Er borgeren retsløs i forhold til Kommunen~
Fra : Danevang

Dato : 30-12-01 00:43

Til .....

Mit spørgsmål er, om man er totalt retsløs i Danmark i forhold til hvordan
ens Kommune forvalter Loven, når man som jeg har været nødsaget til at få
hjælp af min Kommune p.g.a. Sygdomme - Fejlbehandlinger og en Ulykke ?

Mit mareridt startede i 1993 med en Fejldiagnose.

Alt hvad der har været nødvendigt for mig at få hjælpemidler til, har så
godt som alle skulle igennem en anke, førend jeg fik ret, el. tildelt det
fornødne !

Min mand har efter bedste evne passet mig i alle disse år og har meget mod
sin vilje måtte gå ud af arbejdsmarkedet og gå på efterløn, fordi har ikke
har villet svigte mig !

Et eks.

I 1996 blev jeg Trakeostomeret, (jeg fik indopereret en 7 cm lang dobbelt
sølvkanyle ind i luftrøret, foran på halsen) for at kunne trække vejret, da
mit luftrør var blevet blødt, så jeg ikke kunne trække vejret ved belastning
uden at blive kvalt !

Skaden var sket p.g.a. fejlbehandling !

Til Trakeostomien er det nødvendigt, at jeg har et Elektrisk Sug, der kan
suge sekret (slim) op af Trakeostomien, da jeg ellers vil blive kvalt !

Fra Sygehuset bliver jeg hjemsendt med et Sug til 220v, hvilket bevirkede ,
at jeg ikke kunne bevæge mig længere væk end hvor Suget kunne række !

Hvilket betød, at jeg blev UFRIVILLIG ISOLERET på vores gård !!

Jeg/vi søgte øjeblikkeligt Kommunen om et opladeligt - transportabelt Sug.

Det blev afvist

Ved hjælp af min mand og vores læge, lykkedes det at få Kommunen til at
bevilge et opladeligt - transportabelt Sug, så jeg kunne komme væk fra
gården og "ud i verdenen igen".

Jeg havde da været i UFRIVILLIG ISOLATION på vores gård i 48 DAGE !!!!

Et andet eks.

I 1997 var min mand på mine vegne til et møde på Kommunen med
Socialinspektøren og en Socialrådgiver, hvor han spurgte om de havde noget
på "skrift" om mine Rettigheder og hjælp fra Kommunen !

Svaret var: At det havde de ikke, men vi kunne bare spørge !!!

I foråret 1998 kom jeg ud for en ulykke, hvorefter jeg er blevet
kørestolsbruger !
Kommunen udlåner mig en "tilfældig" kørestol, som passer mig dårligt og de
laver nogle midlertidige ændringer i hjemmet !

Kommunen har ALDRIG henvendt sig til mig om hvilke behov jeg måtte have !

Jeg har nu været i behandling på et Smertecenter i 1 ½ år. Hvor de forsøger
at skaffe mig den hjælp som jeg er berettiget til, efter Den Social
Servicelov fra 1998.

Den Lov har vi IKKE haft mulighed for at være bekendt med !!!!

Det er indtil videre blevet til, at jeg har fået en el-kørestol som passer
mig og personlig hjælp efter §77.

Der har INGEN ÆNDRING været i min situation siden sommeren 1998 !

Har jeg nogen mulighed/ret til at klage - anke - stævne el. andet Kommunen,
for de 48 DAGE I UFRIVILLIG ISOLATION og DE 3 ½ ÅR Kommunen har
UNDDRAGET AT HJÆLPE mig/os efter Den Social Servicelov fra 1998 ????

Eller er der "bare ærgerligt", at borgeren ikke kender loven og dermed får "
en lang næse" ?

Venlig hilsen
Susanne Winther Andersen.