IBM 75GXP HD
Fra : WHaP

Dato : 02-01-02 21:33

hej NG jeg har IKKE hørt noget godt om IBM´s 75GXP hd´s jeg har selv brændt
min egen af.
så ville jeg lige høre om jeres meninger om IBM´s nye/ældre 75GXP hd´s er
bedre eller jeg skal købe et andet mærke?

Fra : Jean Pierre

Dato : 02-01-02 22:18

Køb en Seagate Barracuda. Det næsten samme pris, og den larmer ik nær så
meget.
Jeg ville selv sove bedre om natten hvis jeg havde nogle andre diske end
mine 75GXP, som mange gange mister bootsectoren og nogle gange står og
skratter som en CD-rom der er ridser i.
Min ærlige mening er: Hold dig fra IBM diske. Deres GXP60 serie har jeg ik
hørt specielt meget om, men jeg har personligt mistet troen på IBM's diske.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Morten Jensen

Dato : 02-01-02 22:33

Skal tilstå at jeg har en 30gb GXP'er der har kørt "lydløst" og uden prob.
igennem 18 måneder - nonstop. Ligeledes en 40GB 60'er ingen slinger i
valsen - dog har al den negative omtale fået mig over til Seagate og WD.
(kan ikke høre/mærke nogen forskel)

MVH
Morten

Fra : Jean Pierre

Dato : 02-01-02 22:42

Hmmm der burde være en markant forskel på støjen, de to diske sammenlignet.
Altså Seagate Barracuda og IBM'eren.
Som sagt har jeg har jeg heller ik hørt noget skidt om GXP60 serien, men
GXP75 45GB'eren vil jeg fraråde.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Per Kristensen

Dato : 03-01-02 09:17

Jeg har også mistet en 75GXP og en af mine bekendte har en 60GXP som har
været til reperation 3 gange.

Fra : Jean Pierre

Dato : 03-01-02 11:14

Jeg har dog aldrig været så uheldig 7-9-13 at miste disken, men jeg har
prøvet ret ofte at miste alt hvad der var på den.
Jeg har haft begge mine GXP75 45GB i lidet over et år nu, og der er ikke
kommet nogen bad sectors på selvom den har lydt som om den har det rigtig
skidt et par gange. Det er for det meste bootsectoren der har røget sig en
tur på en Windows frys. Jah nu lyder det helt vildt, det altså 2 gange vi
snakker om, men 2x45 GB tabt data er VIRKELIG noget der kan få mig til at
græde, godt jeg tar backup af det vigtigeste.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-01-02 13:14

Så er det på tide du høre noget godt om en 75GXP'er.

Min er snart 2 år og sidder som systemdisk og den bliver brugt MEGET.
Den køre upåklageligt.

Er det ikke raketter man brænder af ved nytårsskiftet?... damd jeg er håbløs
gammeldags

Jeg sidder og venter på 2 nye IBM'er 60GXP - de bliver leveret i dag.

Du kan se målinger på et udvalg af mine harddiske på
www.dhd.dk/computer/diske.htm
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jean Pierre

Dato : 03-01-02 13:26

Jeg scorer 17000 point med Sandra 2001 :(
Findes der et specielt trick til XP/2K/NT andet end at enable DMA mode på
IDE kanalerne, så de kan kører lidt hurtigere? Det er ATA100 controller som
de sidder på (Ikke RAID) Men 17000 point er sku for lidt, når det står i
programmet at en ATA100 disk burde scorer 25000 point.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Per Kristensen

Dato : 03-01-02 13:58

Det skulle være automatisk enablet i XP/2000

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-01-02 14:04

Det eneste trick er at tømme harddisken! En tom harddisk er en del
hurtigere end en fuld. Hvis din er halvfuld trænger den måske også til en
gang delfragmentering. Men resultatet af Sandra variere MEGET.
I min version af programmet står der at en ATA100 30 GB disk typisk giver
24000.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 03-01-02 16:10

WHaP wrote:

> [...]
> så ville jeg lige høre om jeres meninger om IBM´s nye/ældre 75GXP hd´s er
> bedre eller jeg skal købe et andet mærke?

I November begyndte jeg at høre om problemerne med IBM's 75GXP serie, og
så læste jeg ellers løs på alverdens diskussions forums (fora?) og det
eneste jeg kunne se et mønster i, var dårlige PSU'er sammen med IBM
75GXP, forstået på den måde at den serie af IBM diske er ekstra følsomme
overfor drop i +5V spændingen.

Jeg kunne godt forestille mig at når der sker et drop resetter disken sig,

hovederne svinger over mod parkeringsstilling, og tilbage igen og kan beskadige overfladen,

hvis det sker hurtigt flere gange efter hinanden.

Men det er bare mit gæt..

JCH

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-01-02 18:57

> [...]
beskadige overfladen,

> hvis det sker hurtigt flere gange efter hinanden.

Det har været fremme mange gange at en større serie 75GXP'er lavet i et
bestemt land var dårlige. IBM trak derfor serien, minus 75 GB disken,
tilbage og erstattet den med 60GXP serien.

Der vil altid være fejl, når man har med harddiske at gøre, men IBM har
reddet sig et rigtigt dårligt ry, og det mener jeg fx ikke de fortjener. Jeg
har ca 10 IBM diske (og to på nye vej) og har haft en dårlig disk.
Forhandleren var kraket, men det betød ikke noget IBM reparerede den uden
beregning (ud over porto udgiften til Holland). Nu er den så igen gået
kaput og er pt igen i Holland til reparetion.

Hvis man læser i drev gruppen vil man også læse om mange problemer ved fx
Seagates Barracuda harddisk serie. For år tilbage var det Quantums Fireball
dike der stod af på stribe. Maxtor har også haft dårlige diske. Sådan er
det - desværre - bare!
Personligt vil jeg til at køre Raid 1 (Sikkerhed plus større læse
hastighed).

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 04-01-02 04:00

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev:

> Personligt vil jeg til at køre Raid 1 (Sikkerhed plus
> større læse hastighed).

Det var også derfor jeg indkøbte 2 extra Seagate Barracuda IV 60GB
diske + RAID controller... 'langenase' fik jeg så - Seagate og RAID
spiller minus. *ØV*
Men nu har jeg da i det mindste 2 diske i reserve, når de 2 aktive nok
snart står af igen.

--
Venlig Hilsen: Rasmus.
TotaliordenkrukkeNutella!!!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-01-02 13:26

> [...]
> spiller minus. *ØV*
> Men nu har jeg da i det mindste 2 diske i reserve, når de 2 aktive nok

Hvorfor fik du en lang næse ?
Hvad går galt?

Hint prøv at sætte controlleren i et andet PCI slot, og tjek om der er
advarsel med IRQ sharing (accepter IKKE dette!). Prøv evt at flytte igen
eller tildel IRQ manuelt i bios.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Rasmus A. Nielsen

Dato : 04-01-02 14:01

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev:

> Hvorfor fik du en lang næse ?

Fordi RAID0 kører over 50% langsommere som én alm disk.
Fordi RAID1 kører ca. 20% langsommere som én alm. disk.
.... og Seagate kender godt selv til fejlen, men de undskylder sig med
at deres diske er for hurtige til nutidens RAID controllere.

> Hvad går galt?

Samme som ovenfor.

> Hint prøv at sætte controlleren i et andet PCI slot,

Jeg har brugt 14 dage af mit liv på at få lidt RAID performense ud af
Cuda IVerne. Jeg viste sådanset godt, at de ikke var egnede til RAID,
men jeg plejer at kunne få selv de mest umulige ting til at virke -
dette var bare for umuligt.

> og tjek om der er advarsel med IRQ sharing
> (accepter IKKE dette!).

Ingen problemer. Enhedshåndteringen var perfekt!

> Prøv evt at flytte igen eller tildel
> IRQ manuelt i bios.

Hjælper i ikke på min maskine under Win2k, men under Win98SE gør det -
men det kørte stadigvæk L-A-N-G-S-O-M-T-!

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-01-02 14:21

> [...]
> ... og Seagate kender godt selv til fejlen, men de undskylder sig med
> at deres diske er for hurtige til nutidens RAID controllere.

UBS - nu forstår jeg dig !
Jeg venter på et par IBM diske og har en SIDE Raid100 controller liggende og
venter.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : WHaP

Dato : 04-01-02 15:15

øøø det kan godt være jeg spøger dumt men hvis jeg nu har en 20gb IBM hd
mærket årgang 1999 (og hvor den er brændt sammen) kan man så få den byttet
hvis ja hvor?
i sin tid købte jeg den på EDBpriser men den butik jeg købte den ved er gået
ned.
WHaP

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 04-01-02 17:15

> [...]
> hvis ja hvor?
> i sin tid købte jeg den på EDBpriser men den butik jeg købte den ved er

Du går ind på:
http://www.storage.ibm.com/warranty/jsp/arma31.jsp

Der er 3 års garanti fra den dato der står på disken.
Hvis der står jan 99, så har du lidt travlt.
Det koster ca 100 kr at sende disken til IBM i Holland, og den SKAL være
forsvarligt pakket ind.
Du får den, eller en ombytter, tilbage efter ca 3 uger.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk