Ændringer i /etc/fstab går tabt ved reboot~
Fra : Niels Andersen

Dato : 30-12-01 21:12

Nu er min (føromtalte) kæreste ved at være træt af redhat. :)

Hver gang hun rebooter går hendes ændringer i /etc/fstab tab, og der bliver
pillet ved tingene i /mnt/.
Hvad går der galt?

En af ændringerne hun laver er, at hun retter parameteren "owner" til
"user", så hun rent faktisk kan bruge de forskellige mounts. Har jeg fortalt
hende noget forkert? :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 30-12-01 22:04

In article <oyKX7.5210$aS.914008@news010.worldonline.dk>, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> Hver gang hun rebooter går hendes ændringer i /etc/fstab tab, og der
> bliver pillet ved tingene i /mnt/.
> Hvad går der galt?

Det lyder RIGTIGT mærkeligt! Jeg kører selv rh7.2 på 3 af mine maskiner
og har aldrig oplevet noget af det du fortæller om.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-12-01 23:40

Niels Andersen wrote:

> Hver gang hun rebooter går hendes ændringer i /etc/fstab tab, og der
> bliver pillet ved tingene i /mnt/.
> Hvad går der galt?

Nu kender jeg ikke så meget til din kæreste, men øh... hun husker
vel at gemme filen ?

-Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-12-01 23:49

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

> Nu kender jeg ikke så meget til din kæreste, men øh... hun husker
> vel at gemme filen ?

*gg*

Det må jeg gå ud fra, for hendes ændringer virker indtil hun rebooter. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 31-12-01 01:07

Niels Andersen wrote:

> *gg*

Ja, jeg turde næsten heller ikke skrive det.

Prøv for i øvrigt at tjekke det, Michael skriver om linuxconf. Jeg
bruger ikke selv linuxconf, men jeg mener at have hørt noget i den
stil.

-Claus

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 31-12-01 00:50

On Sun, 30 Dec 2001 23:49:24 +0100
"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

NA> Det må jeg gå ud fra, for hendes ændringer virker indtil hun rebooter. :)

Kan linuxconf (hvis det er installeret..) have noget med det at gøre?
Jeg bruger det ikke selv, men har set det f.eks. smadre bla. en bind-config.
--

/wojci at wojci dot dk

One must suffer before enlightenment.

Fra : Niels Andersen

Dato : 31-12-01 12:43

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> Hver gang hun rebooter går hendes ændringer i /etc/fstab tab, og der
bliver
> pillet ved tingene i /mnt/.
> Hvad går der galt?

Nu opdagede hun, at under opstarten står der på et tidspunkt "Updating
/etc/fstab". Så havde jeg lidt mere at gå efter, og jeg fandt årsagen.

Det er Kudzu, der piller. Kudzu tilføjer selv ting og sager til fstab. Og
det Kudzu har tilføjet, vedligeholder den også. Den genkender sit eget
arbejde, ved at tilføje parameteren "kudzu".

Jeg er vant til, at hvis man ikke ved hvad det er, så skal man ikke pille.
Derfor tænkte jeg ikke på at fjerne kudzu fra parameter-listen. :)
Og da hun ville tilføje et par mounts kopierede hun selvfølgelig et
eksisterende mount, og redigerede det. Dermed kom kudzu-parameteren med.
Disse mounts forsvinder derfor ved næste kørsel af kudzu.

Altså, problemet er løst. :)

--
Mvh.

Niels Andersen