Temp fald ved montage af kobber mod alu
Fra : Søren Christiansen /~

Dato : 29-12-01 23:40

Jeg har endelig fået monteret mit GPU kobberkølehoved på mit Asus V6800
Deluxe (125/300 mhz)
Temp med aluminiums kølehovedet var 65-75 grader....
Efter jeg fik sat kobberkølehovedet jeg selv fremstiller faldt temp 15-20
grader !! hvor vildt.
Temp er ved normal nu 50 grader og under sisoft/3dmark 2001 56 grader.
Dejligt.
Det var ikke for at reklamere, mere for at vise forskellen på kobber og
Aluminium i vandkølings-projekter

--
MVH
Søren I. Christiansen

Fra : KBG

Dato : 30-12-01 11:51

> Det var ikke for at reklamere, mere for at vise forskellen på kobber og
> [...]
Men tæt på, meget tæt på
Godt Nytår

Fra : Søren Christiansen /~

Dato : 30-12-01 12:11

Jeg slettede da i det mindste "firmaet" i min signering

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 02-01-02 13:22

Og hvad så? Bare fordi fyren også sælger skidtet gør det jo ikke
nødvendigvis hans oplysninger ringere. Før andet er bevist må vi stole på
Sørens oplysninger. Køber du så et kølehovede og du ikke får den ventede
effektivitet har du al mulig grund til at skrive om Sørens kølehoveder her i
gruppen. Selvfølgelig er kobberkølehoveder meget bedre end Alu til
vandkøling. Kobber har en langt højere varmelederevne end alu, så derfor
ledes varmen hurtigere hen til det kølende vand.
Som køleplade er kobber langt fra så effektiv som alu. Så vælg materiale alt
efter kølemetode.

Og lige for at undgå en længere diskussion:

Varmeledningskoefficient for kobber: 390 alu: 239
Specifik varmekapacitet for kobber: 0,385 alu 0,896

En lille serviceoplysning til Søren: Sølv her en varmeledningskoefficient på
418 så der altså stadig plads til forbedringer for den vildeste overclocker.

Tallene taler deres tydelige sprog og selv Windows XP brugere må bøje sig
for fysikkens love. Der er altså ingen grund til at bitche over Sørens
oplysninger.
Jeg finder det en anelse underligt at nogen overhovedet kan finde på at
anvende alu-kølehoveder til vandkøling, det må være et spørgsmål om penge.
Som kølemiddel er vand det bedste jeg har set. Tungt vand er en anelse bedre
men det er jo ikke sådan lige at opdrive. Kølervædske til biler er IKKE lige
så godt som vand. Da vand efter noget tid bliver noget ulækkert kan det være
nødvendigt at tilsætte nogle stoffer der konserverer vandet. Jeg har med
held brugt Atamon eller Rodalon eller en skvæt bilkølermiddel.
Bilkølermiddel kan godt lugte lidt hvis man bruger et åbent system.

Kasper Thor

Fra : Jakob M

Dato : 03-01-02 00:38

> Som køleplade er kobber langt fra så effektiv som alu.

Øh, kan du ikke lige forklare det ?. Hvis man betragter varmeoverførslen fra
CPU->metal->luft/vand som værende i ligevægt (steady-state) er
varmekapacitetet ligegyldig.
Desuden er enheden for varmekapacitet J/g*grad og da kobber har en
massefylde der 3 gange større end aluminium vil varmekapaciteten pr.
volumenenhed være lidt større for kobber end for aluminium. Derfor vil to
ens (volumenmæsigt) kølere i kobber og aluminium have næsten den samme
varmekapacitet, kobber lidt større.

> Tallene taler deres tydelige sprog

Åbenbart ikke tydeligt nok.

Mvh