Livsfarligt tørfoder?
Fra : Doggy

Dato : 01-01-02 16:05

Hej NG

Jeg har for et par dage siden spurgt i gruppen om erfaringer med BARF
kost.Grunden er at jeg i mange år har sværget til tørkost og synes jeg havde
fundet et par gode mærker, der opfyldte mine krav til et godt foder.

For mange år tilbage stod vi jo selv og kogte foder til vores hunde,men så
blev der i fagkredse sået tvivl om hvorvidt man nu fik givet sine hunde det
rigtige forhold med vitaminer kalk osv. og så blev vi bombarderet med
fuldkostens lyksaligheder.Hvis man fodrede med et fuldkostprodukt, så undgik
man fejlernæring.

Nu har jeg så gennem opdrætterkollegaer hørt om en foderskandale som faktisk
har kørt et par år i frankrig. Det omhandler producenten af Pedigree
(Waltham/Masterfoods) hvis foder siden 1999 har kostet adskillige hunde
livet. Grunden kan ifølge nogle analyser, være at foderet bliver angrebet
af en svamp der producerer giftstoffer og som hundene dør af hvis de spiser
foderet.Firmaet har givet en opdrætter 7 mill. francs i erstatning, da
opdrætteren mistede 22 hunde på grund af forgiftet foder.Iøvrigt er dette
svampeproblem ved at blive rigtigt stort i andre sammenhænge, idet mange
andre kornprodukter,også til menneskeføde bliver angrebet af svampen.

Min pointe er, at vi ikke aner hvad tørkostfoder egentlig indeholder og at
en varedeklaration er taknemmelig.
Det er nok utopi at tro at fordi et tørfoder indeholder kylling eller lam,
at man så har brugt de bedste dele fra dyrene til hundemad. Kyllingenæb ben
osv. kan jo også betegnes som "kylling".Jeg er sikker på at kun de dele af
kyllingen/lammet som vi mennesker ikke spiser, bliver til hundefoder.Ellers
ville 1 kg. tørfoder nok koste 40 kr. kiloet.

Hvis man selv laver sit foder, så er man da i det mindste sikker på hvad det
indeholder.

Hvad synes I ?

Hilsen

Merete

Fra : Jannie

Dato : 01-01-02 16:53

> Hvad synes I ?
>
> Hilsen
>
> Merete

Merete, jeg er bare enig med dig. Før i tiden fik mine hunde MAD som jeg
selv lavede, dengang var der kun royal canin og dåse foder at få til hunde
og det var kun store kenneler som fodre med tørkost på grund af det var
nemmere;)

Så kom tiden hvor man begynte at tale om tørkost som det eneste rigtige, jeg
blev i tvivl og fodrede mine hunde til sidst med tørkost. Før havde mine
hunde aldrig allergi og dårlig mave, jeg har kæmpet med både det ene og det
anden, men hovedet på sømmet kom da jeg ikke kunne få min gravide tæve til
at spise og min dyrlæge sagde, giv hende normalt mad....hov sagde jeg hvad
så med vitaminer osv....det er det bedste du kan give med et godt
vitamintilskud lavet spevcialt til hunde.....hun fik 8 sunde havlpe som alle
er sunde og raske i dag;)

noget andet er mavedrejning.....osv....NEJ vi er blevet snydt af dygtige
forhandler som fik os overbevist om at hunde kun kan leve af tørkost.....jeg
ved bedre i dag:)))

Jannie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-01-02 17:25

Jeg vil ikke gå ind i diskussionen om tørfoder kontra hjemmelavet foder, jeg
ved ikke nok.

Derimod har Walthams kattefoder altid været anset for et rigtigt skodfoder,
der gjorde kattene syge, så det undrer mig ikke at hundefoderet også er
dårligt. Men hold da op hvor de gode til at markedsføre deres produkter.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 01-01-02 19:03

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil ikke gå ind i diskussionen om tørfoder kontra hjemmelavet foder,
jeg
> ved ikke nok.

selv kogt mine hundes foder - de få >>gange jeg er løbet af sporet og har
prøvet tørfoder er hundenes pelse bleven kedelige, de har fået dårligt
stadig foder som jeg har gjort de sidste 30 >>år !

Hilsen Pia

--
Pia Palmblad Wright - fallohide@mail1.stofanet.dk
FALLOHIDE - Est 1972 - England/Denmark www.fallohide.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-01-02 20:41

Hej Pia

Det er sjovt at se hvor forskellige erfaringerne med foder er, i "gamle
dage" kogte jeg ris med kallun til mine rottweilere, dog brugte jeg i en
kort periode noget tørret kød man kunne købe i dyrehandelen, og de trivedes
fint. Da jeg så fik min første dværgschnauzer brugte jeg Eukanuba, for det
var det eneste han ikke fik tynd mave af, forsøgte jeg at bruge andet viste
han hurtigt manglesymptomer.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kiksekage

Dato : 01-01-02 19:44

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse news:3c31cfde$0$89109$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Jeg tror du skal vare dig for at nævne navne - offentligt - medmindre du har rigtigt godt check på dokumentationen for de påstande,
der fremføres - og vil være i stand til at forsvare dig ved et sagsanlæg.

MH

Fra : Doggy

Dato : 01-01-02 20:34

Hej MH

Jeg tror ikke at et så stort firma som det nævnte, udbetaler erstatning til
en opdrætter hvis de mente at deres foder var udenfor mistanke. En stor
fransk nyhedskanal har bragt et indslag om sagen og hvis man kan læse fransk
kan man gå ind på www.sdecco.org som er en opdrætterorganisation, hvor sagen
også er beskrevet.
Hilsen
Merete

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-01-02 20:46

Netop med dette vil jeg have flere erfarne opdrættere og også dyrlæger, som
kan bekræfte mine påstande. Hvis ellers de vil møde op i retten.

For øvrigt har jeg formuleret mig, så der ikke kan lægges sag an, idet jeg
ikke skriver at kattefoderet er sygdomsfremkaldende, derimod skriver jeg "at
det altid har været anset for...." Og det gør juridisk en stor forskel

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lise Christensen

Dato : 06-01-02 22:21

Vi har læst dit indlæg omkring tørfoder.

Vi har i mange år brugt Royal Canin tørfoder, da det er det foder vores
gravhund
Trine havde det bedst med. Hun kunne lide det og det indeholdt de ingredienser
som vi mente var bedst til hende, og så var det eneste foder på markedet, der
tog højde for hundens behov i forskellige aldersgrupper og størrelse.
Trine var iøvrigt en meget kræsen hund, det var som om hun kunne kende godt fra
skidt.

Trine var en meget aktiv, intelligent og kærlig gravhund og hun havde altid en
fin pels og havde alle sine tænder og var sund og rask. Men alderen overgår
såvel mennesker som hunde. Trine blev 12 år.

Vi har fået en lille ny gravhund. Hun hedder Sille og hun er også utrolig glad
for Royal Canin. Hun er lige så kræsen som vores gamle Trine, men mens Sille
er hvalp - hun er 4½ måned - så blander vi lidt mossede kartofler og lidt
mossede kød til foderet sammen med lidt kogt afkølet vand. Hun er heller ikke
den type hund der bare spiser og spiser, hun holder op, når hun er mæt,
så hun spiser den mængde hun dagligt skal have.

Det med svampesporer er ganske rigtigt. Det kommer sig af at kornet ligger på
lager et fugtigt sted og derved udvikles der svampe. I Danmark er det sjældent,
da godsejere/bønder tørrer kornet, men det kan opstå. I det øjeblik kornet
varmebehandles dør svampene. Så det kommer an på behandlingsprocessen og
opbevaringen.

Vi vil fortsætte med at bruge Royal Canin. Der er dog kommet nogel amerikanske
produkter på markedet der reklamere - i Hundebladet fra Dansk Kennel Klub -
med, at de bruger rene råvarer og ingen tilsætningsstoffer. Det er nogle
produkter vi vil kigge nærmere på og prøve at få tilsendt prøvepakker. Det
gør ingen skade at prøve noget nyt, der måske kan være bedre.

Men som svar på det omkring Pedigree - det er et produkt vi aldrig har brudt
os om, og franskmændene har det med at tilsætte alt muligt stads og sprøjte
fødevarer med forskellige stoffer. Så vi bruger ikke Pedigree.

Mvh
Lene og Lise

Fra : V. Iversen

Dato : 10-01-02 22:14

Jeg vil give Lene og Lise fuldstændigt ret. Ikke specielt med RC, men med
deres synspunkter. Der er rigtigt mange hunde der fungerer fint på tørfoder.
Da jeg var dreng havde vi en lille hund, der ikke fik andet end netto's det
"bedste". Jeg har selv hund nu og laver selv hendes mad. Dette fordi hun
ikke trivedes godt på tørfoder (ingen navne nævnt, men en flere af de
førende mærker blev prøvet). Min pointe er blot. Bare fordi nogle hunde ikke
fungerer på tørfoder, tror jeg ikke det er tilfældet for alle hunde. Der
bliver immervæk solgt rigtigt meget tørfoder verdenen over og der findes
trods alt stadig masser af sunde hunde rundt om kring.

--
M.V.H.
V. Iversen