Squid som transperent proxy
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 03-01-02 19:03

Jeg har i forevejen sat squid til at være proxy transperent for port 80.
Mit spørgsmål er så, nu findes der jo også https (secure http) som kører
på port 443. Kan squid også agere proxy transperent for denne port? Blot
ved at gøre det samme som jeg har gjort for port 80, ved at redirecte
alt fra der skal ud gennem port 80 over på 443?

Hilsen Mikkel

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-01-02 20:25

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> ved at gøre det samme som jeg har gjort for port 80, ved at redirecte
> alt fra der skal ud gennem port 80 over på 443?

Du mener vel en baglæns proxy?

Hvad er fordelene ved at proxie https på squid?

Hvis jeg har misforstået dig, må du uddybe hvad du vil, evt. med en
ASCII-tegning.

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-01-02 20:54

Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
> ved at gøre det samme som jeg har gjort for port 80, ved at redirecte
> alt fra der skal ud gennem port 80 over på 443?

Jeg mener det kun er http man kan sætte transparent Squid op til.
Så vidt jeg kan se så er der ingen fordele med transparent proxy, hvis
man også bruger andre protokoller end http.

Martin.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-01-02 19:15

Martin Andersen wrote:

> Jeg mener det kun er http man kan sætte transparent Squid op til.
> Så vidt jeg kan se så er der ingen fordele med transparent proxy, hvis
> man også bruger andre protokoller end http.

Nej. Grunden til at squid kan agere transparent proxy for http er jo
netop at de snakker samme sprog - http. Så snart man begynder at snakke
https forstår de ikke hinanden.

Desuden sender squid bare trafikken direkte videre, da den jo ikke kan
dekryptere oplysningerne (hvilket den jo heller ikke gerne skulle).

Jeg bruger selv transparent proxying af http. Jeg bruger desuden
proxy-autokonfigurationsscript, men der sætter jeg blot klienterne til
undgå proxyen for https.

Rasmus

--
God, root, what is difference?