..kan hun huske/lugte ..
Fra : Claus Bilstrup

Dato : 02-01-02 12:45

Hej ...
....Godt nytår ..

Jeg har lige været ude for en underlig oplevelse ...
vores pony som er 11 år var sidste år lånt ud i 3 mdr. ..hviket vi set i
bakspejlet aldrig skulle have gjort ..det har taget os næsten et år at få
hendes gamle jeg tilbage ..

Hun står nu sammen med 6 andre heste 10 minutter fra hvor vi bor ..og trives
så det er en fryd for øjet..(os der har hestene skiftes til at lukke dem ind
og fodre)

Så var det i fredags at en af de andre skulle lukke ind og hun havde en
veninde med ..som viste sig at være "hende som havde lånt vores hest i 3
mdr."..
Ved i hvad vores hest gjorde den dag ...først ville hun ikke ind (har alrdig
været et problem før..snarere tvært imod) efter 15 min . gik "veninden" ind
i indhegningen og ville hente hende ...så blev hun skiseme så bange at hun
løb igennem hegnet og fik nogle grimme sår på benene ...Da så "veninden"
kørte kunne hun hentes ind uden problemer ...
....Kan hun virkelig huske eller lugte hvem der kommer ...det er trods alt
næsten et år siden hun har set "veninden"
hilsen Gitte

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 02-01-02 14:12

"Claus Bilstrup" <bilstrup@privat.dk> wrote:

>...Kan hun virkelig huske eller lugte hvem der kommer ...det er trods alt
>næsten et år siden hun har set "veninden"

Gør ikke hesten dummere end den er
Jeg ved ikke hvor længe en hest kan huske, men det er tydeligt for
mig, at heste kan genkende personer/ting som den frygter/elsker. I
hvert falt et godt stykke tid.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 02-01-02 16:06

Det samme kan ske med f.eks heste der er bange for mænd fordi en mand engang
f.eks har mishandlet en hest og det vil hesten huske til sin dødsdag. Det
var en sørgelig historie at høre at jeres pony havde så uheldig en oplevelse
men godt I har fået den hjem igen. Jeg har selv lånt en dejlig hest som vi
har frem til sommer og jeg syntes at det er min pligt og mit ønske at gøre
alting så godt for ham som muligt. Man skal skønne på når man er så heldig
at få lov at låne en hest af andre for de stoler jo på at man behandler
hesten godt og ordentligt.
hilsen

Anet

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-01-02 16:58

In article <a0v7uf$l2h$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:
> [...]
> at få lov at låne en hest af andre for de stoler jo på at man behandler

Det har jeg faktisk lige oplevet. Det var en hest der stod samme
sted hvor jeg lige i går har redet min hest hen til. Dog en anden
stald. Men altså, da jeg var ude for at se stedet i november, så
ville jeg lige se ind til en hest, og fik valgt lige den. Den BED
efter mig, men jeg flyttede mig hurtigt. I følge stedets ejer var
den blevet mishandlet, og kunne nu ikke lide mænd. Min søster
kunne sagtens snakke med den, men ikke mig.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Pretty Fancy

Dato : 03-01-02 21:19

Jeg har haft min ældste hest i ca 10 år nu.. han hader mænd. Min far elsker
hesten og de har fundet et fint venskab nu, så problemet er ikke vildt mere,
men lige så snart han ser naboen (som minder meget om den forrige ejer) går
han helt i panik og "gemmer" hovedet i hjørnet af boksen..

Desuden har det taget mig mange år at komme til at muge ud i boksen, mens
han stod derinde.. han er bange for alle stald redskaberne og kommer man i
sin hast til at gå lidt for hurtigt ind i boksen til ham, med greben i
hånden, så snurre han rundt og hovedet i hjørnet igen!! Og som sagt, har
han i de sidste 10 år ALDRIG blevet slået med en kost eller greb eller
noget!!! Så du kan tro de husker.. meget godt endda....

....besynderligt at de ikke husker alt det vi lærte dem igår...*g*

/Pretty Fancy

Fra : Pernille

Dato : 04-01-02 20:17

Jeg solgte for mange år siden min hest til ham der ejede den gård hun stod
på. Ca. 3 år senere kom jeg tilfældigt forbi gården og kunne se hun stod i
en boks nedest i stalden. Jeg fløjtede den tone jeg altid fløjtede når jeg
hentede hende ind fra folden. Hun stivnede først fuldstændigt og stod og
kiggede ned af staldgangen og så vrinskede hun ellers ivrigt indtil jeg kom
helt hen til hende.

Tror ikke de bare sådan lige glemmer ting der sker dem eller mennesker
omkring dem.

Pernille