qmail og maildrop
Fra : Rudi Hansen

Dato : 28-12-01 14:02

Jeg har lige installeret qmail og maildrop på min Linux RedHat 7.0 server.
Men jeg kan ikke se noget i manualen til maildrop om hvordan man får den til
at køre med qmail.

Er der nogen der kan hjælpe?

Fra : Claus Alboege

Dato : 28-12-01 16:53

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@axdata.com> writes:

> [...]
> Men jeg kan ikke se noget i manualen til maildrop om hvordan man får den til

$ cat .qmail
|/usr/local/bin/maildrop -V3

$ cat .mailfilter
if (/^To: Regner@Worm.dk/)
to ./Maildir/regner/

to ./Maildir/

-V optionen til maildrop, gør den verbose - så kan du følge med i
qmail-send loggen, og se at dit filter virker som det skal.

I ovenstående eksempel skal du huske at oprette ./Maildir/regner/ med
maildirmake.

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 02-01-02 11:59

> $ cat .qmail

Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt, filen .qmail
er fra brugerens eget mail dir, korrekt?

> $ cat .mailfilter
> if (/^To: Regner@Worm.dk/)
> to ./Maildir/regner/
>
> to ./Maildir/

Er .mailfilter den fil der skal indeholde mine regler for hvilke mails der
skal hvorhen?

Fra : Claus Alboege

Dato : 02-01-02 22:26

> Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt, filen .qmail
> er fra brugerens eget mail dir, korrekt?

Ja.

> Er .mailfilter den fil der skal indeholde mine regler for hvilke mails der
> skal hvorhen?

Ja.

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 03-01-02 10:48

> Ja.

Nu har jeg så sat det op, men når min bruger beos modtager en mail, bliver
den ikke lagt i hans ny oprettede maildir, her er loggen.

@400000003c3426bc1539b934 starting delivery 13: msg 4447 to local
beos@x.x.x.x
@400000003c3426bc1539d874 status: local 1/10 remote 0/20
@400000003c3426bc1b6417b4 delivery 13: success:
maildrop:_Changing_to_/home/beos/Message_start_at_0_bytes,_envelope_sender=b
eos/maildrop:_Attempting_.mailfilter/Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_agains
t_Received:_(qmail_4416_invoked_from_network);_3_Jan_2002_09:37:17_-0000/Not
_matched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Received:_from_fe170.worl
donline.dk_(212.54.64.199)__by_0_with_SMTP;_3_Jan_2002_09:37:17_-0000/Not_ma
tched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Received:_(qmail_14768_invok
ed_by_uid_87);_31_Dec_2001_08:48:10_-0000/Not_matched./Matching_/^To:_beos@b
irkelan.dk/_against_Delivered-To:_birkelan.dk+-beos@birkelan.dk/Not_matched.
/Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Received:_(qmail_9627_invoked_by_u
id_87);_31_Dec_2001_08:47:13_-0000/Not_matched./Matching_/^To:_beos@birkelan
..dk/_against_Delivered-To:_birkelan.dk+-rsh@birkelan.dk/Not_matched./Matchin
g_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Received:_(qmail_8087_invoked_by_uid_87);_
31_Dec_2001_08:47:00_-0000/Not_matched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_aga
ched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Precedence:_bulk/Not_matched.
/Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_X-No-Archive:_yes/Not_matched./Mat
ching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Delivered-To:_mailing_list_image-club@
list.wol.dk/Not_matched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Delivered-
To:_moderator_for_image-club@list.wol.dk/Not_matched./Matching_/^To:_beos@bi
rkelan.dk/_against_Received:_(qmail_27588_invoked_by_uid_0);_31_Dec_2001_08:
46:39_-0000/Not_matched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Date:_Mon,
_31_Dec_2001_09:46:39_+0100/Not_matched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_ag
ainst_Message-Id:_<200112310846.JAA31077@serv010.worldonline.dk>/Not_matched
../Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_MIME-Version:_1.0/Not_matched./Ma
tching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Content-Type:_text/plain;_charset="is
o-8859-1"/Not_matched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Content-Tran
sfer-Encoding:_8bit/Not_matched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Fr
om:_Christian_Bering_-_Tiscali_<cbering@dk.tiscali.com>/Not_matched./Matchin
g_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Reply-To:_support@worldonline.dk/Not_match
ed./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_To:_image-club@list.wol.dk/Not_
matched./Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_Subject:_image-club:_Ingen
_fremkommelighed_for_DSL-kunder_p__Aalborg_C_central_(lukket)/Not_matched./d
id_0+0+1/
@400000003c3426bc1b65b5c4 status: local 0/10 remote 0/20
@400000003c3426bc1b65c17c end msg 4447

Fra : Claus Alboege

Dato : 04-01-02 07:43

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@axdata.com> writes:

> Nu har jeg så sat det op, men når min bruger beos modtager en mail, bliver
> den ikke lagt i hans ny oprettede maildir, her er loggen.

[snip]

> /Matching_/^To:_beos@birkelan.dk/_against_To:_image-club@list.wol.dk/Not_matched./

[snip]

Det er fordi du prøver at matche mailen mod "To: beos@birkelan.dk",
men da det er en mail fra en maillingliste er To:-headeren sat til
image-club@list.wol.dk

Så det er altså "To: image-club@list.wol.dk" du skal filtrere/matche
mod - i dette tilfælde.

Du kan evt. lave en "{c/m}atch all" i bunden af dit filter, som
smidder alle unmatched mails i ./Maildir/unmatched/

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 04-01-02 15:04

> Det er fordi du prøver at matche mailen mod "To: beos@birkelan.dk",
> men da det er en mail fra en maillingliste er To:-headeren sat til
> image-club@list.wol.dk

Ok det var en forkert log snip du fik der, men jeg fandt ud af at hvis jeg
skrev if (/^To: "'beos@birkelan.dk'"/) i mit mail filter så virker den.

Men nu bliver mailen altså smidt i ./Maildir/beos
Men mail readeren mutt vil ikke skifte ned i det dir, men det skal den måske
heller ikke kunne?

Fra : Claus Alboege

Dato : 04-01-02 17:49

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@axdata.com> writes:

> Men nu bliver mailen altså smidt i ./Maildir/beos
> Men mail readeren mutt vil ikke skifte ned i det dir, men det skal
> den måske heller ikke kunne?

Det kender jeg ikke mutt godt nok til at kunne svare på.
Selv bruger jeg courier-imap, hvor folders faktisk ligger som
../Maildir/<imap-folder>/ hvilket fungere fint med maildrop.

Du kan evt. tage et kig på:

http://www.inter7.com/courierimap/

Og skulle du få lyst til noget webmail er der jo sqwebmail, som
spiller fint med både maildrop og courier-imap

http://www.inter7.com/sqwebmail/

Bill Shupp har skrevet en kort manual til at sætte en qmail toaster
op, med:

* daemontools
* ucspi-tcp
* qmail
* vpopmail
* courier-imap
* apache
* sqwebmail
* autorespond
* ezmlm-idx
* qmailadmin

hvis det skulle have interesse.

http://www.shupp.org/toaster/

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 04-01-02 15:23

Hvordan macther man mod en del af teksten, hvis jeg f.eks, vil have den til
at reagere på at mailen er sendt til beos@*, denne skulle gerne fange både
beos@birkelan.dk og beos@x.x.x.x (IP adresse)

> Du kan evt. lave en "{c/m}atch all" i bunden af dit filter, som
> smidder alle unmatched mails i ./Maildir/unmatched/

Kunne det tænkes at man kunne få en kopi af dit mail filere for at få noget
inspiration?

Fra : Claus Alboege

Dato : 04-01-02 17:35

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@axdata.com> writes:

> Hvordan macther man mod en del af teksten, hvis jeg f.eks, vil have den til
> [...]

Mon ikke noget ala:

if ((/^to:.*beos@/))

kan klare det?

> Kunne det tænkes at man kunne få en kopi af dit mail filere for at
> få noget inspiration?

Jeg bruger faktisk ikke selv maildrop :)
Jeg lader gnus sortere mine mails.

Men du kan kigge på:

http://www.courier-mta.org/maildropfilter.html
http://www.courier-mta.org/maildropex.html
http://www.flounder.net/~mrsam/maildrop/maildroptips.html

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 08-01-02 20:02

Jeg ved ikke om du efterhånden kan hjælpe mig mere, men nu er jeg lige ved
at have den på plads.
Der er bare lige et par små ting jeg er i tvivl om.

Her er min nuværende .mailfilter.

-------------------------
if (/^From: .*Hardcore-porn-xxx-sex.com/)
to ./Maildir/junk/
if (/^From: .*porn-o-mail.com/)
to ./Maildir/junk/
if (/^From: .*blowjobssex.com/)
to ./Maildir/junk/

cc sms@birkelan.dk
to ./Maildir/
--------------------------
Meningen med dette er.
1. Junk mail sorteres fra, men findes der ikke en bedere måde at gøre
det på en det jeg har gjort?
2. Resterende mails forwardes til en anden mail konto(mobil SMS), og
mailen gemmes i min mailbox.

Ser det rigtigt ud eller har du nogen tip?

Fra : Claus Alboege

Dato : 08-01-02 20:26

Rudi Hansen <Rudi.Hansen@birkelan.dk> writes:

> [...]

> mailen gemmes i min mailbox.

> Ser det rigtigt ud eller har du nogen tip?

Du kunne tilføje disse domains i /var/qmail/control/badmailfrom
istedet for, så skal du ikke lave filtre til alle dine brugere;
samtidig stoppes mailen allerede i smtp-sessionen.

Tag et kig på Johan Almqvist's qmail page, under "badmailfrom"

http://www.almqvist.net/johan/qmail/

/Claus A

Fra : Rudi Hansen

Dato : 08-01-02 21:23

> Du kunne tilføje disse domains i /var/qmail/control/badmailfrom
> istedet for, så skal du ikke lave filtre til alle dine brugere;
> samtidig stoppes mailen allerede i smtp-sessionen.

Skide godt.

Men angående nr 2, så har jeg lige set at der er et lille problem.
Når jeg bruger cc til at vidresende til min mobil, så kommer mailen jo til
telefonen som om den se sendt af mig, og det er egentligt ikke det jeg vil.
Jeg ville gerne forwarde mailen til telefonen som om den blev sendt direkte,
men det ser ikke ud som om at jeg kan bruge to, den åbentbart afslutter
efter to.

Så man kan altså ikke skrive.

to sms@birkelan.dk
to ./Maildir/

Så kommer den nemlig aldrig frem til ./Maildir/

Hvad gør jeg så?