Uplink og ADSL
Fra : Peter Malling

Dato : 28-12-01 23:07

Som følge af en mail her i gruppen sluttede jeg ADSL routeren til
uplink på min switch (med et straight trough kabel), men jeg fik det
ikke til at virke. Først da jeg sluttede ADSL til én af de almindelige
porte virkede det. Hvilken virkning har det at slutte routeren til
uplink, er det at foretrække, og hvad skal jeg i så fald gøre for at
få det til at virke? Skal jeg evt. anvende cross-over?

Peter.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-12-01 00:16

malling@iname.com (Peter Malling) writes:

> [...]
> uplink, er det at foretrække, og hvad skal jeg i så fald gøre for at
> få det til at virke? Skal jeg evt. anvende cross-over?

En uplinkport er bare en port der er "krydset". Det vil sige at du
opnår det samme som ved at bruge et krydset kabel i en normal port.

Bruger du et krydset kabel i uplinkporten svarer det til at bruge et
normalt kabel i en normal port.

--
Jacob - www.bunk.cc
Gravity brings me down.

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 29-12-01 00:28

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Bruger du et krydset kabel i uplinkporten svarer det til at bruge et
> normalt kabel i en normal port.

Det kommer jo an på hvilken port type man linker til.

Mvh
Martin Bilgrav.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 29-12-01 01:10

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> writes:

> Det kommer jo an på hvilken port type man linker til.

Hvordan det?

Du krydser linien en gang ved at bruge uplinkporten, og en gang til
ved at bruge et krydset kabel. Dermed er du 'back-to-normal'.

Men du tænker måske på noget der ikke lige er sådan helt standard
ethernet på 10/100 Mbps baseTX (eller hvad det helt præcis hedder)?
Det er jeg ret sikker på at Peter ikke gjorde.

--
Jacob - www.bunk.cc
Excellent time to become a missing person.

Fra : Peter Malling

Dato : 29-12-01 19:36

> [...]

> ethernet på 10/100 Mbps baseTX (eller hvad det helt præcis hedder)?
> Det er jeg ret sikker på at Peter ikke gjorde.

Nej, nej, det er helt standard!
Men vil det så sige at hvis jeg skal slutte ADSL-routeren til uplink,
skal det ske med en krydset kabel? Er der nogen fordele herved, hvad
er den dybere filosofi bag sådan et uplink, hvis man lige så godt
kunne bruge et krydset kabel til at opnå samme effekt, hvorfor har de
så ikke bare lavet en 6-ports (istedet for 5).

Peter.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-12-01 00:56

malling@iname.com (Peter Malling) writes:

> Men vil det så sige at hvis jeg skal slutte ADSL-routeren til uplink,
> skal det ske med en krydset kabel?

Ja, routeren er bare en "almindelig" host på dit netværk i denne
sammenhæng.

> Er der nogen fordele herved

Nej.

> hvad er den dybere filosofi bag sådan et uplink, hvis man lige så
> godt kunne bruge et krydset kabel til at opnå samme effekt, hvorfor
> har de så ikke bare lavet en 6-ports (istedet for 5).

Idéen er nok at den kan bruges til at forbinde to switche/hubs med et
almindeligt kabel, og så bare sætte kablet i en uplink-porten på den
ene. "Uplink" giver specielt mening, hvis man fx har tre switche, og
tilslutter de to til den ene således (læses med font med fast bredde):

----------
| Switch |
----------
| |
(uplink) | | (Uplink)
---------- ----------
| Switch | | Switch |
---------- ----------

Så vil man bruge uplinkporten på de to nederste switche.

Men jo, man kan opnå præcis det samme ved at bruge et krydset
kabel. Grunden til at man ikke bare laver en port mere er nok at sådan
en koster penge. Med en uplinkport er det bare to stik, hvor lederne
er forbundet forskelligt inde bag ved (på nogle switche er der kun et
stik, men en knap der bruges til at skifte om porten skal være uplink
eller normal).

--
Jacob - www.bunk.cc
Nothing happens.

Fra : Peter Malling

Dato : 30-12-01 11:58

> [...]

> er forbundet forskelligt inde bag ved (på nogle switche er der kun et
> stik, men en knap der bruges til at skifte om porten skal være uplink

Tak for den udførlige forklaring! Min har en særskilt uplink port -
det betyder vel reelt at jeg har 6 porte, ikke? Eller kan jeg kun
benytte de 4 af 5 alm. porte, hvis jeg også benytter uplink porten?

Peter.

Fra : Calle

Dato : 30-12-01 12:04

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
| det betyder vel reelt at jeg har 6 porte, ikke? Eller kan jeg kun
| benytte de 4 af 5 alm. porte, hvis jeg også benytter uplink porten?

Hej

Hvis du bruger uplink hullet, så er der en af de andre der er ude af drift
(normalt den sidste)

Calle

Fra : Peter Malling

Dato : 30-12-01 16:38

> Hvis du bruger uplink hullet, så er der en af de andre der er ude af drift
> (normalt den sidste)

OK, tak for det. Så giver det jo mening.

Peter.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-12-01 13:17

Som jeg skrev:

> [...]
| forskelligt inde bag ved (på nogle switche er der kun et stik, men en
| knap der bruges til at skifte om porten skal være uplink eller

Så nej, du har kun de 5 porte. Uplinkporten deler elektronikken bagved
med en af de andre porte, lederne er blot forbundet i en anden
rækkefølge.

--
Jacob - www.bunk.cc
A bird in the hand is worth what it will bring.