Hvilken HD til Amiga?
Fra : Linde

Dato : 29-12-01 16:11

Hejsa

En gut har spurgt mig om jeg ville købe ham en HD til hans Amiga...men jeg
aner ikke en døjt om hvilke typer sådan en gammel fætter bruger. Nogle der
ved noget om hvilke typer, størrelser, interface osv der duer?

Mvh Linde

Fra : Lars kj

Dato : 29-12-01 18:33

"Linde" <katnapFJERN@forum.dk> wrote in message
> [...]
> aner ikke en døjt om hvilke typer sådan en gammel fætter bruger. Nogle der
> ved noget om hvilke typer, størrelser, interface osv der duer?

Hvilken amiga er det? 500 1000 :) 2000 4000??

/lars

Fra : Linde

Dato : 29-12-01 19:18

Hmm...jeg forestiller mig, det er en 2000 eller 4000. Er det ikke dem der
ligner en PC?
Det er ihvertfald ikke en 500, så meget er sikkert.

Mvh Linde

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 30-12-01 10:49

Linde wrote:

> Hmm...jeg forestiller mig, det er en 2000 eller 4000. Er det ikke dem der
> ligner en PC?

Desktop (sådan en flad en du smider monitoren oven på) eller Tower?

Ville det ikke være nemmere lige at ringe til gutten og høre hvilken Amiga
og hvilket interface? ;)

Det er måske også lige værd at bemærke at Amiga'en har en grænse på 4GB.
Hvad der ligger derudover på HD'en kan Amiga'en ikke se eller bruge... med
mindre du patcher Kickstart-ROM'en og/eller opgraderer til OS3.5/3.9. Så
det kan godt være at du skal ud på brugtbørsen og finde en billig 4GB HD. ;)

Bjarne

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 29-12-01 21:00

On Sat, 29 Dec 2001 16:11:10 +0100, "Linde" <katnapFJERN@forum.dk>
wrote:

> [...]
>aner ikke en døjt om hvilke typer sådan en gammel fætter bruger. Nogle der
>ved noget om hvilke typer, størrelser, interface osv der duer?

Hvilken Amiga er det?

De ældre bruger SCSI diske, mens f.eks. A1200 bruger 2.5" IDE

/JD

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-12-01 02:45

On Sat, 29 Dec 2001 21:00:07 +0100, Jimmy Damsgård wrote:

> Hvilken Amiga er det?
>
> De ældre bruger SCSI diske, mens f.eks. A1200 bruger 2.5" IDE

Det bør nok nævnes at hverken 2000 eller 4000, så vidt jeg da husker, er
født med et SCSI eller IDE interface.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Linde

Dato : 30-12-01 04:07

Okay...det er tilsyneladende mere kompliceret end som så....jeg bør
ihvertfald nok være sikker på hvilken model han har før jeg forkøber mig.

Men foreløbig tak for hjælpen
Godt nytår
Linde

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 30-12-01 10:40

Henrik Dissing wrote:

> Det bør nok nævnes at hverken 2000 eller 4000, så vidt jeg da husker, er
> født med et SCSI eller IDE interface.

..... fortæl det til min A4000, den har et fint lille IDE-interface ;)

Bjarne

Fra : Henrik Dissing

Dato : 30-12-01 17:52

On Sun, 30 Dec 2001 10:39:54 +0100, Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> .... fortæl det til min A4000, den har et fint lille IDE-interface ;)

Okay, jeg har åbenbart en dårlig hukommelse. Jeg husker for resten heller
ikke ret godt

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 02-01-02 13:43

A 500 - intet hd-interface men kan udvides med både scsi og ide
A 600 - do
A 1000 - do men jeg tror ikke der kan fåes ide til den
A 1200 - er født med ide, der kan fåes scsi til den
A 2000 - intet hd interface med der fåes både scsi og ide til den
A 2000HD - er født med scsi. der kan fåes ide til den
A 2500 - som A2000
A 3000 - født med scsi, den kan udvides med ide
A 4000 - som A1200

Kasper Thor

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 02-01-02 13:45

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-01-02 19:28

> A 600 - do

Ikke helt rigtigt. Der er indbygget IDE controller lige som i A1200 og
A4000.

--

Michael Nielsen michael@mnielsen.dk
http://www.mnielsen.dk

WindowError:00B Inadequate disk space. Need 50 meg mini.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 02-01-02 20:31

Således skrev "Michael Nielsen" <michael@mnielsen.dk> i
dk.edb.hardware 2 Jan 2002 19:28:19 +0100:

>Ikke helt rigtigt. Der er indbygget IDE controller lige som i A1200 og
>A4000.

Er der ikke noget med at Kickstarten skal være over en bestemt
version, før A600 understøtter harddiske i det hele taget?

Jeg rodede med tanken engang og mener at jeg fandt ud af jeg skulle
smide en plov for en ny kickstart.
Og så var det at den gode ide strandede.

Knud
--
I salivate at the sight of mittens.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-01-02 21:23

> Er der ikke noget med at Kickstarten skal være over en bestemt
> version, før A600 understøtter harddiske i det hele taget?

Det tror jeg ikke. Så vidt jeg husker var Kickstart 2.0 kommet før
A600 kom. Jeg har selv leget med en af de første A600'ere og der sad
en HD i.

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 02-01-02 21:48

Således skrev "Michael Nielsen" <michael@mnielsen.dk> i
dk.edb.hardware 2 Jan 2002 21:22:53 +0100:

>Det tror jeg ikke. Så vidt jeg husker var Kickstart 2.0 kommet før
>A600 kom. Jeg har selv leget med en af de første A600'ere og der sad
>en HD i.

Hmm, nu har jeg googlet lidt og jeg kan ikke finde noget om en
begrænsninig i kickstarten, så den burde vel være god nok.

Men jeg kan se at der er en grænse på 8 GB, hvorefter man skal til at
tode med ROM updates og den slags.
<http://www.blizzard.u-net.com/hard/large.html>

Det kunne være man skulle prøve, for princippets skyld?

Knud
--
Why are there 5 syllables in the word 'monosyllabic'?

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 03-01-02 00:38

Man skal have mindst kickstart 1.3 for at kunne boote fra en harddisk. Er
jeg ret sikker på at kunne huske.
Og så havde jeg altså selv fanget den med A 600 - se rettelsen!

Kasper Thor
Som har en masse gamle Amigaer!

klip

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 03-01-02 09:05

Således skrev Knud Winckelmann <knud@fabel.dk> i dk.edb.hardware Wed,
02 Jan 2002 21:48:15 +0100:

>Hmm, nu har jeg googlet lidt og jeg kan ikke finde noget om en
>begrænsninig i kickstarten, så den burde vel være god nok.

Og så fandt jeg lige den her på
<http://www.amiga-society.de/ahwbook/a600.html>

"NB Some A600 ROMS were missing scsi.device and require a ROM upgrade
to use their IDE Port."

Så der er altså nogle derude, der *måske* kan have et problem med
harddiske.

Knud
--
Sorry, no quote today...

Fra : Michael Nielsen

Dato : 31-12-01 14:43

> Det bør nok nævnes at hverken 2000 eller 4000, så vidt jeg da husker, er
> født med et SCSI eller IDE interface.

Amiga 600, 1200 og 4000 er alle født med IDE interface på bundkortet.
De første 2 er beregnet til 2,5" monteret internt, og Amiga 4000
bruger standard 3,5" IDE diske.

Man kan dog sagtens bruge 3,5" diske i A600 og A1200, hvis man lige
modificerer til i computeren.

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 02-01-02 13:50

klip

> Man kan dog sagtens bruge 3,5" diske i A600 og A1200, hvis man lige
> modificerer til i computeren.
>
> --
klip

Det kræver et 2,5" til 3,5" adaptorkabel. Jeg ved ikke om sådanne stadig er
til at opdrive. Og så lige en detalje omkring harddiskstørrelse. Man skal
være hardcore Amigabruger for at fylde en harddisk på 4 Gb med
Amigaprogrammer. Dengang var mange ting lavet til at ligge på en floppy
eller 4 (880 kb) og en fuld installation af Amiga Os fylder under 3 Mb.

Kasper

Fra : Linde

Dato : 02-01-02 16:51

Hejsa!

Hold da op, man skulle tro du har haft en amiga eller to selv....

Tak for det, nu har selv jeg styr på det.

Godt nytår, mvh Linde