Netbank
Fra : claus

Dato : 29-12-01 23:29

Jeg har spurgt om min bank kan understøtte Linux i netbanken.
Jeg fik dette svar:

Hej Claus

Netbank er kun udviklet til Windows. Det kan dog i visse tilfælde og med
lidst snilde kører på linux og mac - men vi har ikke mulighed for at
supportere på disse opperativsystemer.

Bankernes EDB Central - IT-service

Jeg begynder at forstå hvorfor der tales såmeget om microsoftmonopolet
:0(

Hvordan klarer man egentligt ovenstående problem?

Med venlig hilsen
Claus Larsen.

Fra : Skunk

Dato : 29-12-01 23:38

Hej

Jeg mener at http://www.nordea.dk understøtter Linux og Mozilla. Ellers er
det ikke alle der gør det. Denne side kan være en guide men er forholdsvis
gammel og uopdateret: http://www.linux.dl/support/#bank

V.H.
Soeren

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 29-12-01 23:44

claus wrote:

> Jeg begynder at forstå hvorfor der tales såmeget om microsoftmonopolet
>
> Hvordan klarer man egentligt ovenstående problem?

Den kritiske forbruger: skift til et produkt, der virker som du ønsker det
skal virke. Det "opdrager" dem med de dårlige produkter til at gøre
deres produkter bedre.

Det er selvfølgelig besværligt, især hvis du nu er glad for din bank. Men
hvis du ikke er det, eller ikke har et specielt dårligt eller godt forhold,
kunne du overveje at skifte til een, der ikke kræver at din pc anvender
et bestemt operativsystem eller en bestemt webbrowser for at du kan tilgå
deres netbank.

Se http://www.linux.dk/support/#bank for en liste over muligheder.

Venlig hilsen,

Ole Michaelsen

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 30-12-01 00:16

Ja en netbank skal være kompatibel med Internettet.
Ikke med en eller flere fabrikanters produkter, men med de standarder der
udgør Internettet.
Bare min mening ...

Benytter iøvrigt Arbejdernes Landsbank der i hvert fald virker med de 2 mest
udbredte browsere og deres varianter.

--
Tonny

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 30-12-01 03:14

claus wrote:

> Jeg har spurgt om min bank kan understøtte Linux i netbanken.
> Jeg fik dette svar:

Det skal du ikke være ked af. Min bank har samme problem. De har dog
fået deres banksystem til at virke med netscape 4.72 me nikke version 6.
Installerer man samtidig sun JAVA 1.3 (JIT) og registrerer den sammmen
med Internet explorer virker deres netbank ikke. Det selvom det skulle
være skrevet i JAVA. Jeg fatter i min bank at de accepterer at deres
banksystem ikke blev skrevet i ordenlig JAVA kode. Men selvfølgelig,
hvis efterspørgslen er der, skal det jo nok komme.

Hilsen Mikkel

Fra : Bo Simonsen

Dato : 30-12-01 11:36

In article <a0lg8j$2njf$1@news.cybercity.dk>, "claus"
<kompletkommunikation@get2net.dk> wrote:

> Netbank er kun udviklet til Windows. Det kan dog i visse tilfælde og med
> lidst snilde kører på linux og mac - men vi har ikke mulighed for at
> supportere på disse opperativsystemer.

Jeg kom til at undre mig over hvorfor man overhoved bruger Java i pcbank
o.l. Problemet burde da kunne løses med rent Dynamisk HTML.

Nogen der har et acceptabelt svar på dette?

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 30-12-01 13:06

Bo Simonsen wrote:

> Nogen der har et acceptabelt svar på dette?
Jeg tror svaret er at Java var MEGET populært for et par år siden

/BL

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 30-12-01 13:35

> Nogen der har et acceptabelt svar på dette?

I Sydbanks netbank skal man have et certifikat liggende lokalt. Kan man
åbne lokale filer med DHTML?

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 30-12-01 14:00

> I Sydbanks netbank skal man have et certifikat liggende lokalt. Kan man
> åbne lokale filer med DHTML?

Jeg tror også at årsagen likker i sikkerhed, hvilket vi vel også selv er
interesseret i.

--
Tonny

Fra : Peter Jespersen

Dato : 30-12-01 15:19

On Sun, 30 Dec 2001 13:59:34 +0100, Tonny Sejr Kromann wrote:

>Jeg tror også at årsagen likker i sikkerhed, hvilket vi vel også selv er
>interesseret i.

SSL kan vel hjælpe lidt her!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
If I take a nude cruise will everyone yell "BON VOYEUR!!"?

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 30-12-01 14:52

SSL kan vel hjælpe lidt her!

Det _kan_ også give problemer, men det er nok en anden OT-diskussion.
Jeg var i Østrig og ville benytte firmaets Outlook Web Access men det kunne
jeg ikke fordi dernede havde de ikke installeret 128-bit kryptering i
browserne.
Så var den ikke længere ...

--
Tonny

Fra : Peter Jespersen

Dato : 30-12-01 14:56

On Sun, 30 Dec 2001 11:36:24 +0100, Bo Simonsen wrote:

>Jeg kom til at undre mig over hvorfor man overhoved bruger Java i pcbank
>o.l. Problemet burde da kunne løses med rent Dynamisk HTML.
>
>Nogen der har et acceptabelt svar på dette?

Pure Java er fremragende til sådanne ting, blandt andet fordi
det giver mulighed via applets at benytte en hvilken som helst
browser, der har Java-support.

Java bundet til en bestemt platform, fx. Windows er IMO ikke
rigtig Java.
Den eneste netbank jeg selv har erfaring med er JyskeNetbank,
som ingen problemer har med hverken Linux eller OS/2 (Ja, det er
også et stort problem for os ganske simpelt fordi der bliver
benyttet pure Java Applets.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I'm too sexy for my modem, too sexy fo*l*w^**&?- NO CARRIER

Fra : Rune Zimmermann

Dato : 01-01-02 20:40

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote in message

> Hvordan klarer man egentligt ovenstående problem?
>
> Med venlig hilsen
> Claus Larsen.

Det har jeg ikke lige svaret på.. Jeg har haft samme problemer med BECs
netbank (Roskilde Bank). Jeg fik det delvist til at virke i netscape. Jeg
talte dog i en anden anledning med en supporter fra BEC forleden. Han sagde
at der vist havde været gode erfaringer med beta versionen af Java. Den der
hedder 1.4. Jeg har ikke selv haft tid at efterprøve, men det var måske
forsøget værd.

Rune Zimmermann

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-01-02 15:51

Skunk <NullerNet@netscape.net> writes:

> det ikke alle der gør det. Denne side kan være en guide men er forholdsvis
> gammel og uopdateret: http://www.linux.dl/support/#bank

Den bliver opdateret så hurtigt meldingerne om ændringer løber ind. Så
hvis den ikke er opdateret for din bank er det fordi *du* ikke har
gjort linux.dk-holdet opmærksomme på ændringen.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Thomas

Dato : 02-01-02 15:57

Peter Makholm wrote:

> Den bliver opdateret så hurtigt meldingerne om ændringer løber ind. Så
> hvis den ikke er opdateret for din bank er det fordi *du* ikke har
> gjort linux.dk-holdet opmærksomme på ændringen.

1. Jeg var ikke opmærksom på at den side fandtes så jeg vidste ikke jeg
skulle sende mail til sslug, da jeg fik Basisbank til at virke under
loonix.

2. det fremgår ikke af siden at man skal bede sslug om at opdatere,
andet end "Send gerne dit bidrag til:" maillinket ned i bunden af siden.

--
Don't waste space

Fra : "René Nielsen"

Dato : 04-01-02 22:19

I artikel <slrna367u5.vnb.inthenews@mail.corell.dk>, skrev "Thomas"
<inthenews@corell.dk>:

> 1. Jeg var ikke opmærksom på at den side fandtes så jeg vidste ikke jeg
> skulle sende mail til sslug, da jeg fik Basisbank til at virke under
> loonix.
Er det sådan - at man kan lokke dig til at fortælle hvordan du har gjort
dette..?

René

--
Nej - jeg snakker kun for mig selv.. det er mine meninger, ikke andres..
Web : [ http://www.renenielsen.com/ ]