Fjernvarme - afkøling?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 01-01-02 18:49

Min søn bor i en (ejer-)lejlighed i en ejendom, der opvarmes med
fjernvarme - og beboer- foreningen har problemer med 'afkølingen':
Indløbstemperatur ca. 75 - 80 gr., afkøling 15 - 20 gr.(!)

Selv bor jeg i et - ligeledes fjernvarmeopvarmet - parcelhus; 'mit'
varmeværk kræver på årsbasis en afkøling på mindst 30 gr. (ellers skal
man betale 'ekstra'). Her har dette aldrig været noget problem, lige nu
har jeg fx. indløb på 76 gr. og udløb på 29 gr.

Nu kommer vi så til 'videnskaben'[]:
Hvilke faktorer styrer i praksis afkølingen? Selv ville jeg gætte på
noget med, at en større radiatoroverflade giver højere afkøling, andet
kan jeg ikke lige komme i tanke om!
Er der nogen VVS-folk her i gruppen, der har andre bud - især på, hvad
man (adfærds- såvel som installationsmæssigt) kan gøre i en
beboelsesejen- dom for at øge middelafkølingen?

--
med venlig hilsen - og godt nytår!
Hans

Fra : Popeye

Dato : 01-01-02 19:29

Radiatorer i lejlighederne påvirker selvfølgelig afkølingen af
fjernvarmevandet, men det er ikke der du kan ændre på det, da radiatorvandet
og fjernvarmevandet ikke er det samme.

Fjernvarmen kommer ind i fyrrummet hvor det kommer over i en varmeveksler,
det er her at man kan påvirke afkølingen.

Pumperne må ikke køre for hurtigt, da det presser vandet igennem veksleren
uden at opnå den rette afkøling.

Jeg vil anbefale at kontakte en VVS tekniker eller VVS firma for at få dem
ud og gennemgå anlægget og komme med anbefalinger, vil koste ca. 3.000 -
5.000 kr. som hurtigt er sparet ind igen i et større anlæg.

Mvh

Peter

"Meddelelsen er stavekontrolleret.
Evt. stavefejl er opstået under transmission."

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f5cgju.1qq9wsk1j4q3gN%h2vh@post6.tele.dk...
:
[...]
: --

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 02-01-02 00:04

Popeye <funkpopeye66@mail.dk> wrote:
> Fjernvarmen kommer ind i fyrrummet hvor det kommer over i en varmeveksler,
> det er her at man kan påvirke afkølingen.

OK - det har du naturligvis ret i!
Men det gælder da vist kun for 'etageejendomme'?
Her i huset ser jeg ingen varmeveksler - bortset fra varmtvandbeholderen
- så her må det da være fjernvarmevandet, der suser rundt i radiatorer-
ne??

Tak for svaret, i øvrigt - det videresender jeg til Århus!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Ivar

Dato : 02-01-02 11:57

Hans H.V. Hansen skrev:

> OK - det har du naturligvis ret i!

Det er ikke sikkert. Det er ikke normen, at der er varmevekslere i etageejendomme !

Ivar

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 02-01-02 16:44

"Ivar" <did@vip.[nozpam]cybercity.dk> wrote:

> Det er ikke sikkert. Det er ikke normen, at der er varmevekslere i
> etageejendomme !

Nej, jeg havde heller ikke belæg for at udtale mig så kategorisk - men i
den omtalte ejendom *er* der altså en varmeveksler! :)

I øvrigt: Selv om der er indskudt en varmeveksler, må "forbrugerkreds-
løbets" opbygning og drift formodentlig spille en vis rolle: Det må vel
'hjælpe', hvis returvandet til veksleren er afkølet mest muligt??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-01-02 16:41

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vel
> 'hjælpe', hvis returvandet til veksleren er afkølet mest muligt??

Ja, returvandet til fjernvarmeværket kan jo aldrig blive koldere end
returvandet fra radiatorerne

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : stephen frederiksen

Dato : 02-01-02 13:47

der er flere metoder til styring af udgangstemperaturen.
for blot at nævne et par stk.
1 på radiatoren kan der placeres to ventiler, indgangsventil der åbner ved
lav temp. og en udgangsventil
der lukker hvis temperaturen er for høj.
2 en ventil på returløbet der lukker hvis temperaturen er for høj.
For mig lyder det som om man har lukket helt op for radiatorerne, således at
der ikke kan afkøles hurtig nok. prøv at skrue lidt ned på ventilen, mærk
evt på udgangsrøret for at finde en tilpas afkølingsniveau.

stephen

Fra : dansk

Dato : 04-01-02 04:51

det er da bare setpunktet for vandet på radiatorene der skal sættes ned så
retur-vand på fjernvarme vandet bliver sænket !

jens