Hjælp til at sammensætte en computer
Fra : Martin Heller

Dato : 03-01-02 17:50

Hej,
Jeg har omsider besluttet mig for at ville anskaffe mig en computer,
som er hurtigere end den, jeg har i øjeblikket. Da jeg har tastatur,
mus, skærm som jeg er udmærket tilfreds med og kan se, at man
sparer en del penge ved at samle den selv har jeg nu besluttet at
kaste mig ud i det. Men lad det være sagt med det samme; jeg ved
ikke specielt meget om computere, så jeg håber, at der er et par
venlige sjæle her i gruppen, som vil hjælpe mig lidt.

Jeg vil maks bruge 10.000 kr på herligheden og den skal ikke
bruges til spil. Det jeg bruger den til er tekstbehandling (LaTex),
forskellige matematikprogrammer (MatLab og Maple), lidt
Java-programmer.

Jeg troede at AMD's processorer var særligt gode til
grafiktunge opgaver mens Intels processorer generelt er bedre til
beregningsopgaver. Derfor troede jeg, at jeg skulle kigge efter
en Pentium 4, men i alle de tests jeg har kunnet finde overgås
den af AMD Athlon XP i stort set alt, så nu falder valget nok på
en sådan. Er det et fornuftigt valg i forhold til mit behov og ydelse/pris?

Jeg har læst en del anmeldelser af motherboards, og har fundet to,
som jeg synes ser gode ud:
Asus A7V266-E ATX
eller
Epox EP-8KHA+ ATX
Er der noget om snakken? Eller skal jeg hellere se mig om efter
noget andet?

Skærmkortet kan jeg ikke rigtig finde ud af. Jeg har vel ikke brug
for det helt vilde når jeg ikke bruger min computer til at spille på?

Jeg vil gerne på et tidspunkt have en fladskærm, når de er kommet
lidt længere ned i pris, og jeg vil gerne have TV-out. Ville et
Matrox Millennium G550 Dual-DVI være et godt valg?

Hvor meget betyder køleren for ydelsen? Jeg har ikke i sinde
at eksperimentere med at overclocke min computer eller andet,
kan jeg så bare nøjes med en køler til en hundredemand og
eventuelt ofre lidt ekstra hvis jeg gerne vil have en, som ikke
lyder som en skralde? Eller er der meget at vinde ved at
bruge lidt ekstra?

Hvad angår harddiske, så forekommer det mig, at der er
stor forskel i prisen fra mærke til mærke, selvom det stortset
er de samme data, som er opgivet for to diske af forskelligt
mærke. For eksempel ser harddiske af mærket Segagate
ud til at være forholdsvis billige. Kan dette mærke anbefales?
Jeg har kik på en Seagate U6 40GB.

Håber at der er nogen, som vil give mig lidt indput eller
kan sige om jeg er på rette vej.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-01-02 11:11

"Martin Heller" <heller@email.dk> skrev i

> [...]
> den af AMD Athlon XP i stort set alt, så nu falder valget nok på
> en sådan. Er det et fornuftigt valg i forhold til mit behov og

Ja, Athlon XP er i øjeblikket langt det bedste bud når vi snakker ydelse
i forhold til prisen.

> [...]
> eller
> Epox EP-8KHA+ ATX
> Er der noget om snakken? Eller skal jeg hellere se mig om efter

Jeg kan varmt anbefale et Asus A7V266-E ATX - Epox skulle også være ok,
men er kendt for at være et lidt billigere mærke, med en muligvis ringere
kvalitet til følge (om det så er tilfældet skal jeg ikke kunne sige)

> Jeg vil gerne på et tidspunkt have en fladskærm, når de er kommet
> lidt længere ned i pris, og jeg vil gerne have TV-out. Ville et
> Matrox Millennium G550 Dual-DVI være et godt valg?

Ja, men DVI er ikke et must, hvis du vil bruge en fladskærm. Et kort med
en god analog VGA udgang kan såmænd være ligeså godt, men der er ingen
tvivl om at Matrox-kortet leverer en fremragende 2D kvalitet.

> [...]
> eventuelt ofre lidt ekstra hvis jeg gerne vil have en, som ikke
> lyder som en skralde? Eller er der meget at vinde ved at

Køb endelig en ordentlig køler. De koster lidt mere, men larmer
væsentligt mindre, og det vil dine ører blive glade for i længden. Regn
derfor med mindst 300 kroner til en køler. Spørg evt. i
dk.edb.hardware.overclocking på en god og støjsvag køler.

> [...]
> mærke. For eksempel ser harddiske af mærket Segagate
> ud til at være forholdsvis billige. Kan dette mærke anbefales?

Der har været nogle problemer med Seagates nye Baracuda 4 serie, men
ellers er de ikke specielt berygtede. IBMs 60 GXP serie er et fint
alternativ - de er både billige og ret lydløse. Hvis du vælger IBM skal
du dog gå langt uden om eet evt. restparti af 75 GXP serien!

mvh
Peter

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 04-01-02 12:27

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse news:a13v4c$jmr$1@sunsite.dk...

> Jeg kan varmt anbefale et Asus A7V266-E ATX - Epox skulle også være ok,
> men er kendt for at være et lidt billigere mærke, med en muligvis ringere
> kvalitet til følge (om det så er tilfældet skal jeg ikke kunne sige)

Se evt. test af Epox EP-8KHA+ på www.hardware-test.dk

Mvh.
--

Mads Holmer-Jensen