kane
Fra : Poul Hermansen

Dato : 03-01-02 21:46

Jeg har en opgave. Jeg har en kane og en hest. Trækket er ikke noget
problem, men hvordan med styringen, når hesten drejer, skal kanen vrides
rundt, hvorved stængerne let brækker. Skal de sidde fast i et drejeligt led,
eller hvordan?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-02 09:45

In article <3c34c5bf$0$5493$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Poul Hermansen wrote:
> [...]
> rundt, hvorved stængerne let brækker. Skal de sidde fast i et drejeligt led,

Det kan man vel gøre, men det har jeg ikke set på mine forældres
kaner.

JonB

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-01-02 10:15

In article <slrna3aqsj.5qm.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

> Det kan man vel gøre, men det har jeg ikke set på mine forældres
> kaner.

Jeg kommer lige i tanke om at det måske ikke er så god en ide
at de kan dreje. Ivertfald ikke med mindre det drejer som en vogn.
Forestil dig at du kaner ned af bakke. Det skal helst være sådan
at hesten bremser kanens bevægelser, hvilket måske kunne blive
et problem hvis stængerne kan dreje uafhængigt foran. Desuden bliver
afstanden frem til hestens seletøj så også forskelligt.
Der er nok en grund til at kaner har stive stænger.

JonB

Fra : Tanja Bromley

Dato : 04-01-02 16:58

"Poul Hermansen" <heden@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problem, men hvordan med styringen, når hesten drejer, skal kanen vrides
> rundt, hvorved stængerne let brækker. Skal de sidde fast i et drejeligt

Prøv at kigge her:
http://www.brivida.com/backwhen/images/Large/construction/sleigh_aft.jpg
og her: http://www.starfleetmorgans.com/gifs/sleigh.gif
her: http://www.execpc.com/~mkochis/images/sleigh.jpg
og: http://www.carriagetradefarm.com/images/sleigh.gif

Det giver et indtryk af, hvordan en slæde normalt er "bygget på hesten"

/Tanja