Ny computer fryser - fejlfinding? Jeg er d~
Fra : Klaus Jensen

Dato : 28-12-01 01:34

Hej!

Jeg har et stort problem med en ny computer, jeg har strikket sammen. Den
kan finde på at låse totalt, så den ikke kan nåes med ctrl-alt-del - kun
reset-knappen eller powerknappen har en effekt.

Jeg er nu officielt desperat, og håber nogen kan hjælpe!

Setup:
Asus A7A266
512MB PQI SDRAM
AMD 1600+ (1400mhz)
IBM DeskStar 60GXP 60GB
Matrox G550
Plextor 24x brænder
Pioneer 106DVDdrev
LinkWorld kabinet med 350W PSU

Temperaturen på CPU og motherboard er totalt stabil på ca. 55 og 34 grader -
det er nok ikke her, problemet skal findes.

Jeg har kørt en test af RAM'en (memtest86) - og efter 16 minutter frøs
computeren. Jeg rebootede og prøvede igen, og da kørte testen i 9 timer,
indtil jeg stoppede den - den kunne ikke finde nogen fejl overhovedet. Noget
kunne altså tyde på RAM'en er okay - og at problemet ikke relaterer til
WindowsXP (memtest86 skal køres fra en boot-floppy, der bruger eget OS, så
vist jeg kan se).

Jeg kan overhovedet ikke få øje på et mønster i, hvornår computeren fryser.
Den har gjort det på alle mulige og umulige tidspunkter og under alle mulige
forskellige opgaver - intet mønster.

Alle indstillinger i bios er default, og jeg har ikke pillet ved noget som
helst deri.

Jeg er desperat - jeg aner simpelt hen ikke, hvad jeg skal gøre. :(

Er der nogen der har nogle gode forslag?

Fra : Ingolf

Dato : 28-12-01 01:49

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> wrote in message
> [...]
grader -
> det er nok ikke her, problemet skal findes.

OC? Ok.. så er det her fejlen skal findes... sæt HW til nomale
indstillinger, og prøv igen...

Fra : Snoop

Dato : 28-12-01 02:02

> OC? Ok.. så er det her fejlen skal findes... sæt HW til nomale

Nu skriver han altså ikke noget om OC. De 1400 der står i parantes er
"Inter-hastigheder". Intet med OC

/Snoop\

Fra : Jean Pierre

Dato : 28-12-01 08:21

Opdater BIOS.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Klaus Jensen

Dato : 28-12-01 12:03

"Jean Pierre" <jp@aub.dk> wrote in message
> Opdater BIOS.

Et forsøg værd...

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 28-12-01 03:10

"Klaus Jensen" <i@remain.anonymous.com> skrev i en meddelelse
> Matrox G550

Jeg ville kigge nærmere på drivere/indstillinger på gfx-kortet...
Det er slet ikke et ukendt problem (check evt Matrox's website under
support/FAQ's) at G-kortene kan lave freeze's

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Klaus Jensen

Dato : 28-12-01 12:05

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote in message

> Jeg ville kigge nærmere på drivere/indstillinger på gfx-kortet...
> Det er slet ikke et ukendt problem (check evt Matrox's website under
> support/FAQ's) at G-kortene kan lave freeze's

Men den frøs også under memtest86, der slet ikke foregår i Windows (og
dermed er Matrox-drivere slet ikke loadede)...

- Klaus

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-12-01 10:32

"Klaus Jensen" skrev...
> [...]
> kan finde på at låse totalt, så den ikke kan nåes med ctrl-alt-del - kun
> reset-knappen eller powerknappen har en effekt.

Jeg tror at problemet er dine ram. Hvis du har mulighed for det, så
prøv at få dem byttet til nogle bedre klodser.
Efter PQI's rygte at dømme, har de overhovedet ingen fejlkontrol
på deres produkter...

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Klaus Jensen

Dato : 28-12-01 12:06

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message
> Jeg tror at problemet er dine ram. Hvis du har mulighed for det, så
> prøv at få dem byttet til nogle bedre klodser.
> Efter PQI's rygte at dømme, har de overhovedet ingen fejlkontrol
> på deres produkter...

Men hvis der var fejl i RAM'en, så burde memtest86 vel have fortalt mig det?

- Klaus

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-12-01 14:30

"Klaus Jensen" skrev...

> Men hvis der var fejl i RAM'en, så burde memtest86 vel have fortalt mig
det?

Joh.. Det _burde_ den.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk