PHP og sendmail.
Fra : Erik Hansen

Dato : 27-12-01 20:05

Jeg har en RedHat linux ståen, som fungere som firewall og webserver
med PHP4 og MySQL, og det virker bare.

Nu kunne jeg godt tænke mig at bruge mail() funktionen i PHP4, og her
derfor tænkt at sendmail må være løsningen.

Den linux jeg har, er sat op af en god ven, så jeg er total på bar
bund omkring linux. Jeg kan lige oprette en ny bruger. Min ven er
desvære ikke tilgænglig lige for tiden, så for at komme til at slippe
med at vente, kunne det jo være jeg kunne få hjælp her.?

Jeg har kikket tilbage i gruppen, og der skrives jo meget om sendmail,
men det siger mig ikke meget.

Når jeg prøver at bruge mail() funktionen, så skrives der følgende i
/var/log/maillog:

Dec 26 20:34:37 linux sendmail[16240]: fBQJYaY16240: from=http,
size=59, class=0, nrcpts=1,
msgid=<200112261934.fBQJYaY16240@linux.server>, relay=http@localhost
Dec 26 20:34:38 linux sendmail[16242]: fBQJYaY16240:
to=ehh@post1.tele.dk, ctladdr=http (502/502), delay=00:00:02,
xdelay=00:00:01, mailer=relay, pri=30059, relay=smtp.mail.dk.
[195.41.46.138], dsn=5.6.0, stat=Data format error
Dec 26 20:34:38 linux sendmail[16242]: fBQJYaY16240: fBQJYcX16242:
DSN: Data format error
Dec 26 20:34:38 linux sendmail[16242]: fBQJYcX16242: to=http,
delay=00:00:00, xdelay=00:00:00, mailer=local, pri=30159, dsn=2.0.0,
stat=Sent

Det ser nok lidt underligt ud pga. de lange linier men sådan er det.?

Det siger mig bare nul og nix, dog kan jeg se den prøver at få fat i
smtp.mail.dk, det kunne jeg forestille mig skulle være post1.tele.dk.

Jeg har prøvet at kikke ALLE filer i /etc/ igennem for smtp.mail.dk,
men intet fundt.

Så hvad gør jeg nu.?

Jeg vil gerne have at den sender alt post videre til min udbyders SMTP
server som er post1.tele.dk.

....Erik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-01 20:25

Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk> writes:

> Jeg vil gerne have at den sender alt post videre til min udbyders SMTP
> server som er post1.tele.dk.

Så er det letteste nok at rette lidt i din php.ini, og bede PHP om at
bruge den i stedet for selv at køre en SMTP-server med hvad det nu
indebærer af opsætning.

Hvis du alligevel selv vil køre en SMTP-server er Sendmail nok heller
ikke den letteste at gå til. Jeg er selv meget glad for Postfix, som
jeg synes er nogenlunde let at have med at gøre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Most people have a mind that's open by appointment only.

Fra : Erik Hansen

Dato : 27-12-01 22:16

On Thu, 27 Dec 2001 20:25:24 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Så er det letteste nok at rette lidt i din php.ini, og bede PHP om at
>bruge den i stedet for selv at køre en SMTP-server med hvad det nu
>indebærer af opsætning.

Hvis den kan det, så vil det jo helt fint.

Så er det næste problem. Hvor er php.ini. Jeg har ikke nogen php.ini,
og jeg kan huske sidst jeg spurgte min ven, sagde han vist noget med
at default værdi var gode nok, og derfor var den ikke nødvendig.

Så hvis jeg nu skal oprette en php.ini, hvor kunne det tænkes at være
bedst at placere den, og hvad skal jeg skrive.?

Jeg har søgt lidt på google, og jeg syntes kun at SMTP er muligt hvis
man køre PHP på en windows platform.

Min apache er installeret i /opt/apache

....Erik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-01 23:27

Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk> writes:

> Så er det næste problem. Hvor er php.ini.

I INSTALL der fulgte med min PHP står der:

| Finally you need to copy php.ini-dist to the appropriate place
| (normally /usr/local/lib/php.ini) and edit if necessary.

Hvor din ven så har gjort af den ved jeg af gode grunde ikke. Prøv at
finde den med locate eller find.

> Så hvis jeg nu skal oprette en php.ini, hvor kunne det tænkes at være
> bedst at placere den, og hvad skal jeg skrive.?

Jeg ved desværre ikke hvad du skal skrive, jeg kører selv Postfix på
min server, så den har ikke problemer med at sende

> Jeg har søgt lidt på google, og jeg syntes kun at SMTP er muligt hvis
> man køre PHP på en windows platform.

Umiddelbart kan jeg heller ikke lige se noget på
<http://www.php.net/manual/en/configuration.php> om SMTP :-\
Jeg har aldrig selv haft brug for at sætte det op, så jeg er nok ikke
lige den rette at spørge.

Måske er det alligevel lettere bare lige at få din Sendmail til at
makke ret
Det må du dog spørge andre om hjælp til, da jeg som sagt selv bruger
Postfix (og i øvrigt har skrevet en dansk vejledning til opsætningen
af denne på <http://net.bunk.cc/postfix/>, hvis du skulle have lyst
:).

--
Jacob - www.bunk.cc
If you don't care where you are, then you ain't lost.

Fra : Erik Hansen

Dato : 28-12-01 20:12

On Thu, 27 Dec 2001 23:27:07 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>I INSTALL der fulgte med min PHP står der:

>Hvor din ven så har gjort af den ved jeg af gode grunde ikke. Prøv at
>finde den med locate eller find.

Jeg har lige kikket på konfigurationen med en phpinfo();, og den siger
at php.ini ligger i /usr/local/lib, så det er jo standard. Men der er
ingen php.ini, så den må bruger default værdier, eller de værdier som
min ven evt. har konfigureret installetionen med.

>Umiddelbart kan jeg heller ikke lige se noget på
><http://www.php.net/manual/en/configuration.php> om SMTP :-\
>Jeg har aldrig selv haft brug for at sætte det op, så jeg er nok ikke
>lige den rette at spørge.

Når jeg kikker på phpinfo(); så er der en opsætning / option som
hedder SMTP, og den er sat til localhost. Kunne det tænkes at den
skulle rettes til post1.tele.dk.?

....Erik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-12-01 20:47

Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk> writes:

> Når jeg kikker på phpinfo(); så er der en opsætning / option som
> hedder SMTP, og den er sat til localhost. Kunne det tænkes at den
> skulle rettes til post1.tele.dk.?

Ja, det lyder vel meget rigtigt ... gætter jeg på

--
Jacob - www.bunk.cc
Marriage causes dating problems.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 28-12-01 21:39

Erik Hansen wrote:

> Det siger mig bare nul og nix, dog kan jeg se den prøver at få fat i
> smtp.mail.dk, det kunne jeg forestille mig skulle være post1.tele.dk.

Den prøver ikke, den får faktisk fat i smtp.mail.dk som er TD@'s
officielle smtp-server. Jeg tror dit fokus er det forkerte sted.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Erik Hansen

Dato : 28-12-01 22:10

<thover@post2.tele.dk> wrote:

>Den prøver ikke, den får faktisk fat i smtp.mail.dk som er TD@'s
>officielle smtp-server. Jeg tror dit fokus er det forkerte sted.

Det kan jeg da godt se nu, efter jeg har set i whois, men jeg undre
mig over hvor den får det fra.? Kan den evt. slå det op via DNS, jeg
tænkt på om den kan sprøge efter en SMTP server via DNS.?

Men du har sikkert ret i jeg kikker det forkerte sted, så nu kikker
jeg efter noget nyt

Det ses helt tydeligt at den skrive "DSN: Data format error" i log
filen. Jeg har søgt på google efter det, og har fundet et forum hvor
en anden har et ligende problem på:
http://www.atlantissoftware.com/dcforum/MainSupport/59.html

Svaret hos ham lyder på at det er hans relay som ikke er en valid
adresse. Spørgsmålet er så om det er samme problem hos mig.? Hos mig
hedder det http@localhost, og min linux maskine har jeg valgt at kalde
linux.server, det skal jeg måske lave om.?
Hvis det skal laves om hvad skal jeg så kalde den, for jeg har ikke et
rigtig domain navn til den.

....Erik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-12-01 21:46

Thomas Overgaard <thover@post2.tele.dk> writes:

> Den prøver ikke, den får faktisk fat i smtp.mail.dk som er TD@'s
> officielle smtp-server. Jeg tror dit fokus er det forkerte sted.

Det er vel snarere fordi den forsøger at aflevere mailen?

smtp.mail.dk er MX for post1.tele.dk:

$ host -t mx post1.tele.dk
post1.tele.dk. mail is handled by 10 smtp.mail.dk.

Der er så et eller andet der går galt. Hvad kan jeg desværre ikke lige
se, da jeg ikke aner en bønne om Sendmail.

--
Jacob - www.bunk.cc
Yow! Am I having fun yet?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-12-01 22:16

On Fri, 28 Dec 2001 22:09:45 +0100, Erik Hansen wrote:

> [...]
> valgt at kalde linux.server, det skal jeg måske lave om.? Hvis det
> skal laves om hvad skal jeg så kalde den, for jeg har ikke et rigtig

Du kan jo altid få et hér: http://www.dyndns.dk/

Mvh.

--
"I'm gonna put my coins to the jukebox Adam Sjøgren
I'm gonna have you on my mind when the rock stops" asjo@koldfront.dk

Fra : Erik Hansen

Dato : 29-12-01 11:00

On Fri, 28 Dec 2001 22:15:36 +0100, asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren)
wrote:

>Du kan jo altid få et hér: http://www.dyndns.dk/

Ok, skal jeg så skrive min adresse xxx.dyndns.dk i filen
/etc/sysconfig/network

HOSTNAME=xxx.dyndns.dk

?

....Erik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-12-01 22:42

Erik Hansen <ehh@post1.tele.dk> writes:

> Svaret hos ham lyder på at det er hans relay som ikke er en valid
> adresse. Spørgsmålet er så om det er samme problem hos mig.?

Det lyder da sandsynligt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Happiness adds and multiplies as we divide it with others.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-12-01 16:11

On Sat, 29 Dec 2001 10:59:32 +0100, Erik Hansen wrote:

> Ok, skal jeg så skrive min adresse xxx.dyndns.dk i filen
> /etc/sysconfig/network

> HOSTNAME=xxx.dyndns.dk

> ?

Det lyder meget plausibelt (min distribution bruger ikke
/etc/sysconfig).

Mvh.

Fra : Erik Hansen

Dato : 10-01-02 20:33

Hejsa.

Efter lidt rodet frem og tilbage, samt konferering i en TDC
nyhedsgrupper, har jeg fået løst mit problem med sendmail.

Til dem som vil vide det, var problemet at afsender adressen blev
kaldt "From: http" og på denne adresse kunne TDC's SMTP serveren ikke
finde noget domain, så derfor afviste den maillen. Men efter jeg har
smidt et domain ind i sendmail.cf under Djdomain.dk virker det.

Så nu har jeg lidt flere sørgsmål.

1. Når jeg nu bruger mail() og der sendes rigtig mange mail efter
hinanden, og sendmail ikke kan når at sende dem hurtig nok, har jeg
erfaret at den spooler dem i /var/spool/mail. Er der nogen begrænsning
for hvormange mail den kan have spooled.? Eller vil sansynligheden for
at mit PHP script timer out være større. Løsninge kan jo være at sætte
script tiden for den enkelt php fil op til f.eks. 1 timer.

2. Når nu jeg ikke definere en afsender når jeg bruger mail()
funktionen i PHP, så bliver afsender sat til http. Hvorfor det.?
Jeg har ellers sat i php.ini af sendmail_from = ehh@post1.tele.dk, men
det virker somom det ingen betydning har.?

3. Return path bliver sat til <http@domain.dk>, kan jeg ændre dette.?

....::Erik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-01-02 20:59

> [...]

> erfaret at den spooler dem i /var/spool/mail. Er der nogen begrænsning
> for hvormange mail den kan have spooled.?

Alle mails bliver spooled i /var/spool/mail før de ryger afsted, dem
der bliver afleveret med det samme når du nok bare ikke at se.

Det er kun din diskplads der sætter begrænsningen for hvor mange mails
der kan ligge i dit spool.

> Eller vil sansynligheden for at mit PHP script timer out være
> større. Løsninge kan jo være at sætte script tiden for den enkelt
> php fil op til f.eks. 1 timer.

Måske vil det være et større hit at nøjes med at sende en enkelt mail
som BCC til en masse, hvis det er ens mails du sender. På den måde er
dit PHP-script lynhurtigt færdigt, da det kun skal aflevere en mail
til mailserveren, og så er det bare mailserveren der skal tage sig af
resten.

> 2. Når nu jeg ikke definere en afsender når jeg bruger mail()
> funktionen i PHP, så bliver afsender sat til http. Hvorfor det.?

PHP (Apache) kører vel som brugeren http?

Hvis det blot er From-headeren du tænker på, så kan du jo selv sætte
en vilkårlig From-header. Se
<http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php> (hint: 4. argument til
mail()).

--
Jacob - www.bunk.cc
Keep your boss's boss off your boss's back.