Hjælp til bundkort ?
Fra : Henrik

Dato : 29-12-01 09:26

Hejsa
Er der en der kan hjælpe mig med oplysninger om mit bundkort ?

Kortet har følgende data :

< Extended Mainboard Data >
Manufacturer: VTech
Name: BIOS-U (70508A)
Serial Number:
05/08/97-i430TX-UMC8669-2A59IV39C-00
Chipset: Intel Triton 430TX Chipset

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af om bios'en kan opdateres ?
Jeg har heller ikke nogle papirer over bundkortet, det kunne jeg også godt
tænke mig ?

Jeg har prøvet at søge på "VTech", men fandt ikke noget jeg kunne bruge !

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med lidt oplysninger.

Mvh. Henrik

Fra : orbital

Dato : 29-12-01 12:56

On Sat, 29 Dec 2001 09:26:15 +0100, "Henrik" <Henrik@it.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har prøvet at søge på "VTech", men fandt ikke noget jeg kunne bruge !
>
>Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med lidt oplysninger.

Jeg søgte på www.google.con efter vtech motherboard

så fandt jeg en legetøjs side, samt denne her:

http://www.pcpartner.com/product2.htm

der er 2 bundkort med 430tx chipset, og de er næsten ikke til at se
forskel på.

Jeg har kigget i manualen og har godt nyt: du kan sætte spændingen til
en k6-2.
Det er bios til UMC modellen, du skal bruge.

Men der er ikke mere end 66 MHz frontbus. Så maksimum er 6x66,6=400
Mhz. Du opnår 6x multiplier ved at indstille 2x multiplier med f.eks.
en k6-2 500. De er stadig til at købe. Den er ligeglad med multiplier.
Du skal derfor indstille som for en pentium 133, for at få 6x66.

Du kan også se maksimal ram modul størrelse i manualen.

mvh

John

Fra : Henrik

Dato : 29-12-01 16:41

Hejsa igen
Foreløbig tak for svaret.
Men jeg har lige nogle tillægs spørgsmål.
Jeg har aldrig før prøvet at opdater en BIOS, så jeg vil gerne være sikker
på at det jeg gør nu også er det rigtige.

Jeg har downloadet opdateringen til BIOS'en, og kopieret den over på
diskette.
der var en "note" fil, med følgende indhold :

TXB820DS, TXB830DS, MB540N (430TX chipset) Award BIOS - July/98

.TX0720GG.BIN For Super I/O LGS
.TX0720SG.BIN For Super I/O SMC
.TX0720UG.BIN For Super I/O UMC
.TX0720IG.BIN For Super I/O ITE

To update BIOS:
-CLEAR BOOT from DOS
-type "awdflash XXXXXXXX.BIN /py"
(XXXXXXXX.BIN is one of the above BIOS binary file you chose.)

****************************WARNING********************************
You must determine the correct BIOS binary file before BIOS update.
The process is UNABLE TO TERMINATE after backup your existing BIOS.

Skal jeg boote op på en DOS diskette ? hvis jeg skal, hvad skal der så være
på den ?
eller er det nok at gå over i DOS fra Win98

Hvad betyder følgende linier :
You must determine the correct BIOS binary file before BIOS update.
The process is UNABLE TO TERMINATE after backup your existing BIOS.

Skal jeg opdater alle 4 linier :
awdflash TX0720GG.BIN /py
awdflash TX0720SG.BIN /py
awdflash TX0720UG.BIN /py
awdflash TX0720IG.BIN /py

Hvis det går galt undervejs er der så en måde at rede det hele på ?
kan man tage backup før man går igang ?

Jeg ved godt at det var mange spørgsmål, men det er jo rart at være sikker
før man går igang.

Mvh. Henrik

Fra : orbital

Dato : 29-12-01 20:19

On Sat, 29 Dec 2001 16:41:25 +0100, "Henrik" <Henrik@it.dk> wrote:

> [...]
>diskette.
>der var en "note" fil, med følgende indhold :
>
>TXB820DS, TXB830DS, MB540N (430TX chipset) Award BIOS - July/98

det er denne UMC du skal bruge, efter din oprindelige biosstreng at
dømme.

> [...]
>på den ?
>eller er det nok at gå over i DOS fra Win98

nej, nej og atter nej. Ikke noget med dos fra win98.

boot på en windows98 startup diskette

bios filen lægger du et sted på harddisken sammen med awdflash. Så går
du derhen via dos. taster awdflash tx0720ug.bin /py
enter

>Hvad betyder følgende linier :
>You must determine the correct BIOS binary file before BIOS update.
det har jeg jo lige skrevet om
>The process is UNABLE TO TERMINATE after backup your existing BIOS.
>
>Skal jeg opdater alle 4 linier :
>awdflash TX0720GG.BIN /py
>awdflash TX0720SG.BIN /py
>awdflash TX0720UG.BIN /py
>awdflash TX0720IG.BIN /py

nejda, kun een af dem duer.
>Hvis det går galt undervejs er der så en måde at rede det hele på ?
>kan man tage backup før man går igang ?

awdflash spørger dig, om du vil gemme din gamle bios. Det siger du ja
til og kalder den old.bin

det vigtigste er, at du ikke slukker pc'en helt. Hvis noget går galt,
så er sidste udvej, at flashe tilbage ved at forsøge med:
awdflash old.bin
enter

Hvorfor vil du forny bios ? jeg har ikke skrevet, at det er
nødvendigt.
Du kan da godt sætte en ny cpu i uden at gøre dette. Og så vente på at
en ekspert kommer forbi og flasher for dig.

mvh

John

Fra : Henrik

Dato : 30-12-01 14:24

Hejsa John

Hvis man ikke prøver bliver jeg heller ikke klogere.

Jeg har haft lidt problemer med at når computeren skulle til at tælle RAM
op, så stoppede den. Hvis jeg så prøver at starte den op mellem 10 - 15
gange. Så kommer den igen, til andre tider er der ingen problemer.

Det var derfor at jeg ville prøve at opdater min BIOS, jeg ved ikke om det
kunne hjælpe men jeg tænkte at det ikke kunne skade.

Men hvis du en ide om hvad mit problem kan skyldes, vil jeg meget gerne høre
om det !

Jeg kender desvære ingen BIOS eksperter der kan komme forbi og hjælpe mig,
men med hjælp fra denne gruppe kunne det jo være at jeg, fik så meget
forståelse for dette at jeg selv kunne gøre det.

Lige et lille spørgsmål her til sidst :
"boot på en windows98 startup diskette"
Er det den diskette som man kan lave under Kontrolpanel - Tilføj/fjern
programmer - Startdiskette. ?

Mvh. Henrik