Jumpersettings og master/slave ?
Fra : Dr. Ralph

Dato : 02-01-02 14:05

Jeg har hidtil kun kørt SCSI diske, men nu har jeg lige anskaffet mig
et par 120 GB IDE diske til MP3, video etc. - men hvordan vil I lige
anbefale, at man sætter dette op på IDE portene ?

Jeg har i forvejen et IDE pioneer DVD drev - mine brændere og CD rom
drev er alle SCSI - men hvordan får man den bedste ydelse ?

Er det f.eks beste at sætte de 2 IDE harddiske på samme controller som
hhv. master og slave og så DVD drevet på sin egen IDE port som master
?

Eller kan man med fordel sætte de 2 IDE harddiske på hver deres IDE
port begge som master og DVD drevet som slave på én af IDE portene ?

Hvad vil I råde mig til for den bedste ydelse ?

GODT NYTÅR !

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-01-02 17:06

> [...]
> port begge som master og DVD drevet som slave på én af IDE portene ?
>
> Hvad vil I råde mig til for den bedste ydelse ?

Det kommer lidt an på hvad du har af controller og diske. Jeg antager at
begge er ATA100 (evt66) og så vil jeg anbefale harddiskene på samme kabel.
Og DVD drevet på sit eget kabel.
Det vil gøre kopieringen mellem harddiskene et par procenter hurtigere.
Næppe meget mere.

Hvis controlleren er ATA33 eller mindre ville jeg sætte harddiskene på hver
deres kabel, thi deres hastighed så overstiger controllerens hastighed. Og
så ville jeg nok ofre de 300 kr på en ny controller!

> GODT NYTÅR !

Takker i lige måde.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-01-02 08:11

> [...]
>Og DVD drevet på sit eget kabel.
>Det vil gøre kopieringen mellem harddiskene et par procenter hurtigere.

Tak for forslag - vil prøve denne løsning - blot syntes jeg det virker
mere logisk at placere de 2 IDE harddiske på HVER deres IDE controller
- dette må vel give den bredest mulige datastrøm, ikke ?

Og så sætte DVD drevet som slave på én ad IDE controllerne, da jeg
alligevel sjældent anvender dette drev - foretækker SCSI :)

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 03-01-02 13:09

> [...]
>
> Og så sætte DVD drevet som slave på én ad IDE controllerne, da jeg
> alligevel sjældent anvender dette drev - foretækker SCSI :)

Som jeg nævner er forskellen lille. Jeg målte på et tidspunkt med
taskmanager / performance, hvor jeg kopierede en stor fil mellem 4 ens
harddiske og et DVD drev; HDm1 HDs1 HDm2 DVDs2 HDm3. Mine målinger viste at
kopiering fra HDm1 til de 3 andre harddiske gav et 98 % ens resultat i tid
og CPU ydelse.
Dette galt også når jeg samtidig så en film på DVD drevet(!), og den hakkede
ikke engang (men her var målinger var selvfølgelig forskellig fra første
sæt målinger men stadig 98 % ens).

Hvis du havde haft 2 HD, 1 DVD og 1 CD-R ville jeg uden tøven have forslået
HDm1 DVDs1 / CD-Rm2 HDs2

Men når det gælder ATA har du controllerens hastighed - lad os sige ATA100 -
og den kan du fordele på dine drev - i dit tilfælde bliver det vel noget i
retning af 2 x 40 MB/s og 20 MB/s og så betyder det så godt som intet
hvordan du placere drevne. CPU belastningen er en smule mindre på et kabel
modsat to kabler.

Anderledes er det med en CD-R, og andre ATA33 drev, hvor der kan komme
klumper i data strømmen.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 02-01-02 17:44

"Dr. Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse
snip
> [...]
> port begge som master og DVD drevet som slave på én af IDE portene ?
>
> Hvad vil I råde mig til for den bedste ydelse ?

Som almindelig tommelfinger regel skal cd'ere, evt DVD/Brænder (CD/Brænder)
sidde på hver deres IDE Port. Dette for at der skal være Båndvidde nok når
man f.eks. laver en cd kopi, så kan begge kabler køre med fuld hastighed, og
der skulle så ikk evære så stor mulighed for f.eks. Bufferunderrun..

God nytår
Allan Riise

Fra : Dr. Ralph

Dato : 03-01-02 08:07

> [...]
>man f.eks. laver en cd kopi, så kan begge kabler køre med fuld hastighed, og
>der skulle så ikk evære så stor mulighed for f.eks. Bufferunderrun..

Jeg takker for dit bidrag, men hvis du nærlæser mit indlæg vil du
vide, at alt mit brændergrej er SCSI - af IDE grej har jeg kun én DVD
læser fra Pioneer og så mine 2 stk. 120 GB harddiske.

Jeg kan derfor ikke rigtig bruge dit svar til noget - mit spørgsmål
går på, hvorledes jeg skal sætte de 2 IDE harddiske op sammen med mit
ene pioneer dvd IDE drev på IDE kontrollerne ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

mail: dr.ralph@removesol.dk