Linux 7.2 som DHCP server
Fra : ---@---

Dato : 31-12-01 14:49

Hej
Jeg er helt nybegynder i linux, men har installeret en Red Hat 7.2 og valgt
at installere den som Server.

Nu kan jeg ud fra det det har været muligt at finde omkring emnet se at jeg
skal have downloadet et DHCP program fra f.eks ISC.ORG. Dette har jeg så
gjort.

Denne fil hedder DHCP-LATEST.TAR nu skal jeg have pakket denne fil ud men,
hvilket bibliotek skal denne placeres i og hvad skal jeg derefter gøre ved
den.

Hvis jeg anvender kommanoen "tar -xf dhcp-latest.tar" pakkes filen ud og der
oprettes et bibliotek med navnet DHCP-3.0

Herefter har jeg prøvet at fyre kommandoen ./configurer af og derefter
kommandoen make && make install

Der er ifølge de oplysninger jeg har fundet rundt omkring bare det problem
at der stadig ikke er en fil som det står skrevet i biblioteket /etc som
hedder dhcpd.conf

Det ville glæde mig om en eller anden ville være venlig at hjælpe mig.

MVH
Poul Erik Givskov
givskov@adslhome.dk

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 31-12-01 16:09

> [...]
> at der stadig ikke er en fil som det står skrevet i biblioteket /etc som
Denne fil skal du selv fremstille - kig evt. på:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/DHCP/

Herefter skal du bare køre 'dhcpd eth0' (erstat eth0 med det interface dhcp
skal køre på) for at starte serveren

/Martin

Fra : Bo Simonsen

Dato : 31-12-01 18:08

In article <3c306cce$0$5493$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "---"
<---@---> wrote:

> Hej
> Jeg er helt nybegynder i linux, men har installeret en Red Hat 7.2 og
> valgt at installere den som Server.

En lille side bemærkning: Spar alt besværet, dhcpd ligger som en rpm
pakke på cd'en. rpm -i dhcpd-blabla.rpm

Her er min config (/etc/dhcpd.conf).

#domain name (tele.dk) hvis du ikke kører nameserver
option domain-name "geekworld.lan";
#ns servers hvis du ikke kører nameserver er det tdc's (hvilke jeg ikke
# kan huske
option domain-name-servers 192.168.1.2;
#Hvis din ip er 192.168.1.1 og netmasken er 255.255..0.0. Er subnettet
# 192.168.0.0 f.eks.
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
#ip rangen
range 192.168.1.10 192.168.1.20;
#routeren
    option routers 192.168.1.1;