Lille sødygtig sejlbåd.
Fra : Michael Brandi Ander~

Dato : 02-01-02 20:19

Hej alle,

Findes der efter jeres mening nogen sejlbåd i størrelsen under 23-25'
som det realistisk ville være muligt at sejle langturs sejlads i? Der
er jo også andre faktorer end sødygtighed, f.eks. stuve muligheder for
mad og andre nødvendigheder. Styrke af design og kvalitet vil også
være vigtigt i tilfældet at man bliver overrasket af meget hårdt vejr.

Alle meninger vil være meget velkomne.

Så kort og godt, hvilken lille sejlbåd ville være den bedste?

Mvh

Michael

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 02-01-02 21:02

> Så kort og godt, hvilken lille sejlbåd ville være den bedste?

Hej Michael.

Det kan der vist ikke svares hverken kort eller godt på, der er mange ting,
der skal tages hensyn til. Svend Billesbølle har sejlet jorden rundt i en
18' Lynæs, det er den bedste båd, han har haft, siger han selv. Han har
skrevet et par bøger eller 3 om sine rejser, prøv at læse dem. De er til at
få fat i, evt. lånes på et bibliotek, og er nok værd at læse.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-01-02 21:03

Isang tao pinangalanan Michael Brandi Andersen nagsulat :

> [...]
>
>Alle meninger vil være meget velkomne.
>
>Så kort og godt, hvilken lille sejlbåd ville være den bedste?

Hvad med en Leisure 23? En af slagsen der lød navnet Stormy, har været
rundt om jorden et par gange.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-01-02 21:08

Isang tao pinangalanan Claus Frørup nagsulat :

Glemte lige navnet på skipperen:

Det er Svend Billesbølle.

Fra : Allan Egesholm

Dato : 02-01-02 22:31

Hej michael !!

Prøv at se nærmere på :

Maxi 68 ell 77.
L 23
Tris magnum.

Det er alle både der sejler helt ok, og kan erhverves for en fornuftig
penge.

God fornøjelse.
evt Spækhuggeren ell en folkebåd.

Allan.

Fra : Lars Helboe

Dato : 03-01-02 00:03

En folkebåd er altså en meget meget lille båd hvis der skal sejles langt.

Michael skriver "hvis man bliver overrasket af hårdt vejr"........Det bliver
man!
Hvis du vælger en folkebåd, så husk lige at lave et selvlænsende cockpit
først.

Gå i stedet en lille tak opad,så har du også større komfort.
Hvad med at vælge en Albin Vega?
http://www.jordomseiling.no/

Lars

Fra : Peter

Dato : 03-01-02 02:14

- - - - - - - - - - -

Hej Michael

Der er efterhånden adskillige små både der har været på langtur - et par af
dem har været nævnt i svarene, og der er intet der tyder på at små både -
alene på grund af størrelsen - skulle være mindre sødygtige end større både.

MEN, hvis du med langtur mener at krydse et ocean, så er det altså ret meget
der skal fyldes i båden. F.eks. vil en tur over Atlanten i den bådstørrelse
nemt vare 30 døgn. Og bare mad og vand til f.eks. 2 personer i 30 døgn -
plus lidt ekstra - fylder (og vejer) en del. Dertil skal du lægge alt det
andet, - tøj, reservedele, ekstra sejl, jolle, ankergrej, brændstof - osv.
osv.

Der hvor jeg vil hen er: Prøv at skrive lidt mere. Hvor langt er langtur,
hvor mange skal med, hvilken type båd - kort eller lang køl osv. osv. Skal
båden "af princip" være lille, eller har du et prisloft?

Eksempelvis har jeg mødt en Spækhugger på langtur med 2 mand ombord, og de
havde en fin tur.
(Men jeg tror nu ikke at Spækhuggeren oprindeligt er tegnet til langtur).

God jagt, Peter

Fra : Michael Brandi Ander~

Dato : 10-01-02 14:42

Jeg har læst lidt om Maxi 68 og 77, men jeg syntes ikke at der var
nogen der syntes at de egnede sig specielt, 77 skulle bevæge sig lidt
ubehageligt i hård sø, (banke tror jeg nok) og selv om 68 er ret
søstærk så har flere sat spørgsmåls tegn ved styrken i meget hårdt
vejr? Er der nogen der har en mening?

Mvh

Michael

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-01-02 20:42

Jeg har sejlet lidt kapsejl i Peters (fra Ishøj) Maxi 77. Vi har været ude
*hver* gang også uanset hvor hårdt vejret har været (inkl nogle ture hvor de
gråhårede i deres 42 fods både holdt sig inde på kajen). Jeg synes den er
forbavsende sikker og stabil i hårdt vejr. Det med bankeri'et skydes dårligt
trim. Den skal have lidt mere genua og et reb i storsejlet så banker den
ikke og der er balance i den.

Hvis Steffen Skov er "på" kan han fortælle lidt om 68'eren. Han har
tidligere sejlet ohlson.

Bjarke

PS: Normalt ville jeg så lige reklamere lidt for www.maximalt.dk, men min
elendige Internet udbyder har lavet så meget l... at den ikke kommer til at
før næste uge (hos en ny udbyder)

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-01-02 12:09

Jeg købte i sommer en Maxi 68. Før sejlede jeg Drabant 22 og Ohlson 22. Alle
3 både er meget sødygtige og sejler fremragende. Mest for pengene får man
med en Maxi 68. Den er imponerende godt indrettet både over og under dæk.
Der kan være problemer med roret, da mange er lavet af plywood der flækker,
men det skulle være ordnet på de seneste numre. Et spørgsmål kan jeg stille
ved røstjernene, der virker lidt underdemissioneret, men det kan også nemt
ordnes. Skal man sejle langtur er der vel altid et eller andet det skal
udbedre/forstærkes på båden. Jeg har hørt at Maxi 68éren har sejlet til
Svalbard og en sågar til Stillehavet, så den skulle være stærk nok til
langtur.
Men prøv at kontakte foreningen for langturssejlads, de må da have nogle
erfaringer.
Hilsen
Steffen
http://sskov.homepage.dk
Why sejle and that at forlise

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-01-02 23:26

Ja, det har du ret i. jeg mailede for nogle år siden med en der på 3 år
havde sejlet jorden rundt i en Maxi 68'er. Så helt ringe kan den jo ikke
være ...

/Bjarke

Fra : K.Wermus

Dato : 03-01-02 10:36

Henleder opmærksomheden på det jeg tror er et Hollandsk produkt,- nemlig
ETAP. De er kendt for at lave sødygtige og i mange tilfælde synkefri både.
Desuden er de rummelige og har fast "spray hood" hvilket er en rigtig god
ting til lang fart. der laves også mindre modeller ... mener at have set en
omkring 24 f.
Og da de er mindre kendte i DK. skulle de være til at få til en fornuftigt
pris.

Det ville være mit valg,- hvis jeg absolut VILLE ha´saltvandsår i numsen...
))

Mvh
Kim wermus
Ansø 42

Fra : K.Wermus

Dato : 06-01-02 08:44

Retter lige hollandsk til belgisk. )

Fra : Chris Lytken

Dato : 05-01-02 17:34

> [...]
>
> Alle meninger vil være meget velkomne.
>
> Så kort og godt, hvilken lille sejlbåd ville være den bedste?

Moin Michael
Har jeg ret når jeg antager at du spørger speciel efter en sejlbåd i den
størrelsesorden fordi du spekulerer over et nogenlunde fast beløb du har til
rådighed?

Hvis det er korrekt, hvorfor spørger du så ikke sådan:

Jeg vil gerne på langturs sejlads i område med xxrr antal personer, i
ftrff antal måneder/år/uger og jeg har xx.yyy,-DKR til rådighed for at købe
en båd der opfylder de krav der stilles til en båd der skal bruges til dette
formål.

Kan i give et tip om hvilken type båd jeg skal kigge efter og eventuelt hvor
jeg kan finde sådan en til de penge jeg har ???

Hvis du spurgte sådan , tror jeg i hvert fald, vil du får meget mere konkret
brugbart information ud af at stille spørgsmålet.

Jeg ved ikke om jeg har ret men jeg synes næsten du skulle forsøge at se
hvad der sker når du spørger sådan.

Lykke til