ileostomi...
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-12-01 16:54

jeg står i den situation at jeg skal opereres den 4 januar og have fjernet
tyktarmen og derefter have anlagt midlertidigt ileostomi.... er der nogen
her der kan beskrive for mig hvordan sådan et forløb ser ud?
altså nogenlunde hvad der sker fra man bliver indlagt dagen før og til man
bliver udskrevet?
sådan i forholdsvis korte træk..

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 30-12-01 19:35

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> her der kan beskrive for mig hvordan sådan et forløb ser ud?
> altså nogenlunde hvad der sker fra man bliver indlagt dagen før og til man

Jeg aner det ikke men stomi foreningen har en hjemmeside på :
http://www.copa.dk/ så har kan du sikkert finde lidt mere information.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-12-01 01:55

Sabina Hertzum wrote:

> jeg står i den situation at jeg skal opereres den 4 januar og have fjernet
> tyktarmen og derefter have anlagt midlertidigt ileostomi....

Jeg kan regne ud, at det er gået ned ad bakke siden sidst, vi skrev om
den slags her i gruppen, surt! Jeg ved godt, at du foretrækker en
tilbageførsel (kan ikke lige huske, hvad det hedder), men jeg håber, du
vil prøve at tænke over sagen inden operation nummer to. Hvis du kan
leve med stomien rent psykisk, vil det være en fordel rent fysisk, fordi
du bliver meget mere uafhængig af, om der er et nærliggende toilet.

Jeg håber, du ikke tager det alt for tungt, at du skal opereres. Tro
mig, når operationen er overstået, og du er blevet genoptrænet, vil du
være glad - uanset om du vælger tilbageførsel eller ej. Du vil føle det
som om, du har fået dit liv tilbage - slut med træthed, sygdom og grimme
bivirkninger af medicin.

> [...]
> her der kan beskrive for mig hvordan sådan et forløb ser ud?
> altså nogenlunde hvad der sker fra man bliver indlagt dagen før og til man

Nu er det efterhånden så mange år siden, jeg var gennem turen, så jeg
kan desværre ikke huske detaljerne, men jeg tror også det varierer meget
fra person til person. Jeg var kraftigt udmattet og havde tabt over 20
kilo, men kom alligevel op og hjem længe før min stuekammerat.

Nå, men her lidt fra hukommelsens skjulte gemmer:
Jeg blev opereret om mandagen, og det første døgns tid herefter lå jeg
på intensivafdelingen. Når du vågner, har du forøvrigt et kateter i
blæren, og en pose på stomien, så for første gang i lang tid behøver du
ikke spekulere på at skulle på toilettet

Jeg fik et drop i ryggen til bedøvelse inden operationen og det blev
senere brugt til smertestillende medicin. Jeg havde absolut ingen
smerter efter operationen. En anden på afdelingen havde fravalgt droppet
i ryggen, og han havde konstant smerter. Jeg vil tro, at man alle steder
efterhånden er gået helt over til rygdroppet, men ellers kan jeg
kraftigt anbefale det.

Dagen efter blev jeg flyttet på en almindelig stue, og da sygeplejersken
ville have mig til at stå op og selv vaske mig, troede jeg hun tog gas
på mig. Men man kan nu mere end man umiddelbart tror, så op kom jeg.
Faktisk gik det ret så hurtigt med at komme i gang, at jeg fik
udgangstilladelse til at gå til bryllup om lørdagen med drop, stativ osv.

Det lyder lidt skørt, men det jeg oplevede som det værste, var da jeg
fik fjernet kateteret fra blæren (det er værre for mænd). Da jeg
samtidig fik at vide, at det ville blive sat op igen, hvis jeg ikke
kunne tisse naturligt inden for et døgn, kæmpede jeg en brav kamp det
meste af natten for at lade vandet ;-(

På den tiende dag blev stingene fjernet, og jeg bad om at komme hjem,
hvilket jeg fik lov til dagen efter. To dage senere - om søndagen - var
jeg ude at spille tennis (det regnede om lørdagen)! Indrømmet, der var
nok ikke mange, der ville kalde det tennis.

Det skal siges, at jeg er temmelig stædig og ikke vil finde mig i at
være syg. Du skal nok regne med, at det tager lidt længere tid, før du
kommer hjem og får genoptaget tilværelsen.

Det tog forøvrigt et par måneder, hvor jeg fik proteintilskud, før jeg
var tilbage i noget, der lignede min gamle form.

Et par gode råd til efter operationen:
Du skal drikke godt, så du hurtigt kan slippe for droppet. Du skal ikke
lade dig slå ud, men i stedet sige til dig selv, at her vil du ikke
blive liggende. Stå op og gå rundt så hurtigt som muligt. Så kommer du
hurtigere til hægterne og hurtigere hjem.

Jeg ønsker dig al held og lykke, og håber du melder tilbage her, hvordan
det går.

Et stort knus fra Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-12-01 02:24

"Kim Ludvigsen" <Ludvig@mail.dk> wrote in message
> Sabina Hertzum wrote:
> Jeg kan regne ud, at det er gået ned ad bakke siden sidst, vi skrev om
> den slags her i gruppen, surt! '

ja temmelig meget ned af bakke faktisk... fandt ud af at det havde bredt
sig til hele venstre side i starten af december.... kom i behandling med
imurel og indhældninger.... 1½ uge efter blev jeg indlagt med smerter og
mine betændelses tal var skudt igennem taget... lå på 95%, hvor de ugen før
var på 5%.... efter 4 dages indlæggelse måtte min læge give sig om erkende
at mine smerter var udsprunget af imurel og stoppede dem..... og så var der
faktisk kun en udvej.. jeg vil ikke have prednisolon... imurel bliver jeg
syg af... ( kunne ikke komme ud af sengen... end ikke løfte hovedet for at
drikke lidt pga smerter)....

> [...]
> leve med stomien rent psykisk, vil det være en fordel rent fysisk, fordi
> du bliver meget mere uafhængig af, om der er et nærliggende toilet.

mit problem er at jeg tvivler på at jeg kan leve rent psykisk med stomien
resten af livet... hvis det på nogen måde kan lade sig gøre vil jeg
foretrække at få den ført tilbage.... min selvtillid er ikke stærk nok til
at kunne bære det resten af livet.....

> [...]
> være glad - uanset om du vælger tilbageførsel eller ej. Du vil føle det
> som om, du har fået dit liv tilbage - slut med træthed, sygdom og grimme

det er også hvad jeg jeg glæder mig allermest til..... jeg GLÆDER mig til at
kunne gøre normale ting igen.... tage til koncert en hel nat uden at blive
udmattet... rende og tumle med min søn ( lege i sne og sådan).... tage til
fest uden at sidde i et hjørne med smerter.... jubiiiiiiiiiiiiii...........

> [...]
> fra person til person. Jeg var kraftigt udmattet og havde tabt over 20
> kilo, men kom alligevel op og hjem længe før min stuekammerat.

uh lyder godt*G* jeg har sluppet mig selv løs i den gode julemad fordi jeg
er klar over at der kan ske noget med vægten... tænkte at det nok var godt
med et par ekstra kilo at stå imod med.... men kan sagtens tåle at tabe mig
8-10 kg.....
jeg snakkede med sygeplejesken på sygehuset da jeg var indlagt og hun sagde
at nogle kommer hjem allerede efter en uge... jeg sigter mellem en uge og 14
dage.o)

> [...]
> blæren, og en pose på stomien, så for første gang i lang tid behøver du
> ikke spekulere på at skulle på toilettet

uhh jubiiii... ingen forstoppelse eller diarre*G*

> [...]
> i ryggen, og han havde konstant smerter. Jeg vil tro, at man alle steder
> efterhånden er gået helt over til rygdroppet, men ellers kan jeg

det skal jeg huske...

> [...]
> samtidig fik at vide, at det ville blive sat op igen, hvis jeg ikke
> kunne tisse naturligt inden for et døgn, kæmpede jeg en brav kamp det

uuhhh av av av... DET glæder jeg mig IKKE til*G*

> [...]
> jeg ude at spille tennis (det regnede om lørdagen)! Indrømmet, der var
> nok ikke mange, der ville kalde det tennis.

hehee.. sådan er jeg nok ikke lige.. men at trave ned med min søn i skole og
sådan kan jeg nok lige klare*G*

> Det skal siges, at jeg er temmelig stædig og ikke vil finde mig i at
> være syg. Du skal nok regne med, at det tager lidt længere tid, før du
> kommer hjem og får genoptaget tilværelsen.

jeg er også stædig... men erkender somregel også mine grænser... ( nogle
gange bliver jeg FOR stædig)

> Det tog forøvrigt et par måneder, hvor jeg fik proteintilskud, før jeg
> var tilbage i noget, der lignede min gamle form.

for mit vedkommende gør det ikke så meget hvis jeg beholder formen lidt...
jeg har altid haft tendes til at være rund men ahr det bedst med at være
rimelig slank....

> [...]
> blive liggende. Stå op og gå rundt så hurtigt som muligt. Så kommer du
> hurtigere til hægterne og hurtigere hjem.

det skal jeg også huske....

> Jeg ønsker dig al held og lykke, og håber du melder tilbage her, hvordan
> det går.

tusind tak kim... det skal jeg nok... jeg planlægger iøvrigt at lave en
hjemmeside om colitis og chron fra patienternes side..... så jeg skal have
skrevet HELE min sygdomshistorie ned alligevel

Fra : Kat

Dato : 31-12-01 10:39

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
over 20
> kilo, men kom alligevel op og hjem længe før min stuekammerat.

Tingenes gang har ændret sig en del de sidste 20 år på
hospitalerne
Idag er det de fleste steder tilladt at indtage væske og føde fra
dagen efter operationen. Før i tiden var der strenge krav om
ispiller i op til 3 dage som eneste føde/væske!
Men man skal da også have i betragtning at der tabes en del
(meget) væske fra kroppen, når der er en iliostomi, så man bliver
træt og taber sig nok noget inden man er sig selv igen og er i
niveau igen.

> [...]
> blæren, og en pose på stomien, så for første gang i lang tid
behøver du
> ikke spekulere på at skulle på toilettet

Kateteret er oftest lagt p.g.a. smertekateteret i ryggen, eller
fordi der skal opereres i det lille bækken. Så det er ikke
sikkert at der bliver lagt blærekateter.

> [...]
alle steder
> efterhånden er gået helt over til rygdroppet, men ellers kan

Der hvor jeg er ansat, er det ikke standard at lægge
smertekateter, så det er en rigtig god ting, Sabina, hvis du
overvejer det og bringer det op med nakoselægen. Så kan i sammen
træffe den rigtige beslutning for dig. Men min erfaring siger
mig, at de patienter som får smertekateteret er bedre stillet end
dem uden.

> [...]
> Faktisk gik det ret så hurtigt med at komme i gang, at jeg fik
> udgangstilladelse til at gå til bryllup om lørdagen med drop,

Idag er man oppegående fra dagen efter (efter evne altså! ).
Og diverse slanger kommer ud lige så hurtigt som muligt, så man
ikke er så bundet til sengen.

> [...]
ikke
> kunne tisse naturligt inden for et døgn, kæmpede jeg en brav

Stakkels mænd
Men mænd har ofte dette problem! Kvinder oplever dog sjældent
denne bivirkning, så tag det roligt!

> [...]
> være syg. Du skal nok regne med, at det tager lidt længere tid,
før du
> kommer hjem og får genoptaget tilværelsen

Du får nok taget stingene i ambulatoriet eller hos egen læge. Du
er nemlig formentlig ikke indlagt i hele 10 dage! (det har det
off. hospitalesvæsen ski ikke råd til).
..

> Det tog forøvrigt et par måneder, hvor jeg fik proteintilskud,
før jeg
> var tilbage i noget, der lignede min gamle form.

Livet med en iliostomi....nogen gange, desværre!

> [...]
> blive liggende. Stå op og gå rundt så hurtigt som muligt. Så
kommer du
> hurtigere til hægterne og hurtigere hjem.

Helt enig.

> Jeg ønsker dig al held og lykke, og håber du melder tilbage
her, hvordan
> det går.

Også held og lykke herfra!

> Et stort knus fra Kim Ludvigsen

--
/kat
---
www.symbiose.subnet.dk
Fysisk og psykisk sundhed
Forkæl dig selv eller din nærmeste

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-12-01 13:49

Kat wrote:

> Tingenes gang har ændret sig en del de sidste 20 år på
> hospitalerne

Rart at høre, der sker fremskridt - omend det nu "kun" er 13 år siden
for mig.

> Der hvor jeg er ansat, er det ikke standard at lægge
> smertekateter,

Ved du, hvorfor det ikke er standard, når nu erfaringerne (mine og dine)
er så gode?

> Du får nok taget stingene i ambulatoriet eller hos egen læge. Du
> er nemlig formentlig ikke indlagt i hele 10 dage! (det har det
> off. hospitalesvæsen ski ikke råd til).

Ak, dengang var der absolut ikke mulighed for at komme hjem, før efter
stingene var taget.

> Livet med en iliostomi....nogen gange, desværre!

Det var nu ikke så meget på grund af ilostomien, men fordi jeg havde
tabt mig 20 kg. inden operationen, der røg kun et par kg. ekstra efter
operationen.

Og så kan du ikke være det bekendt, /kat, nu har jeg gået i mange år og

troet, jeg var sej, og så kommer du her og fortæller at alle kommer hurtigt op i dag

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kat

Dato : 01-01-02 13:30

Kim Ludvigsen skrev:
> Ved du, hvorfor det ikke er standard, når nu erfaringerne (mine
og dine)
> er så gode?

Det spørger jeg også om nogle gange! Og har svært ved at få et
klart svar.
Men det jeg hører er, at nogle patienter ikke vil stikkes/have
noget i ryggen, andre er ikke egnet p.gr.a. en
skæv/osteoporoseramt ryg til denne form for smertestillende og så
er der dem der (måske) ikke får det tilbudt af den narkoselæge,
som de har talt med inden operationen....

> Og så kan du ikke være det bekendt, /kat, nu har jeg gået i
mange år og
> troet, jeg var sej, og så kommer du her og fortæller at alle
kommer hurtigt op i dag

Man skal være sej for få foretaget en operation. Uden at være
bare lidt sej, så tager det nok endnu længere til at komme på
benene igen! Så bare rolig...du er sej!

--
/kat
---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-12-01 15:21

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> wrote in message

> [...]
> (meget) væske fra kroppen, når der er en iliostomi, så man bliver
> træt og taber sig nok noget inden man er sig selv igen og er i

jeg har læst lidt på sundhedsguiden hvor de skriver 2-3 dage uden fast føde
hvorefter det startes langsomt op igen...
men som jeg har skrevet kan jeg sagtens tåle at tabe mig nogle kilo*G*

> Kateteret er oftest lagt p.g.a. smertekateteret i ryggen, eller
> fordi der skal opereres i det lille bækken. Så det er ikke
> sikkert at der bliver lagt blærekateter.

det bliver spændende så....
hvor meget skærer de egentlig op når de fjerner tyktarmen?

> [...]
> træffe den rigtige beslutning for dig. Men min erfaring siger
> mig, at de patienter som får smertekateteret er bedre stillet end

det skal jeg nok tage med i betragtning... jeg skal opereres i køge... men
jeg har endnu ikke snakket med en kirurg... jeg er lidt spændt på hvad de
kan fortælle mig....
jeg ved dog at når jeg engang skal have det lagt tilbage så foregår det i
hvidovre....

> Idag er man oppegående fra dagen efter (efter evne altså! ).
> Og diverse slanger kommer ud lige så hurtigt som muligt, så man
> ikke er så bundet til sengen.

jubii... det håber jeg også på... jeg skal opereres en fredag og min søn
kommer på besøg om søndagen... jeg håber ikke jeg er for "skadet" når han
kommer....

> Stakkels mænd
> Men mænd har ofte dette problem! Kvinder oplever dog sjældent
> denne bivirkning, så tag det roligt!

pyyyh*G*

> Du får nok taget stingene i ambulatoriet eller hos egen læge. Du
> er nemlig formentlig ikke indlagt i hele 10 dage! (det har det
> off. hospitalesvæsen ski ikke råd til).

tja... de havde åbenbart råd til at have mig i 5 dage bare for at hitte ud
af om jeg kunne tåle imurel.... så nu må vi se*G*

> Også held og lykke herfra!

tusind tak

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-01-02 02:12

Sabina Hertzum wrote:

> det bliver spændende så....
> hvor meget skærer de egentlig op når de fjerner tyktarmen?

Nu tør jeg næsten ikke svare dig, ifald der også er sket fremskridt her,
men mit ar er nitten centimeter langt og starter to centimeter over
navlen. Det er ikke specielt synligt og i mit tilfælde vil de fleste nok
også nærmere fokusere på den der underlige pose i stedet for på arret -
endnu en fordel ved at undgå en tilbagelægning

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kat

Dato : 01-01-02 13:22

Sabina Hertzum skrev:

> [...]
uden fast føde
> hvorefter det startes langsomt op igen...
> men som jeg har skrevet kan jeg sagtens tåle at tabe mig nogle

Det er godt at have lidt at stå imod med - specielt i
sygdomsperioder!
Og, nej, du skal nok ikke forvente at få bøffer og bearnaisse
dagen efter! Men flydende føde får patienterne på _mit_ hospital.

> det bliver spændende så....
> hvor meget skærer de egentlig op når de fjerner tyktarmen?

Det er jo nok den mindst sjove del....
De lægger for det meste et såkaldt midtliniesnit, som går fra ca.
5 cm over navlen og ca. 10-15 cm ned - selvfølgelig afhængig af
hvor stor du er i højden og drøjden. Men et ca. 20 cm ar skal du
nok regne med. Du kunne evt. spørge om du kunne blive syet med
indvendige tråde, så plejer aret at blive lidt pænere, men det er
ikke sikkert at du kan få kirurgen til det. Nogen vil ikke sy
sådan ved en _uren_ operation (større fare for infektion), og
andre kirurger mener ikke, at det holder nok sammen på
maveskindet.
Få også kirurgen til at markere stomihullet inden operationen, så
kan den komme til at sidde et godt sted for dig. Nogen gange
kommmer de ski til at lægge den i en mavefold eller ved
buksekanten, og det er ikke såååå hensigtsmæssigt, når man f.eks.
sidder ned..

> tja... de havde åbenbart råd til at have mig i 5 dage bare for
at hitte ud
> af om jeg kunne tåle imurel.... så nu må vi se*G*

*G* vi er jo ikke perfekte.....
--
/kat
---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-01-02 16:08

> [...]

> Og, nej, du skal nok ikke forvente at få bøffer og bearnaisse
> dagen efter! Men flydende føde får patienterne på _mit_ hospital.

må jeg være så fri at spørge hvor dit hospital ligger??
sjovt nok har jeg aldrig tabt mig i forbindelse med min sygdom... men gamle
læge prøvede også at prakke mig på at det var et "sundhedstegn" for colitis
patienter..... hvilket er helt ok... men selvom man ikke taber sig kan man
altså godt være meget plaget af sygdommen alligevel.... den går bare ikke
lige hen og bliver livstuende....

> Det er jo nok den mindst sjove del....
> De lægger for det meste et såkaldt midtliniesnit, som går fra ca.
> 5 cm over navlen og ca. 10-15 cm ned - selvfølgelig afhængig af
> hvor stor du er i højden og drøjden.

nu er jeg 164 og vejer ca 70 kg.....

> [...]
> sådan ved en _uren_ operation (større fare for infektion), og
> andre kirurger mener ikke, at det holder nok sammen på

jeg regner jo med at skulle have lagt det tilbage indenfor et års tid.... så
om arret i starten bliver lidt "grimt" kan jeg sådan set godt leve med....
jeg har nemlig forstået det på den måde at ved de følgene operationer skærer
de op i det gamle ar og fjerner arvævet igen.....

> [...]
> kommmer de ski til at lægge den i en mavefold eller ved
> buksekanten, og det er ikke såååå hensigtsmæssigt, når man f.eks.

så vidt jeg har forstået så kommer stomisygeplejesken og markerer hvor den
skal sidde.... mit problem er så at jeg har sådan en delle lige på maven,
efter jeg fik min søn.... og det meste af mit tøj stopper lige midt på den
delle ( for at holde den inde så jeg ser lidt slankere ud....)
og som jeg har forstået det skal stomien sidde lige under navlen.... men min
delle går fra navlen til lysken nærmest.. og derved vil min stomi komme til
at sidde lige midt på dellen..... som jeg jo så altid forsøger at holde
inde*G*
faktisk har jeg overvejet at spørge kirurgen om han ikke kunne fjerne den
delle i processen*G* og ligge arret i trussekanten )

> at hitte ud
>
> *G* vi er jo ikke perfekte.....

nej det er der jo ingen der er... jeg er sådan set glad nok for det fordi
jeg har åbenbart været med til at åbenbare nogle nye bivirkninger af
imurel.... det skal jo testes
jeg skal også have fortalt dem at min knuderosen forsvandt sammen med
rygsmerterne.... som om at de også kom fra imurellen.... selvom dermatologen
mente det var umuligt og at det måtte komme fra min tarm....

Fra : Kat

Dato : 01-01-02 18:21

Sabina Hertzum skrev:
> må jeg være så fri at spørge hvor dit hospital ligger??

Det ligger i København, men du kan roligt regne med at hvet
hospital i Danmark kører dees eget lille show omkring, hvad de
lige synes at det rigtige er for DERES patienter.
Men en ting er sikkert: de er ikke ligeså anti-kost fixeret som
de var for bare 10 år siden, når det gælder mave-tarmoperationer.
Lægerne har nemlig fundet ud af, at patienterne rent faktisk
kommer sig hurtigere og bedre ved at få lidt mad!

> nu er jeg 164 og vejer ca 70 kg.....

Så vil jeg stadig mene omkring de 20 cm er gældende. Kirurgen
skal jo også kunne komme til!

> jeg regner jo med at skulle have lagt det tilbage indenfor et
års tid.... så
> om arret i starten bliver lidt "grimt" kan jeg sådan set godt
leve med....

Det er vel også klart den mindste del af (alle) bekymringerne!

> jeg har nemlig forstået det på den måde at ved de følgene
operationer skærer
> de op i det gamle ar og fjerner arvævet igen.....

Det er helt korrekt - påden måde bliver arret ikke tykkere og
bredere - som regel! Det er kun en fordel, hvis du ovenikøbet
selv er en såkaldt god heler - danner pæne ar.

> så vidt jeg har forstået så kommer stomisygeplejesken og
markerer hvor den
> skal sidde.... mit problem er så at jeg har sådan en delle lige
på maven,

FINT! Hun ved jo ALT om den slags. Rigtig god ting, at de har en
sådan sygeplejerske.

> [...]
stomi komme til
> at sidde lige midt på dellen..... som jeg jo så altid forsøger

Det er bedre at den sidder midt på dellen end at den sidder
imellem 2 deller, så det er nok det mest optimale på dig!

> faktisk har jeg overvejet at spørge kirurgen om han ikke kunne
fjerne den
> delle i processen*G* og ligge arret i trussekanten )

- hvo intet vover...men det er nok lige at bede en
mave-tarmkirurg om liiidt for meget. Og så er han/hun heller ikke
plastikkirurg, så jeg ville nok betakke mig for at rode dem ind i
den sag! *G*
--
/kat
---

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-01-02 23:33

> [...]
> Lægerne har nemlig fundet ud af, at patienterne rent faktisk
> kommer sig hurtigere og bedre ved at få lidt mad!

det håber jeg da... jeg æææælsker mad*G* men jeg har virkelig været grov her
i december måned... selvom jeg faktisk kun har taget 1½ kg på*G*

> Så vil jeg stadig mene omkring de 20 cm er gældende. Kirurgen
> skal jo også kunne komme til!

ok det går jeg så ud fra.... ejg forventer at spørge den pågældende kirurg
om det....

> Det er vel også klart den mindste del af (alle) bekymringerne!

ja selve operationsarret...

> Det er helt korrekt - påden måde bliver arret ikke tykkere og
> bredere - som regel! Det er kun en fordel, hvis du ovenikøbet
> selv er en såkaldt god heler - danner pæne ar.

jeg synes selv jeg danner pæne ar... jeg har mange af dem men ingen af dem
er grimme eller bulede som man nogle gange hører om...

> FINT! Hun ved jo ALT om den slags. Rigtig god ting, at de har en
> sådan sygeplejerske.

det passer mig også glimrende... det er jo også noget med at køge sygehus er
"stedet" i roskilde amt..... så det ville være underligt andet
hun skulle eftet sigende være både sød og dygtig.....

> Det er bedre at den sidder midt på dellen end at den sidder
> imellem 2 deller, så det er nok det mest optimale på dig!

ja men jeg undrer mig for den vil jo uvilkårligt blive ramt af enten
trussekanter eller bukselinninger når den sidder der.... det er jo knapt så
heldig... men jeg må hellere snakke med sygeplejesken om det

> - hvo intet vover...men det er nok lige at bede en
> mave-tarmkirurg om liiidt for meget. Og så er han/hun heller ikke
> plastikkirurg, så jeg ville nok betakke mig for at rode dem ind i
> den sag! *G*

naaa.. jeg tror også jeg holder mig til at joke med det*G* planen er faktisk
at jeg inden for nogle år skal have fjernet den delle da den generer mig
MEGET.... den er kun kommet pga voldsomme strækmærker fra min
graviditet..... ( jeg har hele vejen rundt)