Sne - kane - bygge.
Fra : Martin Bundgaard

Dato : 30-12-01 18:18

Hej.

Er der en eller anden der har tegninger eller billeder af kaner ( gerne
gamle ).

Grunden til mit spørgsmål er, at min nabo har en gammel kane som mangler
diverse dele.
Det, der er det største problem, er hvordan selve trækket fra hesten til
kanen er konstrueret og monteret.
En beskrivelse vil også være fint, hvis en eller anden kender noget til det.

Martin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-01-02 11:01

In article <3c2f4c82$0$94834$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Bundgaard wrote:

[klip]

> Det, der er det største problem, er hvordan selve trækket fra hesten til
> kanen er konstrueret og monteret.

på samme måde som det er på en vogn.

> En beskrivelse vil også være fint, hvis en eller anden kender noget til det.

hammelstroppene sættes lige som på en vogn fast i et bræt der er
ca. en meter bredt. Dette sættes fast foran på kanen i den
rette højde. Ikke så lavt at hesten kan få benene over, og
lavere end stængerne. Det bør kunne drejes lidt når hesten
drejer. Dvs. sæt det fast i en lille kæde, eller på anden måde
så brættet kan bevæge sig lidt ud fra kanen. Dels for at få
hammelstroppene på, og dels for at kunne dreje lettere.

JonB