Datoformater
Fra : Jakob Munck

Dato : 03-01-02 13:38

På html.dk har de en udmærket manual til ASP og i den står der, at når man
skriver:

<%
Response.Write Date
%>

så returnerer serveren "03-01-02"

Men det er åbenbart en sandhed med modifikationer, for når jeg skriver
ovenstående til min server, så returnerer den i stedet "3-01-2002" og det
ser ikke nær så godt ud, synes jeg.

Hvad skal jeg lave om hos mig, i min kode eller på min server, for at få
returneret det samme datoformat?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-01-02 15:16

On Thu, 3 Jan 2002 13:37:39 +0100, "Jakob Munck"
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Men det er åbenbart en sandhed med modifikationer, for når jeg skriver
>ovenstående til min server, så returnerer den i stedet "3-01-2002" og det

Prøv med:
<%
Response.Write FormatDate(Date, 2)
%>

Et godt råd:
Du kunne løse mange af den slags små-problemer ved at hente VBScript
5.5 Documentation:
- den er i Windows' kompileret HTML-format (.chm)
Jeg har den stort set altid åben, når jeg laver ASP - både til at
sikre korrekt syntaks, men også til at lede efter den "rigtige"
funktion i den alfabetiske liste.

Eller brug den online:

Good luck,
Jørn

Fra : Jakob Munck

Dato : 03-01-02 16:37

> Prøv med:
> <%
> Response.Write FormatDate(Date, 2)
> %>

Desværre, den giver fejlmelding.

> Et godt råd:
> Du kunne løse mange af den slags små-problemer ved at hente VBScript
> 5.5 Documentation:
http://msdn.microsoft.com/scripting/default.htm?/scripting/vbScript/download
/vbsdown.htm>
> - den er i Windows' kompileret HTML-format (.chm)

Denne manual er til noget, der hedder "Windows Script", men er det det samme
som Visual Basic?

Generelt finder jeg disse manualer - samt de 2-3 bøger jeg har hjemme om
VBScript - totalt uforståelige. Jeg er muligvis en særlig ubegavet type, men
alle de gange jeg har ledt i disse online-manualer har jeg måttet opgive.
Jeg ved ikke hvor man skal lede, hvad man skal lede efter og hvordan de
talrige svar man får skal sorteres, forstås og anvendes. Derfor spørger jeg
i nyhedsgrupperne eller søger på div. sites efter mindre-volumiøse
forklaringer.

Du henviser f.eks. til en "alfabetiske liste", men den kan jeg ikke finde i
de links du giver her. Og hvor denne manual skal downloades er også et
mysterium for mig, bortset fra at jeg næppe ville have gavn af den, når jeg
ikke forstår den i online-udgaven. I det hele taget vil jeg mene, at disse
manualer henvender sig til folk af en væsentlig højere professionel kaliber
end den jeg hører til. Derfor er jeg henvist til at spørge og håbe at jeg
får et svar jeg kan forstå. Det får jeg som regel i denne nyhedsgruppe.

Men jeg vil naturligvis være meget glad, hvis du - eller en anden - vil give
mig 1 times undervisning i hvordan man anvender Microsofts dokumentation.
Men det skal foregå "hands on", dvs. medens vi sidder ved den samme skærm,
altså hos dig eller hos mig (Valby). Og det giver jeg naturligvis en flaske
rødvin for !

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-01-02 18:49

On Thu, 3 Jan 2002 16:36:57 +0100, "Jakob Munck"
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

>Denne manual er til noget, der hedder "Windows Script", men er det det samme
>som Visual Basic?

Ja, i hvert fald er VB Script en del af WIndows Scripting.

<SNIP>
> [...]
>mysterium for mig, bortset fra at jeg næppe ville have gavn af den, når jeg

Den "downloadede" udagve er nok noget nemmere at finde rundt i end
online-versionen, som kan være lidt kaotisk.

Download ved at gå til den link, jeg gav:

Her finder du et link, der hedder
"Microsoft Windows Script 5.6 Documentation"
- som fører dig videre til download-siden.

Lidt nemmere: Den direkte link er:

Download denne - det er en installationsfil.

>I det hele taget vil jeg mene, at disse
>manualer henvender sig til folk af en væsentlig højere professionel kaliber
>end den jeg hører til.

Nu ikke så pessimistisk :)

>Derfor er jeg henvist til at spørge og håbe at jeg
>får et svar jeg kan forstå. Det får jeg som regel i denne nyhedsgruppe.

Det er også glimrende - jeg synes bare nogle gange, jeg kan fornemme,
at du går i stå med nogenlunde "ens" problemer, og det var derfor jeg
ville "skubbe dig videre",

> [...]
>altså hos dig eller hos mig (Valby). Og det giver jeg naturligvis en flaske

Det kan vi sikert sagtens finde ud af - men det må vente til næste uge
- jeg rejser ud af byen om en time, og er ikke hjemme før mandag.

Good luck,
Jørn

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-01-02 18:54

>Desværre, den giver fejlmelding.

Det er min fejl - det skullle være:

Response.Write FormatDateTime(Date, 2)

(sådan kan det gå, når man ikke tjekker ordentligt ...)

Good luck,
Jørn

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-01-02 18:56

On Thu, 03 Jan 2002 18:53:58 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

PS: FormatDateTime-funktionen er også beskrevet i html.dk's tutorial.

Good luck,
Jørn

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-01-02 09:53

Hej Jørn

som altid, tak for din hjælp og inspiration.

1. Den nye kode du viser giver det samme ukorrekte datoformat retur, nemlig
4-01-2002. Der
er altså noget der tyder på, at både din kode og den de anvender på html.dk
tolkes anderledes på min server, og hos Azero hvor mine domæner ligger, end
de tolkes andre steder. Hvorfor ved jeg ikke, men det må vel have med
serverens indstillinger at gøre....?

2. Jeg har løst mine datoproblemer ved at låne og tilpasse noget kode, der
udskriver dkTid som 4/1-02, kl. 07.15. Det synes jeg ser pænt ud. Koden er
her:

<%
Function FormatTimeDato(theDate)
FormatTimeDato = day(thedate) & "/" & month(thedate) & "-" &
right(year(thedate),2) &
",&nbsp;kl.&nbsp;" & replace(FormatDateTime(now(),VBshortTime),":",".")
End Function
dkTid = FormatTimeDato(Now)
%>

3. Jeg har downloadet VBScript dokumentationen, som jeg kender lidt i
forvejen. Den er noget mere overskuelig end de dokumenter der ligger på
nettet hos Microsoft. Jeg har brugt den et
par gange, men så synes jeg faktisk at min lille opslagsbog "VBScript in at
Nutshell" (O'Reilly) er bedre. Selv med hjælp af denne er jeg dog meget ofte
i tvivl om det elementære.

Jeg vil derfor være glad hvis du har tid/lyst til at komme fordi en times
tid på et
tidspunkt efter dit valg og give noget instruktion - både i problemsøgning
på nettet og i ovennævnte dokumentation. Jeg giver en flaske rødvin, men vil
da ud over det også glæde mig til en inspirerende samtale.

v.h.
Jakob Munck

Strindbergsvej 74 A
2500 Valby