3 HD samlet til eet drev ?
Fra : Morten Simonsen

Dato : 03-01-02 18:22

Hejsa
Jeg har fået afvide at man i Win2000 og XP kan samle flere harddiske til eet
drev.
Det syns jeg lyder smart så man bedre kan udnytte alt pladsen, men hvad så
hvis jeg tager en harddisk ud (ikke den den booter fra) kan den så stadig
godt starte op, bare med det mindre plads og filer på drevet ?

Venlig Hilsen Morten

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-01-02 18:51

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> drev.
> Det syns jeg lyder smart så man bedre kan udnytte alt pladsen, men hvad så

Du udnytter vel ikke pladsen bedre, med mindre du har meget store filer der
dårligt kan være på en disk.

> hvis jeg tager en harddisk ud (ikke den den booter fra) kan den så stadig
> godt starte op, bare med det mindre plads og filer på drevet ?

Niks, så er der stor ballade. Hvis du fjerner en disk ryger alle data (kan
dog muligvis genskabes).
Keller

Fra : Morten Simonsen

Dato : 03-01-02 20:52

> Du udnytter vel ikke pladsen bedre, med mindre du har meget store filer
der
> dårligt kan være på en disk.

Hmm jo, for normalt hvis man ikke har så meget plads, så syns jeg den
begynder at komme med advarsler, og du skal også miminum bruge 9% (mener jeg
det er) fri plads for at kunne køre scandisk og defragmentere osv ....
Så jeg syns det vil være mere optimalt at kunne samle den frie plads og
bruge af som een enhed...

> Niks, så er der stor ballade. Hvis du fjerner en disk ryger alle data (kan
> dog muligvis genskabes).

Ja, det er så en stor ulempe...så kunne man måske have en disk til c-drev
med styresystem og programmerne, og så samle de 2 sidste til et drev, med
det andet, som billeder backups o.l.

Så ville man vel kunne tage en HD ud, og kun midste det der var på den ...

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-01-02 21:07

Morten Simonsen skrev:

>Så jeg syns det vil være mere optimalt at kunne samle den frie plads og
>bruge af som een enhed...

De 'problemer' du nævner vil du støde på lige så hurtigt. Du får jo
ikke mere plads, filer fragmenteres mere (over 2 diske).

Jeg ville aldrig kaste mig ud i det selv. Mange folk deler deres store
harddisk op, jeg mener heller ikke det er en god idé at samle dem.

>og så samle de 2 sidste til et drev, med
>det andet, som billeder backups o.l.

Hvorfor ikke bare bruge det som 2 diske?

>Så ville man vel kunne tage en HD ud, og kun midste det der var på den ...

Jeg ville SLET ikke gøre det, hvis jeg vidste jeg havde behov for at
tage en disk ud i ny og næ.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Carsten Keller

Dato : 06-01-02 16:25

> [...]
> det andet, som billeder backups o.l.
>
> Så ville man vel kunne tage en HD ud, og kun midste det der var på den ...

Hvis du tager en af diskene der er "sat sammen" ud af systemet kan du jo
heller ikke bruge de filer der ligger på den tilbageværende.
Keller

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 03-01-02 19:31

Morten Simonsen skrev:

>Jeg har fået afvide at man i Win2000 og XP kan samle flere harddiske til eet
>drev.
>Det syns jeg lyder smart så man bedre kan udnytte alt pladsen,

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men jeg synes det lyder som
noget rod.

>men hvad så
>hvis jeg tager en harddisk ud (ikke den den booter fra) kan den så stadig
>godt starte op, bare med det mindre plads og filer på drevet ?

Det kan jeg ikke forestille mig. Hvad hvis en fil er delt over flere
drev, skal kun halvdelen af filen være tilgængelig?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : Leony

Dato : 04-01-02 10:36

"Morten Simonsen" <post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fået afvide at man i Win2000 og XP kan samle flere harddiske til
eet
> drev.

Det er sikkert software-raid'et du tænker på.
Søg på den i hjælp, der burde du kunne finde noget information.

Leony

Fra : Jean Pierre

Dato : 04-01-02 10:47

Jah. Det er det der Dynamiske Diske, sådan en slags software RAID. Har ikke
hørt så meget om det, men har hørt smadder mange som har haft problemer med
det, og som forbander den dag de begyndte at lege med det.
Jeg ville hellere købe mig en RAID controller.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Leony

Dato : 05-01-02 09:46

"Jean Pierre" <jp@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> det, og som forbander den dag de begyndte at lege med det.

Også mig, men der er nogle som helst vil prøve ting på egen krop.

> Jeg ville hellere købe mig en RAID controller.

Hvem der havde råd til sådan en.

Leony

Fra : Henrik Dissing

Dato : 04-01-02 18:31

On Thu, 3 Jan 2002 18:22:14 +0100, Morten Simonsen wrote:

> [...]
>hvis jeg tager en harddisk ud (ikke den den booter fra) kan den så stadig
>godt starte op, bare med det mindre plads og filer på drevet ?

Jeg kan kun komme i tanke om to gode grunde til at slå flere diske sammen
til én:

1. Der behøves en partition som er større end den største disk, f.eks. hvis
man skal køre en stor database der ikke kan distribueres over flere
filsystemer.

2. Man ønsker at forøge hastigheden ved at lade to diske køre i et striped
array (RAID-0).

I begge tilfælde ville jeg investere i en hardware RAID controller.

Det er vigtigt at gøre sig klart at man, alt andet lige, fordobler
sandsynligheden for at miste alle data ved et harddisk-nedbrud, hvis man
samler to diske til én i stedet for at anvende én stor.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Erik G Christensen

Dato : 04-01-02 18:39

Henrik Dissing wrote:
klip
> Det er vigtigt at gøre sig klart at man, alt andet lige, fordobler
> sandsynligheden for at miste alle data ved et harddisk-nedbrud, hvis man
> samler to diske til én i stedet for at anvende én stor.

Ja, og tre - flere gange, hvis man kobler flere diske sammen.

Erfaringer fra Novell, hvor brugerne synes det er nemmere med
så få faste drevbetegnelser, som muligt.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 04-01-02 20:20

"Erik G Christensen" <egc@post1DOTtele.dk> wrote in message
[cut]

> Ja, og tre - flere gange, hvis man kobler flere diske sammen.

Med mindre at man benytter sig af RAID-5, hvor en af diskene indeholder
paritet. Der har du all fordelene:

1) Hastighedsforbedring
2) Diskene samlet til et drev
3) Dataredundans (sikkerhed)