Skift mellem flere HD ?
Fra : AMI

Dato : 30-12-01 19:58

Jeg har monteret 2 HD i RAID-konfiguration, og har desuden 2 ekstra HD i min
maskine.
Jeg har lavet en komplet installation af OS og programmer på både RAID og
desuden på en af de øvrige HD. Jeg har hevet kabler ind og ud, så kun de
ønskede HD på et givet tidspunkt var i spil, dvs. at jeg har lavet en
"drømmeinstallation", som er perfekt, på RAID-diskene, og har så derefter
lavet en identisk installation på en anden HD, hvor jeg så kan hente og
afprøve diverse programmer - af mere eller mindre obskur oprindelse - uden
at udsætte den uberørte RAID-konfiguration for fare. Men nu tænker jeg, at
det ville være rart hvis jeg på forsiden af mit kabinet kunne have en ( nej
4 ) switches, så jeg helt efter eget ønske kunne bestemme hvilke HD´er, jeg
i en given boot ville have i spil. Selvfølgelig ville jeg aldrig skifte
diske i tændt tilstand. Jeg har prøvet at slå forskellige monterede enheder
fra i BIOS, og ved opstart findes de så heller ikke af BIOS,. men alligevel
optræder de i Windows stifinder, og kan vel derfor ikke være totalt
"fredede" hvis man bliver inficeret med et eller andet.
Konkret spørgsmål er: Kan man nøjes med at afbryde en enkelt ledning f. eks.
i strømforsyningsstikket, og dermed gøre den pågældende HD usynlig for BIOS
? Hvis ja, HVILKEN ledning ? ( Farve eller spænding )

Godt Nyt År

Bo K

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 20:06

SNIP

Du skal vel bare have sat en lille kontakt på strømmen til din HD, og så kan
du slå strømmen fra og tiL!

Fra : AMI

Dato : 30-12-01 20:48

> Du skal vel bare have sat en lille kontakt på strømmen til din HD, og så
kan
> du slå strømmen fra og tiL!

Hej
Tak for reaktion,
Men hvad er "strøm" i den sammenhæng ?
Jeg kan nemt finde ud af at afbryde bare en enkelt ledning f. eks +12 V
forsyningen ( eller +5 V eller måske - 5V eller GRD-terminalen ), og så
virker skidtet selvfølgelig ikke.Og det er jo det, jeg helst vil nøjes med.
Måske spurgte jeg ikke klart nok: Kan der ske noget uønsket, hvis nu man kun
tager den ene spænding og lader de andre være på ? Det var der min uvidenhed
kom frem og det var det, jeg gerne ville vide. Kan BIOS alligevel "se" HD
hvis kun den ene spænding er på ?

Mvh

Bo K

Fra : Santa Xcaze

Dato : 30-12-01 21:07

SNIP> Tak for reaktion,
> [...]
uvidenhed
> kom frem og det var det, jeg gerne ville vide. Kan BIOS alligevel "se" HD

Ahhh nu er jeg med ... Det var sådan set et meget godt spørgsmål ... Jeg ved
det faktisk ik ... Meeen jeg vil tror du kan nøjes med 12v og så virker den
hd ik ...!! Men som sagt er jeg ik helt sikker, du kan eventuelt snakke med
Brink Elektronik eller studiedata, måske ved de ngt!!!

Fra : Linde

Dato : 31-12-01 09:47

Hvis man nu alligevel skulle lave noget klamp med kontakter og noget, kunne
man jo lave fire små kontakter til hver HD, en for hver ledning, og så
placere dem i grupper på en af frontdækslerne?

Mvh Linde

Fra : Santa Xcaze

Dato : 01-01-02 18:00

SNIP
> [...]
> man jo lave fire små kontakter til hver HD, en for hver ledning, og så
> placere dem i grupper på en af frontdækslerne?

Lidt alder det man bruger med blæsere, hvor man kan styrer blæsernes
hastighed via et front panel ... Du kunne jo eventuelt købe et til blæsere
og så modificere det lidt

Fra : Borchmann

Dato : 31-12-01 16:57

> [...]
>hd ik ...!! Men som sagt er jeg ik helt sikker, du kan eventuelt snakke med
>Brink Elektronik eller studiedata, måske ved de ngt!!!

q du da ik ta å skrv så ma ka ls d ???
Mvh Janko

Fra : Santa Xcaze

Dato : 01-01-02 17:59

SNIP

> q du da ik ta å skrv så ma ka ls d ???
> Mvh Janko

Næh dt q j egentlig ik ;(

Dt r lettere at skriv på dn måde ;)

Fra : Borchmann

Dato : 01-01-02 19:21

On Tue, 1 Jan 2002 17:58:38 +0100, "Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote:

>SNIP

>Næh dt q j egentlig ik ;(
>
>Dt r lettere at skriv på dn måde ;)

Der er vel kun et *plonk* tilovers til dig så...
Mvh Janko