Filsystemer - Linux/Unix versus Windows
Fra : Niels

Dato : 30-12-01 19:39

Linux' filsystem er åbenbart en del anderledes end Windows. En del er måske
historisk betinget fra Unix, - men hvad er egentlig fordele og ulemper ved
Linux/Unix versus Windows (NT/2000)?

Det der med at mounte andre filsystemer (f.eks. temporære drev) - er det
pga. sikkerhedsaspekterne - eller hvad er egentlig baggrunden for dette?

Endnu engang

GODT NYTÅR til alle i gruppen.

--
Mvh.
Niels

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-12-01 19:48

"Niels" <njpoulsen@vip.cybercity.dkxx> wrote in message
> Linux' filsystem er åbenbart en del anderledes end Windows. En del er
måske
> historisk betinget fra Unix, - men hvad er egentlig fordele og ulemper ved
> Linux/Unix versus Windows (NT/2000)?

Som jeg, som almindelig bruger (altså, min viden om emnet er begrænset), ser
det:

ext2 giver dig langt mere frihed til filnavnene, end fat. Herligt.
En ext2 trænger tilsyneladende aldrig til at blive defragmenteret.
links i filsystemeret er mere end almindeligt genialt! Både soft og hard
links. Microsoft er dog begyndt at efterligne lidt, men det er de mere end
almindeligt dårligt til!

> Det der med at mounte andre filsystemer (f.eks. temporære drev) - er det
> pga. sikkerhedsaspekterne - eller hvad er egentlig baggrunden for dette?

Jeg kender ikke baggrunden, men jeg synes det er en meget rar mulighed.
Jeg må indrømmer, at jeg ikke kan se det sjove i, at skrive "d:" i windows,
og håbe på, at jeg rammer det rigtige drev. Når jeg skriver "/dev/hdb5"
eller "/mnt/windows-data", så ved jeg hvad jeg laver. :)
Desuden synes jeg det er meget rart, at en "mappe" i et linux filsystem kan
blive til en partition.
Hvis fx. /home/niels/mp3 begynder at fylde for meget, så kan jeg sætte en ny
hd i, lave 20 gb partition på /dev/hdc1, og mounter den som /home/niels/mp3.
Når jeg så skal fange mine mp3-filer ligger de hvor de plejer. Bare ikke
fysisk. Herligt!

Jeg kender kun én fordel ved FAT frem for ext2: Det virker i Windows.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 30-12-01 20:26

> [...]
/home/niels/mp3.
> Når jeg så skal fange mine mp3-filer ligger de hvor de plejer. Bare ikke

Det kan man nu også under Windows (2000).
Eks. er c:\mp3 = en 30GB harddisk for sig selv. Kunne også være en anden
partition.
Alt andet c:\* er på en 20GB disk.
Og det var jo fordi at c:\mp3 voksede lidt for hurtigt.

--
Tonny

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-12-01 20:25

"Tonny Sejr Kromann" <tskromann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> partition.
> Alt andet c:\* er på en 20GB disk.
> Og det var jo fordi at c:\mp3 voksede lidt for hurtigt.

Nårja, det er rigtigt. Det glemte jeg at nævne. Men det kan man altså med
NTFS, hvis man tør/kan bruge det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper FA

Dato : 30-12-01 22:16

Niels Andersen wrote:

> ext2 giver dig langt mere frihed til filnavnene, end fat. Herligt.

En ulempe ved ext2 er at en fil man kan være 2GB. Fordel ved Linux/unix,
der findes et hav af andre filsystemer man kan bruge alt efter behov.

Ulempe ved FAT. Langsomt, stor chance for fejl ved crash.

--
Jesper

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-12-01 22:18

In article <3c2f841f$0$94870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Jesper FA wrote:

> En ulempe ved ext2 er at en fil man kan være 2GB.

_var_ - med 2.4 og nyere glibc er der ingen problemer med større filer.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Serenity through viciousness.

Fra : Jesper FA

Dato : 30-12-01 23:13

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> _var_ - med 2.4 og nyere glibc er der ingen problemer med større filer.

Hmm.. det har du sørme ret i. Det var dog rart.

--
Jesper