Hvilket lys?
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 01-01-02 19:48

Hej ...

Jeg har før skrevet omkring mit lille 20 liters akvarie jeg vil have sat op.
Nu skal der vist til at ske noget. Jeg er lidt i tvivl om hvilket lys der
vil være bedst at bruge, dvs.om det er lige meget, om jeg bruger halogen,
normal pære eller lystofrør...? Det skal nævnes, at der i akvariet vil blive
holdt et par selskabsfisk og ellers bare nogle planter - måske anubias.

På forhånd tak for hjælpen - og godt nytår.
Jeppe, Aalborg

Fra : Martin Heller

Dato : 01-01-02 21:09

"Jeppe Vesterbæk" <jeppeojeppe_ingenspamtak_@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:a0t09l$mj2$1@sunsite.dk...
> [...]
blive
> holdt et par selskabsfisk og ellers bare nogle planter - måske anubias.

Du skal i hvert fald være opmærksom på, at et lille akvarium kan
blive varmet temmelig meget op hvis du bruger en almindelig glødepærer,
og der ikke er god ventilation omkring amaturet.
Jeg har brugt sparepærer over nogle af mine små akvarier, og det
fungerer udmærket. De bliver ikke særligt varme.

Fra : ole larsen

Dato : 01-01-02 21:14

Jeppe Vesterbæk skrev i meddelelsen ...
> [...]
>holdt et par selskabsfisk og ellers bare nogle planter - måske anubias.
>
>På forhånd tak for hjælpen - og godt nytår.

Lysstofrør giver mest lys for pengene. El-sparepærer er lysstofrør

Ole

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 01-01-02 22:25

> Lysstofrør giver mest lys for pengene. El-sparepærer er lysstofrør

Ok, men vil halogen-lys være lige så godt ellers? (Farvesammensætning
og -temperatur osv)

Fra : ole larsen

Dato : 01-01-02 23:38

>Ok, men vil halogen-lys være lige så godt ellers? (Farvesammensætning
>og -temperatur osv)

Tja - halogen giver mere varme ( en større del af tilførte effekt omsættes til......)
Farvetemp. er som regel lidt over 3200 K. Den kan nok fås højere som el-spare, men
igen - farvetemp. i Kelvin er ikke så meget værd i sig selv. Der er også RA værdien at
tænke på. Prøv at søge på google ( på el-spare osv )

Ole