online script
Fra : D.H

Dato : 03-01-02 23:09

Hej NG

jeg mangler lidt hjælp til et script (asp) der viser om personen er online i
han/hendes profil

og så et script til en online liste der viser hvem er online af brugerne på
siden. (altså kun dem der er tilmeldt siden)

nogen der ved lidt om det og kunne tænke sig at hjælpe?
da jeg ikke selv er en haj til asp.

Hilsen David

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 04-01-02 04:41

> [...]
brugerne på
> siden. (altså kun dem der er tilmeldt siden)
>
> nogen der ved lidt om det og kunne tænke sig at hjælpe?

Først skal du have et sted at lægge navnene på dem der er logget ind...
fx. i en tekstfil. Hver gang der er en der logger ind skal tekstfilen
opdateres.

Du skal herefter lave en fil der hedder global.asa og lægge den i roden
på din webserver. Den skal indeholde noget lignende:

<script language="VBScript" runat="server">
' Denne sub køres når webserveren starter (eller når
' global.asa uploades).
Sub Application_OnStart
'En tæller til antal online brugere. En fancy ting.
Application("usersOnline") = 0
End Sub

' Denne sub køres når en bruger åbner noget et eller
' andet sted under / (der hvor global.asa ligger).
Sub Session_OnStart
Application.Lock
Application("usersOnline") = Application("usersOnline") + 1
Application.Unlock
End Sub

' Dette køres når en session afsluttes. Som regel sker det
' ved et session timeout.
Sub Session_OnEnd
Application.Lock
Application("usersOnline") = Application("usersOnline") - 1
Application.Unlock
' Her skal du så have noget der fjerner brugernavnet fra
' listen over brugere der er logget ind.
End Sub
</script>

Og husk at jo lavere du sætter dit timeout, jo mere præcis bliver din
liste og desto kortere tid kan en bruger være idle uden at blive logget
ud (hint: et session timeout på 1 minut er MØGirriterende).

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-01-02 04:59

> Og husk at jo lavere du sætter dit timeout, jo mere præcis bliver din
> liste og desto kortere tid kan en bruger være idle uden at blive logget
> ud (hint: et session timeout på 1 minut er MØGirriterende).

Hvis man bruger global.asa til den slags har man det problem, at hvis der
kommer en person ind på siden, som ikke accepterer cookies, vil han få
tildet en ny session for hver side han requester. Så hvis han ser 25 sider,
er der lige pludselig 24 ikke-eksisterende brugere online.

Mvh. Jesper

Fra : D.H

Dato : 04-01-02 06:34

øøøhhh det er jo ikke så godt hvis der mangler 24 på listen*GG*
men jeg har et login system og jeg snakkede med en ven hvor han sagde at man
kunne bruge det og så den DB der hørte til ??
er et rigtigt og hvis ja så hvordan?
Hilsen David

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 04-01-02 08:52

> [...]
man
> kunne bruge det og så den DB der hørte til ??

Jeg plejer selv at indsætte de brugere, der er online, i en database.
Hvert 5. sekund kører jeg så et script, som timer de brugere ud, der ikke
har haft aktivitet de sidste 5 eller 10 minutter.

Mvh. Jesper

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 04-01-02 14:35

> Så hvis han ser 25 sider, er der lige pludselig 24 ikke-eksisterende
> brugere online.

Right! Det tænkte jeg ikke lige på. Men systemet med listen virker dog
stadig. Hvis der endelig er en bruger der har lyst til at logge ind hver
gang han skifter side, er det trivielt at søge efter duplikater.