Bruceanker
Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 27-12-01 15:54

Hej NG
Jeg har lige læst en annonce, hvor der står noget om et bruceanker, er der
nogen der ved hvad det er?
Hilsen Bjarne

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 27-12-01 16:39

"Bjarne Schmidt" <ellehus@schmidt.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
> Jeg har lige læst en annonce, hvor der står noget om et bruceanker, er der
> nogen der ved hvad det er?
> Hilsen Bjarne

Bruceankeret er af såkaldt "plovanker-typen". Består af stok med en stor
"grab" med 3 flige.
Ankeret er helt sikkert et af de bedste du kan få. Har selv anvendt det i 10
år uden det har svigtet en eneste gang (Naver 29 - 10 kg. anker).
Der fås også andre plovankre (Danforth. CQR m.fl.). Alle fortrinlige ankre,
men kan dog have svært ved at få ordentlig fat hvis der er meget
søgræs/tang, da de glider ovenpå. Dette har jeg dog aldrig selv været ude
for, men det er efter sigende plovankrenes eneste "skavank".
Prisen kan godt virke lidt pebret, men sikkerheden er til gengæld OK.
Pas på... Der fremstilles billige kopiankre af disse kendte typer, men de
dur simpelthen ikke.
Umiddelbart ser man ingen forskel, men den dag de bliver udsat for kraftig
belastning bukker/knækker de. Legering/støbning er ikke den rette.
Tag et kig i et af bådudstyrskatalogerne. Der finder du med garanti billede
mv. af Bruce-ankeret.

Hilsen Anders
"Naverone"

Fra : Peter

Dato : 28-12-01 01:49

Hej Anders

Det der med at Bruce-kopierne bukker/knækker, er det noget du VED eller . .
..?
Jeg har hørt, at de blev billigere for nogle år siden, da patentet løb ud.

Det er ikke for at være polemisk, men jeg bruger faktisk en Bruce-kopi, og
er naturligvis interesseret i at vide om de har nogle svage punkter.

Mvh., Peter

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 28-12-01 09:16

Hej Peter.
Jeg skal ikke kunne sige om -netop- Bruce-kopien er dårligere/bedre end
andre kopi-ankre, men jeg kender nogle der havde meget dårlige erfaringer
med et Danforth-kopi.
Fligene rettede sig simpelthen ud, da ankeret blev udsat for belastning!!!
Generelt advarer mange sejlsportsorganisationer/-magasiner osv. mod at have
blind tillid til kopi-ankrene, så noget må der vel være om snakken. - Selvom
der helt sikkert findes kopier der garanteret er lige så gode som
originalerne. Det er bare det med garantien!

hilsen Anders

"Peter" <peter@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Anders
>
> Det der med at Bruce-kopierne bukker/knækker, er det noget du VED eller .
..

Fra : Jan

Dato : 28-12-01 12:02

"Anders Funch Nielsen" <naveren@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> belastning bukker/knækker de. Legering/støbning er ikke den rette.
> Tag et kig i et af bådudstyrskatalogerne. Der finder du med garanti

Originale Bruce-, og for den sakens skyld CQR ankre, er smidde. Det betyr at
det metalliske grunnmaterialet er både finkornet og seigt. Bruddstyrken er
høy, og ikke minst er seigheten god.

Kopier kan være støpte, i verste fall er det noen som produserer disse for å
gjøre en god fortjeneste på det kvalitetsrenomé de originale ankrene har
fått. Støpte ankere kan ha mindre bruddstyrke, de kan være mere eller
mindre sprø, det vil si at ved en plutselig, relativt liten belastning kan
de ryke tvert av uten særlig plastisk deformasjon.

Jeg har også lest i båtmagasiner at noen leverte støpte Bruce-ankere som
ikke helt holdt vekten, et 10 kilos anker var et par kilo lettere. På toppen
av det hele var "vekten", eller godset i et ankeret plassert feil, slik at
det ikke gravde seg så lett ned som det burde. Tyngden bør være slik at
ankeret vender seg når det sklir over bunden, flukene ("flige"?) må presses
ned i en mer eller mindre løs bund.

Jan

Fra : Bo Jensen

Dato : 28-12-01 18:12

"Anders Funch Nielsen" <naveren@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ankre,
> men kan dog have svært ved at få ordentlig fat hvis der er meget
klip...
> Hilsen Anders
> "Naverone"

Hej Anders.

Som jeg har forstået det, er Danforthankeret ikke et plovanker men et
pladeanker. I mine øjne er Bruceankeret heller ikke et rigtigt plovanker.
Der skal vi over i CQR-typerne, som i flg. diverse tests ikke har problemer
med tang og græs. Du har ret i dine betragtninger vedr. diverse kopiers
holdeegenskaber, der ikke kommer op på siden af originalernes. Dog har jeg
aldrig set en test, hvor en kopi direkte er gået i stykker i form af at bøje
eller faktisk knække over.

Men vi har jo alle vore favoritter

Mvh
Bo

Fra : Anders Funch Nielsen

Dato : 29-12-01 09:49

"Bo Jensen" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aldrig set en test, hvor en kopi direkte er gået i stykker i form af at

Hej Bo
Hvem har sagt det var en test?
Næh du... Det var real life!!!
Og netop som Jan skrev. Så er legeringen utrolig vigtig.
Mange "kopister" laver ankre af en jammerlig legering der bare ikke holder.
Til gengæld koster fremstilling blot en brøkdel af den ægte vare.

Helt klart har vi favoritter - Min er 100% CQR, Bruce og Danforth... Så
længe varen er gennemprøvet og pålidelig, kan den hedde hvad den vil.

Godt nytår fra
Anders

Fra : Lars Helboe

Dato : 30-12-01 12:09

Lige en lille tester for at se om jeg er i live!

Fra : Lars Helboe

Dato : 30-12-01 12:22

Hej igen Anders, dejligt med din hjælp.

Du er tæt på med hensyn til Gran Canaria. Vi lå ved Anfi centeret lige ved
siden af Aguinaguin - bare sådan lige for at snuse lidt til hvordan de rige
har det.
Ellers har de "overvintret" i Las Palmas, Puerto Rico og mens jeg var der, i
Puerto de Mogan. Et rigtig dejligt sted.
I går aftes gik de mod Tenerife og vender tilbage til Middelhavet igen til
foråret.

Med hensyn til ankeret:
Jo han har sikkert haft en annonce i træfpunkt, men ankeret er som sagt ikke
produceret i et stykke tid.
Vi regner som sagt med at gå igang igen til foråret. Der er også lavet en
lille forbedring, da specielt de mindste af ankrene ved ekstreme forhold
kunne bukke (og sådan et skal jo virke under ekstreme forhold!). Det er løst
nu.

Mit tilbud til dig står stadig ved magt, jeg vender tilbage til dig når
produktionen er oppe igen.
Selvfølgelig skal du da ha' et ordentligt anker med på langtur i Naveren

Mange hilsner

Lars Helboe

Fra : K.Wermus

Dato : 27-12-01 17:55