise det er er sat specielt til ham/hende (og ikke
giver udtryk for at ville spise det andet der er på bordet), må han / hun gå
i seng uden mad. KONSEKVENT, men afhængig af alderen på barnet !

Det er den samme mad der skal serveres for barnet dag efter dag (forudsat at
barnet tidligere har villet spise lige netop dén slags mad !) og der skal
fortsat ikke siges en eneste lyd om at skulle smage noget andet og det
skulle altså bevirke at barnet pludselig begynder at bede om noget af det
som forældrene og evt. andre søskende spiser; fordi det ikke længere bliver
et objekt for stor opmærksomhed hver gang der skal spises. Men selvom barnet
begynder på dét, skal man ikke spørge om det vil have noget andet også -
simpelthen lade det bede om tingene selv. Dvs. begynder han/hun at bede om
de frikadeller som står på bordet, så begynd endelig ikke at tilbyde
kartoflerne, grøntsagerne og/eller sovsen også - det skal han/hun selv bede
om. Når han/hun begynder at spise normalt kan man så forsøge at lokke lidt.

Ved kræsenhed skal man sørge for at barnet prøver at smage maden - også
temmelig konsekvent ellers ingen mad - men skal samtidig gøre sig selv og
barnet klart at det er tilladt ikke at ville spise noget bestemt hvis man
ikke kan lide det, men at man SKAL smage det før man kommer med den
konklusion. Kan man derefter stadig ikke lide det, jamen så må det være
ok - tilladt !

Jo mere man pådutter / påtvinger barnet - jo mere vil det i flere
sammenhænge gøre lige det modsatte ...... indtil man ikke længere gør noget
stort ud af det.

Min egen søn kan jeg ikke gør det samme ved ifb. med mad (endnu!), fordi han
kun er 3 år og ikke så strid som en ældre. Vil han ikke komme til bordet
tvinger jeg ham ikke til det, men siger konsekvent nej hvis han kommer hen
til bordet og beder om noget andet end det der står dér og ikke vil sidde og
spise. Men inden man gør sådan noget, skal man jo også lige være sikker på
at der står mad på bordet som passer sig for een i hans alder ! Vi forældre
spiser eks. tit meget krydret mad og det vil jeg da ikke forlange at han
også skal have ned ... Jeg har ikke noget mod at lave mad specielt til ham
de få gange om ugen det sker, men det er mig som bestemmer hvad det er !!
Han kommer pga. sin alder heller ikke i seng uden mad hvis han senere på
aftenen beder om det - men konsekvent står den KUN på rugbrødsmadder om
aftenen - enten sundt eller ingen ting !!! Og der skal mindst været gået 1
time efter aftensmaden (gerne længere tid) inden det kan komme på tale.

Det kan være uhyggeligt svært at være totalt konsekvent over for sit barn,
men så længe man ikke påfører sit barn smerte skal man passe på ikke at være
for eftergiven ... Man skal være klar over at barnet ved lige nøjagtig
hvilke knapper det skal trykke på, for at få forældrene til at hænge oppe
under loftet eller lignende og i visse aldersgrupper kommer det til udtryk
bl.a. ved spisebordet ! Når de ved at forældrene har vundet i een sag,
finder de en ny ..... I sidste ende er det til barnets fordel, at det er
forældrene der vinder hver gang der er konflikt. Det vil ellers føre til
grimmere konflikter med tiden og skabe forvirring for barnet idet det uden
klare grænser vil føle at forældrene ikke holder nok af det og vil skulle
klare tingene selv udover at det også vil føle at det er stærkere end
forældrene. Man kan ikke se op til sine forældre og lære af dem hvis ikke
man har respekt for dem - og respekten kommer gennem grænserne .....

Det er ingen leg at have børn og jeg selv er i al fald rigtig glad for at
der findes en gruppe som denne, hvor jeg kan spørge mig for i dvs.
situationer eller læse mig frem i andre indlæg.

Iben

Fra : Kasper Finn Johansso~

Dato : 07-01-02 13:27

blot en enkelt kommentar ...
jeg tror hverken på straf eller tvang ... !

og hvis det ikker er en leg at have børn hvad er det så .....??????

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-01-02 11:09

Kasper Finn Johansson wrote:

> blot en enkelt kommentar ...
> jeg tror hverken på straf eller tvang ... !
>
> og hvis det ikker er en leg at have børn hvad er det så .....??????

Hårdt og koncentreret arbejde. Men de to ting modsiger ikke hinanden.
Det er også hårdt arbejde at spille en fodboldkamp, også selv om man gør
det for sjov.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com