ThermalTake,SokkelA/XP/FCPGA, Volcano 7, >~
Fra : Thomas Krath

Dato : 31-12-01 16:31

Hej NG...

Jeg har købt følgende udstyr og samlet det, men det virker ikke:

- Soyo,SY-K7V DRAGON Plus,>2000 Mhz, K7T266A, Lan, Raid&Audio, DDR,Socket A
- AMD,Athlon Palomino XP 1800plus 1.53Ghz ,Socket A /266
- ThermalTake,SokkelA/XP/FCPGA, Volcano 7, >1400Mhz (1900plus XP)
- Kingston - 7.5ns.,512 MB PC-266 DDR 2100 - KVR266X64C25/512,PC2100
- IBM,60,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB - Deskstar,60GXP
- Sony,Floppydrev
- Aopen,52 x CD, bulk,
- Noname,Floppykabel standard

Der sidder endvidere et Asus G-force 2 GTS 32mb kort i maskinen.

Når computeren tændes registrerer skærmen ikke dette og maskinen hyler
hvorefter den aut. slukkes. Vi har testet om det var skærmekortet som var
problemet ved at udskifte dette med et andet. Det var det ikke og forsøgte
derfor at sætte en anden køler på CPU'en, hvilket resulterede i at maskinen
kørte uden problemer.

Derfor er køleren problemet. Har i nogle erfaringer med denne køler... hvad
kan være gået galt? Den er monteret korrekt med kølepasta osv., men det
virker ikke...

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Borchmann

Dato : 31-12-01 17:10

On Mon, 31 Dec 2001 16:31:21 +0100, "Thomas Krath"
<tkrath@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kan være gået galt? Den er monteret korrekt med kølepasta osv., men det

Får de 2 kølere strøm på samme måde bundkort eller molex?
Mvh Janko

Fra : mogens@knudsen.dk

Dato : 31-12-01 17:21

hvad

> Får de 2 kølere strøm på samme måde bundkort eller molex?
> Mvh Janko

Fra stik på bundkortet begge... hvad er molex (jeg er newbie)

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Thomas Krath

Dato : 31-12-01 17:22

Ups... glemte at lave navnet om... sorry (faderen har lige brugt comp.)

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Borchmann

Dato : 31-12-01 17:45

On Mon, 31 Dec 2001 17:20:55 +0100, <mogens@knudsen.dk> wrote:

>hvad

>Fra stik på bundkortet begge... hvad er molex (jeg er newbie)

Samme stik på bundkortet? molex-stik er de stik til cd-rom og hd
Mvh Janko

Fra : Thomas Krath

Dato : 31-12-01 19:42

"Borchmann" <nospam@suckers.dk> skrev i en meddelelse

> Samme stik på bundkortet? molex-stik er de stik til cd-rom og hd
> Mvh Janko

Molex-stik kan ikke tilsluttes... den kører i øvrigt fint rundt med de stik
på bundkortet.

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Borchmann

Dato : 31-12-01 20:25

On Mon, 31 Dec 2001 19:42:05 +0100, "Thomas Krath"
<tkrath@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det

>Molex-stik kan ikke tilsluttes... den kører i øvrigt fint rundt med de stik

Kunne det så tænkes at den ene er med 3 ledninger og den anden kun med
2? Hvis der er 3 ledninger på blæseren understøtter den
omdrejningsmåler, hvis der kun er 2... tjah...... så gør den ikke.
Hvis det så var en med 2 ledninger kunne jeg forestille mig at
bundkortet jo ikke modtager information om at blæseren kører og dermed
lukker ned.
Mvh Janko

Fra : Thomas Krath

Dato : 31-12-01 21:22

> [...]
> Hvis det så var en med 2 ledninger kunne jeg forestille mig at
> bundkortet jo ikke modtager information om at blæseren kører og dermed

Der er i alt 3 ledninger fordelt over 2 stik. Det ene med 1 stk. (gul) og
det andet med 2 stk. (sort + rød). Køleren er af den type som holder CPU
konstant mellem nogle bestemte grader - den styrer selv hvor meget luft der
skal til og ikke skal.

Vi har endvidere prøvet at samle alle 3 ledninger i et stik, men det
fungerer heller ikke.

Det virker temmelig sort...

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Borchmann

Dato : 31-12-01 22:10

On Mon, 31 Dec 2001 21:21:37 +0100, "Thomas Krath"
<tkrath@hotmail.com> wrote:

> [...]
>skal til og ikke skal.
>
>Vi har endvidere prøvet at samle alle 3 ledninger i et stik, men det

Nu har jeg været inde og kigge på TT's hjemmeside og set at det andet
"stik" med en gul ledning er en temp-føler og der som sådan ikke er en
omdrejnings måler på køleren. Du må en tur i bios for at slå den
feature fra der siger at din maskine skal lukke ned/ikke boote hvis
der ikke er en køler på cpu'en. Hvis du ikke kan finde ud af hvor det
er du skal slå det fra må du lige skrive hvilket mobo du har og så må
vi tage det derfra :)
Mvh Janko

Fra : Borchmann

Dato : 31-12-01 22:34

>er du skal slå det fra må du lige skrive hvilket mobo du har og så må
>vi tage det derfra :)
>Mvh Janko

Det havde du jo skrevet

Kig på side 90 i din manual der er den feature du skal slå fra i din
bios FOC , det er det der gør at din maskine ikke vil boote med din
TT. Stil den på "disable" og du vil kunne bruge din TT uden
problemer.
Mvh Janko

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-01-02 03:14

> [...]
> der ikke er en køler på cpu'en. Hvis du ikke kan finde ud af hvor det
> er du skal slå det fra må du lige skrive hvilket mobo du har og så må

Hej Janko..

En stor tak for din hjælp...!!

Jeg har dog det problem, at jeg ikke kan gå ind i bios, da computeren
allerede inden da har slukket maskinen (skærmen når ikke at blive tænmdt
heller). Hvis jeg skal i bios, bliver jeg nødt til at koble CPU-køleren
fra... det går vel ikke?

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Borchmann

Dato : 01-01-02 11:00

On Tue, 1 Jan 2002 03:14:26 +0100, "Thomas Krath" <tkrath@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>allerede inden da har slukket maskinen (skærmen når ikke at blive tænmdt
>heller). Hvis jeg skal i bios, bliver jeg nødt til at koble CPU-køleren

Du må starte med den blæser der har 3 ledninger, du kan evt bare nøjes
med at sætte den til cpu-fan-stikket da det er her bios finder ud af
om den må starte maskinen og så lade din TT side på cpu hvor den kan
få strøm fra chacis-fan-stikket. Du må IKKE starte uden blæser
monteret korrekt på den cpu. Dernæst skal du så ind i bios og ændre på
det der nu skal ændres. Så kan du jo flytte tt'en tilbage til
cpu-fan-stik. og alt skulle være super-duper.
Mvh Janko

PS:
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor træls det må være at
sidde sent en fredag aften og finde ud af at man mangler en blæser der
har rpm-måler.

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-01-02 11:16

Hej.

Og godt nytår.

> Du må IKKE starte uden blæser monteret korrekt på den cpu.

Helt enig. Men du skrev tidligere, at du havde prøvet med en anden blæser,
så hvis du kan låne den igen, kan du jo gå ind i BIOS og lave de nødvendige
ændringer.

Jeg havde selv tilsvarende problemer, dog på et MSI-board, men det hjælper
at slå Detection fra.

Held og lykke.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-01-02 12:40

> Helt enig. Men du skrev tidligere, at du havde prøvet med en anden blæser,
> så hvis du kan låne den igen, kan du jo gå ind i BIOS og lave de
nødvendige
> ændringer.

Hvis jeg går ind og slå det fra, vil køleren så ikke altid blæse med laveste
hastighed... det har CPU'en vel ikke godt af?

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-01-02 12:38

> [...]
> det der nu skal ændres. Så kan du jo flytte tt'en tilbage til
> cpu-fan-stik. og alt skulle være super-duper.

Oki doki... det var egentlig også det jeg havde tænkt på...

I øvrigt så er TT-køleren denne:
http://www.thermaltake.com/supportA1124.htm

Nej, tal ikke om det!!

--
Thomas Krath

Fra : Borchmann

Dato : 01-01-02 16:07

On Tue, 1 Jan 2002 12:37:32 +0100, "Thomas Krath" <tkrath@hotmail.com>
wrote:

>I øvrigt så er TT-køleren denne:
>http://www.thermaltake.com/supportA1124.htm

Det burde da være til at finde ud med den fine anvisning der er på den
side du henviser til her. Men whatever hvis det ikke vil virke ellers
må du jo disable den der fan-kontrol
Mvh Janko

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-01-02 16:15

> Det burde da være til at finde ud med den fine anvisning der er på den
> side du henviser til her. Men whatever hvis det ikke vil virke ellers
> må du jo disable den der fan-kontrol

Ja... det er det man ikke forstår!

Hvis jeg disabler den fan-kontrol, hvilken virkning vil det ha' ud over at
maskinen kan starte op?

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Borchmann

Dato : 01-01-02 17:06

On Tue, 1 Jan 2002 16:15:26 +0100, "Thomas Krath" <tkrath@hotmail.com>
wrote:

>Ja... det er det man ikke forstår!

Har du gjort NØJAGTIGT som det er beskrevet ? Og er du helt sikker på
at det er den blæser du har? Som det er fremstillet der skal du jo
have fat i et af molex-stikkene, dom du jo ikke mente til at starte
med

Citat : Fra stik på bundkortet begge... hvad er molex (jeg er newbie)

>Hvis jeg disabler den fan-kontrol, hvilken virkning vil det ha' ud over at
>maskinen kan starte op?

Ingen, ud over at du ikke har den sikkerhed der gør at din maskine
ikke vil boote uden en blæser der kører på din cpu.
Mvh Janko

Fra : Thomas Krath

Dato : 01-01-02 17:36

> [...]
> at det er den blæser du har? Som det er fremstillet der skal du jo
> have fat i et af molex-stikkene, dom du jo ikke mente til at starte

Jep... vi fandt siden og har nu gjort således.

> Ingen, ud over at du ikke har den sikkerhed der gør at din maskine
> ikke vil boote uden en blæser der kører på din cpu.

Hvilket selvfølgelig er meget rart at den ikke ville gøre. Det er blot
udnerligt, at den uden problemer kører med en anden køler (op til 1,5 Ghz,
hvorfor den ikke kan bruges).

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Thomas Krath

Dato : 02-01-02 19:25

> Ingen, ud over at du ikke har den sikkerhed der gør at din maskine
> ikke vil boote uden en blæser der kører på din cpu.

Hej Janko

En stor tak for din hjælp!!!

Nu kører maskinen og jeg er ved at installere de sidste programmet
eeeendelig

--
Venligst
Thomas Krath

Fra : Carina & Thomas

Dato : 31-12-01 17:44

Hej!

Der skulle være noget med at hvis bundkortet ikke registrere at køleren
øre - slukker den
Det skulle være muligt at slå dette fra i biosen

Tror det var på www.experten.dk det stod

Mvh Thomas