Stort begyndelse bogstav???
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 01-01-02 19:02

Kan man ikke v.h.a. ASP sørge for
at en tekst bliver skrevet med stort bogstav
som det første og resten som små?

Jeg kender UCase og LCase, men de gælder jo
for hele teksten.

Jeg har nogle navne, som jeg henter fra en Session.
Det er dem jeg gerne vil sikre står med stort, i det tilfælde
at de fejlagtigt er skrevet med småt.

/Kasper K

Fra : Torben Brandt

Dato : 01-01-02 20:41

Kasper Katzmann wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Kan man ikke v.h.a. ASP sørge for
> at en tekst bliver skrevet med stort bogstav
> som det første og resten som små?

Lad teksten ligge i variablen text. Så kunne dette gøre det
ønskede:
UCase(Left(text, 1)) & LCase(Right(text, Len(text)-1))

Det findes måske nok simplere måder, men det skulle virke.

/Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Westdorf

Dato : 01-01-02 20:44

Hej Kasper

Du kunne bruge:

txt = UCase(Left(txt,1)) & LCase(Mid(txt,2))

Knud Westdorf
knud@westdorf.dk
www.jirty.dk

Fra : Martin Poulsen

Dato : 02-01-02 11:37

"Kasper Katzmann" <kasper@katzmannovics.dk> wrote:

> Kan man ikke v.h.a. ASP sørge for
> at en tekst bliver skrevet med stort bogstav
> som det første og resten som små?

Jo, men hvis du vil spare lidt server-kræfter, kan du lave det i CSS.

> Jeg kender UCase og LCase, men de gælder jo
> for hele teksten.

I CSS kan vi styre det med pseudo-elementet :first-letter og ellers via
egenskaben text-transform.

> Jeg har nogle navne, som jeg henter fra en Session.
> Det er dem jeg gerne vil sikre står med stort, i det tilfælde
> at de fejlagtigt er skrevet med småt.

<head>
..text
{
font-family: Verdana, sans-serif;
text-transform: lowercase;
}

..text:first-letter
{
text-transform: uppercase;
}
</head>

Nu vil første bogstav altid være stort og resten småt.

--
Martin Poulsen

Fra : MacMan

Dato : 02-01-02 13:34

I brevet "a0uns0$bbo$1@sunsite.dk" skrev Martin Poulsen (martinp@nospam.dk)
den 02/01/02 11:36:

> Jo, men hvis du vil spare lidt server-kræfter, kan du lave det i CSS.

Spare og spare, synes du det er bedre at sende 12 linjer CSS til en browser,
som måske ikke nødvendigvis understøtter CSS [ordentligt], frem for bruge én
linje ASP en gang for alle ved tilføjelse af data?

- Morten

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 02-01-02 17:03

> [...]
én
> linje ASP en gang for alle ved tilføjelse af data?

Jeg havde allerede valgt at gøre som martin foreslog.
Jeg lagde det dog i mit StyleSheet med en Class der
kaldes allerede når brugeren indtaster oplysningerne.

Det er så logisk at jeg helt havde glemt det

Og så hellere clientside så serveren ikke behøver bekymre sig om det.

/Kasper K