En rolig nat.
Fra : Alex Holst

Dato : 01-01-02 12:03

Godmorgen,

Natten forloeb uden problemer, saa jeg brugte tiden paa at genopfriske mit
dansk og synge med paa oeh, en eller anden sang. Blandet andet C. Laursen og
A. Plesner bedes holde deres kommentarer om mine dansk evner for dem selv.

Forvirret? Godt.

Alt dette betyder, at OSS'en er blevet opdateret bemaerkelsesvaerdigt,
blandt andet paa nogle punkter som et par folk har brokket sig over de
sidste par uger.

1. januar

Tilføjede et nyt afsnit ved navn "Jeg har installeret en personlig
firewall. Hvad skal jeg vide?". "Opsætning af Internet Explorer"
indeholder nu en forbedret beskrivelse af IE's sikkerhedszoner.
Tilføjede "Hvad er en sikkerhedsmodel (Trusted Computing Base)?" til
ordforklaringen. Tilføjede "Er god opførsel virkeligt nok til at være
sikker?" og "Hvordan tiltvinges adgang til en computer?" til afsnittet
om brugeropførsel.

En tur i tænketanken har resulteret i nye punkter i indholdsfortegnelsen
som bør dækkes af OSS'en hen af vejen. Nogle af punkterne stammer
originalt fra forslag fra Lars Kim Lund.

Hvordan var /din/ nytårsaften?

PS: mht. "Internet" versus "internet" -- Dansk Sprognævn kan rende og
hoppe!

http://a.area51.dk/sikkerhed/

At sove nu.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-01-02 12:39

In <slrna335rr.uvd.a@C-Tower.Area51.DK> Alex Holst <a@area51.dk> writes:

>Godmorgen,

Godmorgen,

tak for opdateringen.

Jeg synes godt om afsnittene: "Er ADSL eller kabelmodem usikkert?",
"Hvornaar er der ikke behov for en personlig firewall?"

Jeg kunne ikke lige finde noget om java og javascript direkte.
Nogle mennesker tror at man skal slaa java og javascript support fra i browser for
at blive sikker paa Internet.

/Martin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 01-01-02 15:03

Martin Moller Pedersen wrote:

> Jeg synes godt om afsnittene: "Er ADSL eller kabelmodem usikkert?",

Lige mine ord. Men jeg ville i samme forbindelse også have
nævnt en stor risiko ved et gammeldags modem til telefonlinien.

Hvis man bruger et modem, kan telefonnumeret ændres til et
dyrt nummer i udlandet. Denne risiko eksisterer mig bekendt
ikke med en ADSL forbindelse eller et kabelmodem.

--
Kasper Dupont

Notice: By sending SPAM (UCE/BCE) to this address, you are
accepting and agreeing to our charging a $1000 fee, per
email, for handling and processing, and you agree to pay any
and all costs for collecting this fee.

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 01-01-02 16:54

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyrt nummer i udlandet. Denne risiko eksisterer mig bekendt
> ikke med en ADSL forbindelse eller et kabelmodem.

Og måske samtidig også medtage ISDN "i samme lys" som
nævnt ovenfor.

Ellers kun lovord om OSS herfra

Mvh Sophus

Fra : Aagaard

Dato : 01-01-02 18:13

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev:
> Jeg synes godt om afsnittene: "Er ADSL eller kabelmodem usikkert?",
> "Hvornaar er der ikke behov for en personlig firewall?"

I ovennænte afsnit, http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#usikkert, står
der:
Citat
Udfordringen ligger så i at man ved hvordan ens maskine er sat op, og
hvordan man ændrer opsætningen så man har grund til at stole på systemet. På
Windows NT, herunder 2000 (NT5) og XP kan administrative NetBIOS shares slås
fra ved at ændre følgende i registeringsdatabasen:
Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE
Key: SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanManServer\Parameters
Name: AutoShareServer for servers
Name: AutoShareWks for workstations
Type: REG_DWORD
Value: 0

Dette stemmer dog ikke med XP Pro DK/UK, som ikke indeholder nogle af
ovennævnte nøgler.
Hvilke nøgler gælder for XP?

Billede af ovennævnte key er postet i dk.binaer med emnet: Lanmanserver.
--
Mvh.
Aagaard

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-01-02 13:52

"Alex Holst" <a@area51.dk> wrote in message
> PS: mht. "Internet" versus "internet" -- Dansk Sprognævn kan rende og
> hoppe!

Heh, det er vist noget inforstået. :)

Anyway, ifølge min termonologi:

internet: Et type netværk, altså en definition (noget med flere netværk
koblet sammen)
Internet: Det største internet der findes i dag.

Er der nogen, som er uenige? (Aner ikke hvad Dansk Sprognævn mener)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-01-02 14:10

Niels Andersen skrev i dk.edb.sikkerhed:

>Anyway, ifølge min termonologi:

>Er der nogen, som er uenige?

Ja, men en diskussion er formålsløs.

>(Aner ikke hvad Dansk Sprognævn mener)

De siger nu "internettet" ved begge betydninger.

XFut dk.kultur.sprog
(svar sendes til den gruppe og kan ikke ses her)

--
Bertel   http://lundhansen.dk/bertel/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-01-02 15:47

On Tue, 1 Jan 2002 13:52:02 +0100, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> internet: Et type netværk, altså en definition
> Internet: Det største internet der findes i dag.

Enig.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-01-02 18:00

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev:

> Enig.

Også her, det store WWW (Internet), skrives med Stort, da der kun
findes ét.

Der kan findes flere internetter, derfor startes der med småt.

Mvh.
Mikael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-02 21:01

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

>Også her, det store WWW (Internet), skrives med Stort, da der kun
>findes ét.

Hvad mener du med at der kun findes ét. Der *kan* kun findes ét.
Skal det så også hedde "Universet" og "Himmelen"? "Verden"?

--
Bertel

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 06-01-02 21:40

In <75bh3usegp8pvbol19l3lkv7poebkdk9gl@news.telia.dk> Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

>Hvad mener du med at der kun findes ét.

>Der *kan* kun findes ét.

Nej.
Der findes et Internet, men der findes ogsaa mange andre internet.
"internet" betyder bare et netvaerk sammensat af mange type netvaerk.

Med "Internet" taenkes der paa et bestemt internet.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-01-02 21:50

Hej Martin

> Nej.
> Der findes et Internet, men der findes ogsaa mange andre internet.
> "internet" betyder bare et netvaerk sammensat af mange type netvaerk.

Helt enig.

> Med "Internet" taenkes der paa et bestemt internet.

Helt enig.

Mvh. Michael
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 22:02

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Der findes et Internet, men der findes ogsaa mange andre internet.
> "internet" betyder bare et netvaerk sammensat af mange type netvaerk.

Hvordan defineres så hvad Intranet er ?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-01-02 22:14

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> writes:

> Hvordan defineres så hvad Intranet er ?

Det er IMHO næsten det samme som multimedia.

Med venlig hilsen
- Jacob Atzen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-02 01:03

Finn Jensen skrev:

>Hvordan defineres så hvad Intranet er ?

Hvis man står med et netværk, så kan man nok også finde ud af at
omtale det. Vi har f.eks. et netværk på min uddannelse. Det
kalder vi bare "nettet".

Jeg ved ikke hvad et intranet er. Jeg kender godt nogle af de
forklaringer på ordet der somme tider diskes op med.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-01-02 14:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg ved ikke hvad et intranet er. Jeg kender godt nogle af de
> forklaringer på ordet der somme tider diskes op med.

Her er en mere til samlingen:

Intranet: Internet-teknologier anvendt på internt netværk.
Extranet: Intranet åbnet for kunder/samarbejdspartnere udefra.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-01-02 22:04

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Også her, det store WWW (Internet), skrives med Stort, da der kun
> findes ét.
>
> Der kan findes flere internetter, derfor startes der med småt.

Og så mangler vi lige den gamle redaktør af PC Magazine som i hver leder
råbte højt at det staves med stort I og kun hed Internet og hverken
Internettet eller bare Nettet

--
Venligst
Finn Jensen