Hvilken Linux til en tumbe!?
Fra : MB

Dato : 28-12-01 14:46

Hej
Jeg har fået en mindre pentium maskine forærende og vil nu forsøge mig med
linux, sådan mest bare for at se hvad det er for noget og om det er noget
jeg kan finde ud af. Hvis det ikke er for besværligt vil jeg så sætte en www
og en mail server op senere, men den bro bænder jeg når jeg kommer til den!

Anyway, for at komme til sagen, hvilken Linux skal jeg vælge?
Den skal være nem at bruge da jeg ikke just er trænet i andet end "peg' og
klik"

Jeg synes jeg har hørt noget om Corel Linux, men kan ikke rigtigt finde
noget om det nogen steder! Men er det godt?

på forhånd tak for hjælpen
mvh
Morten
p.s. hvis dette er en forkert NG, så beklager jeg !

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 28-12-01 15:02

MB wrote:

> [...]
> og en mail server op senere, men den bro bænder jeg når jeg kommer til den!

Det kan blive en svær men lærerig opgave. Det ville dog være en stor
fordel hvis du havde kendskab til Unix i forvejen.

> [...]
>
> Jeg synes jeg har hørt noget om Corel Linux, men kan ikke rigtigt finde
> noget om det nogen steder! Men er det godt?

Du skal vælge den Unix-distribution som dine venner bruger. Det er dem,
der skal hjælpe dig, når du sidder fast.

Vh,

Ole Michaelsen.

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 28-12-01 15:03

In article <3c2c7794$0$94841$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, MB wrote:
> [...]
> og en mail server op senere, men den bro bænder jeg når jeg kommer til den!

Mandrake?

> Jeg synes jeg har hørt noget om Corel Linux, men kan ikke rigtigt finde
> noget om det nogen steder! Men er det godt?

Corel eksisterer ikke mere - brug den ikke! Et (?) firma arbejder dog
hvis videre med resterne...

Held og lykke

/ole

--
see my pgp public key at http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg
or at: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xEC74D4C5

Expert, n.:
   Someone who comes from out of town and shows slides.

Fra : Mickey

Dato : 28-12-01 15:08

"Ole Guldberg Jensen" <ole_guldberg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Corel eksisterer ikke mere - brug den ikke! Et (?) firma arbejder dog
> hvis videre med resterne...
>
> Held og lykke

til firmaet eller MB ? eller måske dem begge ? ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 28-12-01 15:42

In article <a0huch$rkd$1@egon.worldonline.dk>, Mickey wrote:

> til firmaet eller MB ? eller måske dem begge ? ;)

øhm.. Jeg forstår ikke hvad du mener...

Corels linuxdistrib er blevet "solgt" til et firma (jeg kan ikke huske
navnet på firmaet) som arbejder videre med distributionen - hvad du
vil med den ved jeg ikke..

...arbejder...

hvis du hopper på den "gamle" corellinux side

linux.corel.com

bliver du "vidresendt" til Xandros som nu arbejder med "resterne" af
corel linux - læs mere der.. jeg gider ikke corel linux sutter ;)

/ole

- der ikke gider at bestæftige sig med linux fordi:

%uname -sr
FreeBSD 4.4-RELEASE

--
see my pgp public key at http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg
or at: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xEC74D4C5

Be careful of reading health books, you might die of a misprint.
      -- Mark Twain

Fra : frank damgaard

Dato : 28-12-01 16:55

Ole Guldberg Jensen <ole_guldberg@mail.dk> wrote:

> øhm.. Jeg forstår ikke hvad du mener...

> Corels linuxdistrib er blevet "solgt" til et firma (jeg kan ikke huske
> navnet på firmaet) som arbejder videre med distributionen - hvad du
> vil med den ved jeg ikke..

Den har nogle detaljer som var ganske gode, og den var let at installere
hvis hardwaren var supporteret. Specielt "netværkssøgning" med
SMB og NFS netværk var god for brugere i blandet windows og unix miljø.
Corel Linux bygger på Debian Linux, og jeg kunne fint opgradere og
installere debianpakker.

> hvis du hopper på den "gamle" corellinux side

> linux.corel.com

> bliver du "vidresendt" til Xandros som nu arbejder med "resterne" af
> corel linux - læs mere der.. jeg gider ikke corel linux sutter ;)

Tja, smag og behag.
Problemet er at Corel Linux 1.2 er for gammel (> 1 år),
så kun ældre hardware er supporteret.

--
Frank Damgaard |

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 28-12-01 17:16

In article <gp29k6.c6p@mkb84.ftn>, frank damgaard wrote:
> [...]
> SMB og NFS netværk var god for brugere i blandet windows og unix miljø.
> Corel Linux bygger på Debian Linux, og jeg kunne fint opgradere og

... ja, men - hvorfor ikke vælge debian istedet?

> Tja, smag og behag.
> Problemet er at Corel Linux 1.2 er for gammel (> 1 år),
> så kun ældre hardware er supporteret.

Du udtrykker her meget præsist hvad der er galt med Corel..

Efter en gennemlæsning af mit indlæg virker det en smule arrogant..
jeg mener at man skal vælge software efter behov - og ikke hvad en sur
gammel nisse på i en NG mener

(Dog kan jeg stadigt ikke lide Corel )

/ole

--
see my pgp public key at http://home20.inet.tele.dk/ole_guldberg
or at: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0xEC74D4C5

I have yet to see any problem, however complicated, which, when looked
at in the right way, did not become still more complicated.
      -- Poul Anderson

Fra : frank damgaard

Dato : 29-12-01 01:47

> .. ja, men - hvorfor ikke vælge debian istedet?

har jeg også....
Jeg har flere linux kørende hjemme. Debian server, en Corel Linux,
og SuSE, samt eksperimenterede lidt med OpenLinux, StormLinux,....

Corel Linux med Corel Office 2000 til linux fungerer fint,
og på flere punkter egentlig bedre end windows versionen .

> [...]

> Efter en gennemlæsning af mit indlæg virker det en smule arrogant..
> jeg mener at man skal vælge software efter behov - og ikke hvad en sur

Corel Linux havde potentialet til at blive til noget, men den
manglede 1-2 års udvikling. Og Corel Linux havde et par detaljer som jeg
endnu ikke har set i andre distributioner.

Men det er næppe en distribution jeg ville anbefale i dag, men der
er jo heldigvis mange andre at vælge i mellem.

--
Frank Damgaard |

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 29-12-01 15:41

frank damgaard <frank.damgaard@spam.invalidd> skrev i en

> Corel Linux havde potentialet til at blive til noget, men den
> manglede 1-2 års udvikling. Og Corel Linux havde et par detaljer som jeg
> endnu ikke har set i andre distributioner.

Kan du uddybe hvilke ting du mener den havde som kunne blive interessant.

Jørn

Fra : frank damgaard

Dato : 29-12-01 18:11

Jørn Hundebøll <xven@netbruger.dk> wrote:

> Kan du uddybe hvilke ting du mener den havde som kunne blive interessant.

Specielt den lethed man kunne bruge både windows (SMB) og unix(NFS) på,
men Corel's fil/network browser. Den har jeg ikke set andre steder
på samme måde. Deres grafiske overbygning på Debians pakkemanager
var også enkelt at anvende.

Corel var også nogle af de første der lavede installationen lettere,
men på det punkt et SuSE, Mandrake, Redhat og mange andre
distributioner fulgt med. :)

Corel satsede vist netop på at have en simpel Desktop opsætning
til office/windows netværk, så det kunne anvenedes sammen med
Corell Office/linux.
Det skal blive spændende at se hvad dem der har overtaget Corel Linux
kommer med.

--
no signature :)

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 30-12-01 01:21

> [...]
> men Corel's fil/network browser. Den har jeg ikke set andre steder
> på samme måde. Deres grafiske overbygning på Debians pakkemanager

Jeg vil godt medgive, at standard installationen af Samba ikke spiller
specielt godt sammen med Windows. Jeg har selv brugt en del tid på min
smb.conf, og der er stadig små detaljer jeg ikke har 100% fod på. Men det
Corel tilbyder, burde vel direkte kunne overføres til andre distributioner.
Men et godt first-time-user-config-program af Samba mangler jeg meget. SWAT
er stadig for komplex, og kræver for megen kendskab til opbygningen af
Samba. Et program som tog brugeren igennem en guided-tour med spørgsmål a la
"hvilke maskiner er ellers på LAN/net, hvad skal de have adgang til, skal
der bruges password eller, og ud fra svar på disse sprøgsmål skulle der
laves en smb.conf fil.

Jørn

Fra : Martin Søndergård

Dato : 29-12-01 20:05

Jeg vil mene at burde prøve med FreeBSD i stedet for.
Mit kendskab til linux er mest RedHat, men har også forsøgt mig med nogle af
de andre udgaver, men jeg vil ikke sige at det har været just positivt hver
gang. Ved RedHat skal man være rimelig skrap, hvis man ikke vil have
altmuligt junk ind, og da han skriver at det er en gammel maskine, er det
ikke sikkert at HDD er så stor.
Ved FreeBSD vælger får man det man vælger, og ikke noget med alt muligt
skrammel, som man ikke har brug for. Der er desuden en MEGET stor ports
collection på flere tusinde programmer så hvis man ikke lige har forstand på
at kompile sine ting, kan man sagtens få dem ind alligevel, selvom man bør
kompile fra source. Desuden er der lavet en meget flot brugerhåndbog til
FreeBSD som giver en et hurtigt og grundigt indblik i hvad man skal gøre for
at instalere FreeBSD.

/
Martin Søndergård

Fra : claus

Dato : 28-12-01 15:39

MB skrev i meddelelsen
> [...]

>Anyway, for at komme til sagen, hvilken Linux skal jeg vælge?
>Den skal være nem at bruge da jeg ikke just er trænet i andet end "peg'

Så står vi nogenlunde lige.

Jeg er helt grøn men har netop instaleret Suse 7.3. Det er gået
forbløffende nemt. Opsætningen af adsl viste sig at være betydeligt
lettere end i Windons.

Nu er jeg så ved at sætte den op til netværk og x-serveren. Det med at
sætte x-serveren ( eller hvad det nu hedder) er straks mere krævende.
Men jeg har en tyk manual der beskriver det hele. Den følger med Suse
7.3 hvis man køber en version.

Desuden tilbyder de 90 dages support til instalation, samt adgang til en
stor database med svar på problemer, samt adgang til en række
malinglister. Hvis du er helt vild kan du tage på kursus i Tyskland :0)

Jeg valgte en af de såkaldt boxede versioner, efter at have sat mig så
meget ind i linux som jeg nu kunne. Mandrake og Suse er vist de bedste
for os nybegyndere.

Debian er for hardcore- linuxfolk. Hold dig fra den indtil du kender
linux godt.

Det var så et råd fra en totalt nybegynder.

Hilsen Claus.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-12-01 19:34

MB skrev:

> Anyway, for at komme til sagen, hvilken Linux skal jeg vælge?
> Den skal være nem at bruge da jeg ikke just er trænet i andet end
> "peg' og klik"

Jeg kan anbefale SuSE Linux. Kan købes følgende steder:

<http://www.liga.dk/html/main/produkt-db.php?id=78&psgrp_id=133>
<http://www.suse.dk/cgi-bin/suse/01-0073-1.html?id=8Fu5RjPM>

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Skunk

Dato : 28-12-01 22:56

MB wrote:

> Anyway, for at komme til sagen, hvilken Linux skal jeg vælge?
> Den skal være nem at bruge da jeg ikke just er trænet i andet end "peg' og
> klik"

http://www.redmondlinux.org

Start her, skal du bagefter programmere eller andet kan du altid finde en
anden dist.
Redmond er absolut den letteste for en nybegynder.

/Bjørn

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 29-12-01 21:01

In article <3c2e13c5$0$62880$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Martin Søndergård wrote:
> [...]
> FreeBSD som giver en et hurtigt og grundigt indblik i hvad man skal gøre for

Jeg er enig i dig rosen af FreeBSD, men

1) Manden eftersøgte en linux
2) FreeBSD er ikke just peg&klik som også var et ønske.

/ole

<personlig mening>
der mener at *BSD er great

> uname -srnm