Knas med SCSI cdrom efter instalation, Red~
Fra : M-Olesen

Dato : 29-12-01 00:54

Hjælp, det driller.
Med meget hjælp fra Claus Rasmussen m.m. (se indlæg: mount /dev/cdrom =
ukendt enhed??) ,
har jeg kæmpet mod min scsi cdrom og tabt!
Men slaget er ikke over endnu, for den virkede under 6,2,
og gør det også hvis man starter op på den, desværre er jeg nybegynder
og.......

Problemet er at jeg har installeret RedHat 7,2, efter installationen er det
gået om for mig
at jeg ikke kan komme i kontakt med min Cdrom!!

Har forsøgt med mount /dev/cdrom og får svaret ukendt enhed (køre dansk
sprog).

Er der nogle der har erfaring med at "sparke liv" i en scsi cdrom i en IBM
310 server med en 2940uw controller og to scsi diske på 2,1 gb,
så vil jeg blive meget glad, da jeg ikke er meget for at gå tilbage til 6,2
igen.

mvh.
-MO-

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 29-12-01 01:59

M-Olesen wrote:

Faldt lige over det her:

http://www.tek-tips.com/gviewthread.cfm/lev2/67/lev3/70/pid/619/qid/15539

-Claus

Fra : frank damgaard

Dato : 29-12-01 01:58

M-Olesen <m.olesen@pc.dk> wrote:

> [...]

> gået om for mig
> at jeg ikke kan komme i kontakt med min Cdrom!!

Så vidt jeg forstår er det et SCSI cdrom drev, og med SCSI
er der faktisk langt bedre muligheder for at "lege" end man
er vant til med IDE.

Dvs.
1) check at scsi driver til SCSI kontroller (2940 / AICxxxx) er loadet.

2) under /proc/scsi er der diverse info.

Liste over funde enheder:

cat /proc/scsi/scsi
f.eks.:
Host: scsi1 Channel: 00 Id: 03 Lun: 00
Vendor: SyQuest Model: SQ3270S Rev: 2_05
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Host: scsi1 Channel: 00 Id: 05 Lun: 00
Vendor: PIONEER Model: CD-ROM DR-U03S Rev: 1.01
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02
Host: scsi1 Channel: 00 Id: 06 Lun: 00
Vendor: PLEXTOR Model: CD-R PX-W4220T Rev: 1.01
Type: CD-ROM ANSI SCSI revision: 02
Host: scsi2 Channel: 00 Id: 02 Lun: 00
Vendor: MUSTEK Model: MFS-06000CX Rev: 4.05
Type: Scanner ANSI SCSI revision: ffffffff

nogle scsi controlleres linux driver er lidt mere avanceret
og kan give info og styres med f.eks. /proc/scsi/sym53c8xx/0
men adaptec driverne er vist ikke så avanceret.

men /proc/scsi/scsi virker på alle SCSI enheder selv dem
med ide-scsi emulering.

> Er der nogle der har erfaring med at "sparke liv" i en scsi cdrom i en IBM
> 310 server med en 2940uw controller og to scsi diske på 2,1 gb,

fandt scsi driveren harddiskene ?

fandt den cdrom ?

--
no signature :)

Fra : M-Olesen

Dato : 29-12-01 10:55

Så virker den!
Det mærkelige var at her til morgen kunne jeg ikke komme på lokal nettet men
min server, men til gengæld virkede min cdrom!!

Jeg har nu kæmpet men netkortet, men den vil ikke, så nu er den skiftet med
en gammel isa kort, og alt virker.

Det må jo ha været en konflikt (mellem cdrom & netkort), men hvorfor det
først gik ud over netkortet her til morgen,
spørg mig ikke??

Jeg takker jer alle for velvilje til at hjælpe en nybegynder.

Mvh.
-MO-