|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | er et dyt nok til ækteskab ?? Fra : Erik Larsen
 | 
 Dato :  19-11-00 20:15
 | 
 |  | i 1 mos 24 v 67 tager Isak, Rebekka med ind i sit moders telt, derinde
 dytter han Rebekka og hun er hans hustru.
 
 spørgsmål ; -   er man mand og kone efter det første dyt ?
 
 
 Hvis Isak og Rebekkas vielse er et billede på Guds ækteskab.
 
 spørgsmål ; -    Hvem er så gift med hvem ??
 
 Erik
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bodil Grove Christen~ (24-11-2000) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bodil Grove Christen~
 | 
 Dato :  24-11-00 18:43
 | 
 |  | Du må tage i betragtning, at mange dele af GT er skrevet i
 telegrafstil, altså kortest mulig form.
 Her er det da helt sikkert, at Isak og Rebekka først har indgået
 lovformeligt ægteskab, før de har sex, som du så poetisk kalder
 "dyt".
 Både Isak og Rebekka tilhørte troende familier, og ville
 ikke finde på at opføre sig, som du åbenbart tror.
 Men referatet er for fattigt, det er problemet.
 
 Se, det var nu min udlægning. Andre kan jo have en anden mening.
 
 Med venlig hilsen
 Bodil.
 "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:AEVR5.314$Hr.5384@news.get2net.dk...
 > i 1 mos 24 v 67 tager Isak, Rebekka med ind i sit moders telt, derinde
 > dytter han Rebekka og hun er hans hustru.
 >
 > spørgsmål ; -   er man mand og kone efter det første dyt ?
 >
 >
 > Hvis Isak og Rebekkas vielse er et billede på Guds ækteskab.
 >
 > spørgsmål ; -    Hvem er så gift med hvem ??
 >
 > Erik
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Erik Larsen (25-11-2000) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik Larsen
 | 
 Dato :  25-11-00 13:06
 | 
 |  | 
 "Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:8vm9c5$rmc$1@news.inet.tele.dk...
 > Du må tage i betragtning, at mange dele af GT er skrevet i
 > telegrafstil, altså kortest mulig form.
 
 Ja ! med den forståelse kan vi jo tillægge vore meninger , ikke ??
 
 > Her er det da helt sikkert, at Isak og Rebekka først har indgået
 > lovformeligt ægteskab, før de har sex, som du så poetisk kalder
 > "dyt".
 
 Det står der ikke noget om i bibelen.Også i den Engelske står der
 "and too Rebekha and she became his wife " så måske er det
 første "dyt" ægteskabets begyndelse. Men helt klar ingen vielse
 før ægteskabet, poetisk eller ikke.
 
 > Både Isak og Rebekka tilhørte troende familier, og ville
 > ikke finde på at opføre sig, som du åbenbart tror.
 > Men referatet er for fattigt, det er problemet.
 
 Troende famillier er kendt for at " finde på den opførsel ". f.eks Kong
 Davids og en af hans sønner.
 
 > Se, det var nu min udlægning. Andre kan jo have en anden mening.
 
 udlæg eller tro ???
 
 Erik
 
 
 > Med venlig hilsen
 > Bodil.
 > "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > news:AEVR5.314$Hr.5384@news.get2net.dk...
 > > i 1 mos 24 v 67 tager Isak, Rebekka med ind i sit moders telt, derinde
 > > dytter han Rebekka og hun er hans hustru.
 > >
 > > spørgsmål ; -   er man mand og kone efter det første dyt ?
 > >
 > >
 > > Hvis Isak og Rebekkas vielse er et billede på Guds ækteskab.
 > >
 > > spørgsmål ; -    Hvem er så gift med hvem ??
 > >
 > > Erik
 > >
 > >
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |