Harddisk - hvad skal jeg vælge ?
Fra : Ronni / The real one~

Dato : 03-01-02 23:52

Hejsa

Jeg skal have ny HD, igen!, jeg har nu haft en del IBM diske hvoraf
i hvert fald halvdelen har været til ombytning :( og den 60GXP jeg har
nu er begyndt at sige underlige lyde - ligesom den ikke kan snurre ordenligt
en gang imellem, rustent jern.
Jeg sværgede egentlig til IBM, pga jeg har hørt/læst at det var dem der
praktisk
taget kom med alt nyudviklingen og de derfor måtte have det nyeste og
(måske)
bedste, selv om det ikke lige er min erfaring.

Nu står jeg så og overvejer en Seagate Barracuda IV 60GB eller en Maxtor
DiamondMax Plus D740X 60GB
Er der nogle der vil dele ud af deres erfaringer ? Så bliver jeg glad :)

mvh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-01-02 00:19

"Ronni / The real one " <ronni1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Nu står jeg så og overvejer en Seagate Barracuda IV 60GB eller en Maxtor
> DiamondMax Plus D740X 60GB
> Er der nogle der vil dele ud af deres erfaringer ? Så bliver jeg glad :)

Jeg ville ikke vælge IBM...
Sammenligner man de to nævnte diske på www.storagereview.com (de har godt
nok kun de to i 80GB udgaver), så er Maxtor klart den jeg ville foretrække

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Peter Jespersen

Dato : 04-01-02 01:34

On Fri, 4 Jan 2002 00:18:35 +0100, S ren C. Fischer wrote:

<snip>

>Jeg ville ikke vælge IBM...
>Sammenligner man de to nævnte diske på www.storagereview.com (de har godt
>nok kun de to i 80GB udgaver), så er Maxtor klart den jeg ville foretrække

Med mindre du får RAID i tankerne engang i fremtiden, eller at
Maxtor'en er en ompakket Quantum er Cuda'en klart at foretrække.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Illiterate? Write for FREE HELP!

Fra : Ronni / The real one~

Dato : 04-01-02 01:21

>Med mindre du får RAID i tankerne engang i fremtiden, eller at
>Maxtor'en er en ompakket Quantum er Cuda'en klart at foretrække.

Hvorfor er Cuda'en at foretrække ? Erfaringer ?

Ifølge storagereview.com ser både Maxtor og IBM ud til at performe bedre.
Men igen - jeg skal ikke have en IBM disk næste gang!

mvh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 04-01-02 03:50

"Ronni / The real one " <ronni1@ofir.dk> skrev:

> Hvorfor er Cuda'en at foretrække ?

De er stille som graven - når de virker.

> Erfaringer ?

Ja, både gode og dårlige.

> Ifølge storagereview.com ser både Maxtor og IBM
> ud til at performe bedre. Men igen - jeg skal ikke
> have en IBM disk næste gang!

Skal du køre RAID, så må du for guds skyld ikke købe Seagata 'Cuda'
diske. Seagate hævder at 'Cuda IVerne' er for hurtige til RAID, så det
kører MEGET langsomt... hvis det kører.
Til RAID er IBM klart det bedste... GXP75 - hvis du tør.
Seagate er som sagt utrolig støjsvage, men de er langt fra de
hurtigste. Mine Seagate kører ca. 20% langsommere som mine gamle IBM
GXP75er.
Og er IBM nu også så dårlige.... ?
Der blev og bliver jo solgt MANGE MANGE IBM diske, og ser/hører man
rundt omkring sig, så er fejlraten på IBM ikke højere end på Seagate,
Maxtor, etc..
Mine 2 første Seagate Barracudaer IV 60GB stod af efter 1 og 2
måneders moderat drift, og det tog Seagte Danmark 2 månder at reparere
den første disk.

Jeg ville nok købe Maxtors nye diske eller IBM's GXP60er, hvis jeg
havde vist bedre.

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella!!!

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 04-01-02 11:23

Rasmus A. Nielsen wrote:

- snip-

> Seagate er som sagt utrolig støjsvage, men de er langt fra de
> hurtigste. Mine Seagate kører ca. 20% langsommere som mine gamle IBM
> GXP75er.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om det er med støjdæmpningen slået fra
på Seagaten? Den er nemlig slået til som standard.

Da jeg slog støjdømpningen fra på min Barracuda IV, føltes den meget
hurtigere. Og man kan stadig ikke høre den.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 04-01-02 13:55

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev:

> Jeg kunne godt tænke mig at høre om det er med
> støjdæmpningen slået fra på Seagaten? Den er
> nemlig slået til som standard.

Kan man da slå støjdæmpningen fra?
Hvordan?

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-01-02 01:08

Rasmus A. Nielsen wrote:

> Kan man da slå støjdæmpningen fra?
> Hvordan?

Du skal bruge en utility enten fra Seagate eller fra IBM (jeg brugte
IBM´s).

Hos IBM hedder den IBM Feature Tool, og kan findes hér:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Det skal lægges på en diskette som der bootes fra.

Så skal du ind på Acoustic Management, dér kan du slå det fra.

Og så er det bare at genstarte igen, og nyde forskellen

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 05-01-02 07:54

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev:

> Du skal bruge en utility enten fra Seagate
> eller fra IBM (jeg brugte IBM´s).

Jamen hov - så fik man alligevel brug for sine gamle IBM-disketter.

> Og så er det bare at genstarte igen, og
> nyde forskellen

Mine var ganske rigtigt sat til 'Stille som graven'.
Jeg slog 'Stille som graven' fra.
Slukkede maskinen.
Genstartede; jo de larmer lidt mere som før, men ikke meget - hvordan
mon de yder nu...
SiSoftSandre DriveTest: Drive Index = 27386.

Prøvede lige at slå 'Stille som graven' til igen:
Slukkede maskinen.
Genstartede; ahh, lidt mere ro som før, men ikke meget - hvordan mon
de yder nu...
SiSoftSandre DriveTest: Drive Index = 27338.

Jeg skal lige have lavet nogle flere test, men noget tyder på, at
'Stille som graven' er det bedste valg alt i alt.

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 05-01-02 17:45

Rasmus A. Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg skal lige have lavet nogle flere test, men noget tyder på, at
> 'Stille som graven' er det bedste valg alt i alt.

Det synes jeg nu ikke. Jeg har ikke lavet benchmark på min, for det
vidste jeg ikke ville være meget bedre. Det så jeg på StorageReview,
hér:
http://www.storagereview.com/articles/200110/20011008WD1000BB-SE_1.html
(I øvrigt regnes Sandra SVJV ikke for noget særligt seriøst benchmark.
Bemærk f.eks. at Storage Review ikke bruger det.)

Derimod opfatter jeg det subjektivt som om den reagerer en del hurtigere
i daglig brug: Jeg var nemlig egentlig lidt skuffet over min nye
maskine, for min "gamle" med en Western Digital WD400BB virkede meget
hurtigere, f.eks i stifinder, eller når man åbnede programmer.

Med støjdæmpningen slået fra, virker den nye maskine nu også kvik og
hurtigt reagerende. Men, som sagt, det er jo subjektivt. YMMV

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 06-01-02 07:23

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev:

> (I øvrigt regnes Sandra SVJV ikke for noget særligt
> seriøst benchmark. Bemærk f.eks. at Storage Review
> ikke bruger det.)

A/B test på sin egen maskine er det OK til. Men du har ret i at SiSoft
ikke tester søgetider og med en MASSE SMÅ filer.
Jeg kan godt forestille mig at diskene reagerer hurtigere, men jeg
syntes ikke det er "støjen" værd.

Fra : Per Kristensen

Dato : 04-01-02 08:31

Seagate's Baracuda IV serie er hurtige og meget lydløse fordi de kører i
oliebad i stedet for kugleleger.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-01-02 09:03

"Per Kristensen" <pzk@crayon.dk> skrev i en meddelelse
> Seagate's Baracuda IV serie er hurtige og meget lydløse fordi de kører i
> oliebad i stedet for kugleleger.

Wow - men det har Maxtor D740X også

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 04-01-02 12:45

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote in message

> Wow - men det har Maxtor D740X også

Men Barracuda'en er stadigt mere lydsvag...

Det er den jeg ville vælge - så stor forskel er der altså heller ikke i
performance mellem de forskellige diske. Sørg blot for at have nok
RAM, så er disk performance mindre vigtig.

--
Jørgen Ramskov - Folding for the Cause!
http://arstechnica.com/etc/dcteams/dc_teams.html

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-01-02 13:46

"Joergen Ramskov" <t74fdbg001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> Det er den jeg ville vælge - så stor forskel er der altså heller ikke i
> performance mellem de forskellige diske. Sørg blot for at have nok
> RAM, så er disk performance mindre vigtig.

Taler du af erfaring?
Min erfaring siger mig, at det netop er HD der er den største flaskehals i
en hurtig computer.
HD kan *aldrig* blive hurtig nok IMO.

Fra : Joergen Ramskov

Dato : 04-01-02 15:58

> Taler du af erfaring?

Tjae...det kan man vel godt kalde det. Alle harddiske er jo *meget*
langsommere end RAM og derfor har det også stor betydning om du har
rigeligt med RAM ellers kan du ikke undgå at din maskine vil "swappe"
meget. Hvis du har rigeligt med RAM, så vil det meste foregå i RAM'en
og derfor vil harddisk performance være af mindre betydning.
Her tænker jeg på alm. desktop brug, spil, etc.

> Min erfaring siger mig, at det netop er HD der er den største
flaskehals i
> en hurtig computer.

Kommer an på hvordan den ellers er konfigureret og hvad den skal bruges
til.

> HD kan *aldrig* blive hurtig nok IMO.

Selvfølgeligt :)

Fra : *Tweak*

Dato : 04-01-02 08:51

> [...]
> DiamondMax Plus D740X 60GB
> Er der nogle der vil dele ud af deres erfaringer ? Så bliver jeg glad :)

IBM GXP60

Fra : Rado

Dato : 04-01-02 16:49

On Thu, 3 Jan 2002 23:52:13 +0100, "Ronni / The real one :-\)"
<ronni1@ofir.dk> wrote:

>Nu står jeg så og overvejer en Seagate Barracuda IV 60GB eller en Maxtor
>DiamondMax Plus D740X 60GB

Hvad med en Western Digital 80gb? PRC data har den på tilbud til
1649.- Har selv lige bestilt en 100gb WD - den har fået temmelig gode
anmeldelser.

Købte iøvrigt en 60 gb IBM 60GXP sidste uge, og den kører fint, selvom
den uden køl bliver temmelig varm. Så den har p.t. fået sin egen 80 mm
blæser der holder den iskold. Købte en 40 gb IBM Deskstar 40 GV for
snart 8 måneder siden, den kører også perfekt. Har en 3 år gammel 8 gb
IBM disk der også kører perfekt. Så mine erfaringer med IBM er indtil
nu gode, selvom andre vist har haft en del problemer med dem her på
det sidste.

Jeg tror mange af de problemer folk oplever skyldes at de ikke køler
diskene ordentligt - mange af de store diske bliver altså temmelig
varme (nogen siger det varierer fra disk til disk, det skal jeg ikke
kunne sige).

--
Rado

Demokrati: To ulve og et får der stemmer om
hvad de skal have til middag...