Brænding af DVD film
Fra : michael nielsen

Dato : 27-12-01 15:44

Hej NG

Hvis det er muligt, hvordan brænder men så en DVD film??

/Mic

Fra : Deaster

Dato : 27-12-01 16:03

"michael nielsen" <mic@inbound.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Hvis det er muligt, hvordan brænder men så en DVD film??

Du skal først have fat i en dvd brænder og softwaren til det. Og så skal du
vist finde ud af om din dvd maskine kan acceptere det format som brænderen
brænder i.

Jesper (Deaster)
Sælges: Sony CDP-X777ES
cd afspiller

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-12-01 22:40

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> wrote in message

> [...]
du
> vist finde ud af om din dvd maskine kan acceptere det format som brænderen

Hvis man f.eks har HP's dvdskriver og en dvdafspiller der vil godtage DVD-RW
så er der vel ikk noget galt i at tage en sikkeredskopi af sine dvdfilm (det
er vel den samme der gør sig gældende med dvd som med alm cder at man godt
må tage sikkerhedskopier til eget forbrug formoder jeg..)
Hvad skal man så bruge af software for at klare den opgave?

/Dennis

Fra : Karsten

Dato : 29-12-01 09:43

Dennis Pedersen :
> [...]
>må tage sikkerhedskopier til eget forbrug formoder jeg..)
>Hvad skal man så bruge af software for at klare den opgave?

hej-
med min HP dvd brænder fulgte der et program med der hedder
HP RecordNow, det er bare at klikke på 'Make an exact copy'
så kører det bare derudaf

de fleste DVD film fylder mere end de 4.3 Giga. der kan være på
en DVD+RW ! (ihverfald de par film jeg har stående på hylden)
og hvis filmen evt. er scamblet så skal det nok en tur over harddisken
først , evt. med DVD Decrypter , læs på :
http://www.flexion.org/

mvh. Karsten

Fra : Per Kristensen

Dato : 27-12-01 16:03

Du skal regne med at kun nye og bestemte mærker kan læse DVD-RW. Pioneer's
DV-545 er godkendt til DVD-RW.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-12-01 17:18

> Hvis det er muligt, hvordan brænder men så en DVD film??
>
> /Mic

Hej Mic

Nu skriver du ikke så meget om hvad din forudsætning er, og hvad det er du
gerne vil brænde og det er jo et temmelig stort spørgsmål.

Jeg har tidligere forsøgt at få oprettet en nyhedsgruppe, der bl.a. skulle
dække det område så vi kunne udveksle erfaringer mm. Gruppen blev ikke til
noget selv om der er et kæmpe behov. Jeg håber, at en anden vil prøve og at
forslaget så får bedre opbakning. Indtil da kik med i dk.edb.grafik,
dk.edb.hardware.cd-rom, do.dvd og dk.teknik.tv+video bl.a. dér kan du finde
mange indlæg og brænding af film på DVD og VCD mm.

Men skal du lave en DVD i god kvalitet, skal du have noget film i MPEG2 -
720 x 576 pixels og lyd i 48 kHz stereo (surround kan være indlejret).
Betyder kvaliteten mindre, kan MPEG1 - 352 x 288 pixels med lyd bruges.

Skal filmen klippes kan man bruge programmer som AVID DV Express (ca 30.000
kr) eller Ulead Video Studie 5.0 (ca 1.000 kr) bruges. Du skal have en
MEGET kraftig PC. Når jeg klipper en halv times MPEG2 video i VideoStudie på
en Athlon 900 MHz maskine tager det ca 4-5 timer at rendere (bearbejde) den,
vel og mærket når jeg har sat mine start og slut mærker. Vi snakker ren
maskin tid. AVIDen er tilsvarende "hurtig".

Når din film er færdig klippet og parat til brænding, kan du lave menuer med
fx ReelDVD (ca 20.000 kr) eller DVDit (ca 8.000 kr). Det kan give nogle
rigtige flotte menuer i flere niveauer, med lyd og levende billeder i
menuerne.

Når du er færdig med at lave menuerne skal filmen lige demultiplexes og
meget mere og så går brændingen i gang.
Brændingen af pladen tager ca to timer for en fuld plade, og resultatet står
tit mål med de anstrengelser man har været igennem.
ReelDVD, DVDit og AVID klare brændingen, dog kan jeg ikke få 'min' kopi af
AVID'en til at brænde - den melder konstant driver fejl (Pioneer A03
brænder). Hvis nogen kender noget til det hører jeg gerne nemmere ! (og er
meget taknemmelig)

Du kan i dag købe brændere fra Pioneer, HP og mange andre fra priser mellem
5.000 kr og 35.000 kr og du skal vælge din brænder efter hvilket format du
vil have den færdige disk i. Det er langt fra alle DVD afspillere der vil
spille alle DVD-R/RW, DVD+R/RW og DVD-RAM skiver, men de fleste vil dog
gerne spille DVD-R skiver. Skal du afspille pladen i computeren ryger du ud
i et problem med kopibeskyttelse, idet nogle plader er beskyttet og så siger
computeren måske, at der ikke er adgang til pladen.

Det er ikke lang tid siden jeg brændte min første plade med egne optagelser,
menuer og det hele og man er jo lidt stolt...

Kopiering af en DVD er ret nemt. Originalen må dog ikke være over 4,7
GB/side.
Et brænde program som Nero klare den sag på et par timer, men er originalen
kopibeskyttet kan kopien ikke bruges til ret meget.

Vil du brænde DVD'er på en meget nemmere måde, kan du købe en Panasonic
eller Phillips DVD recorder - altså en 'video' der optager direkte på DVD
skiver. Igen: Sikre dig at du vælger det format du bagefter kan afspille,
ellers er det ikke så sjovt.

Vedrørende DVD formaterne, så har jeg skrevet om dem i dk.teknik.tv+video i
tråden DVD brager frem.

DVD produktion er en meget spændende ting og vi fortjener en gruppe, hvor vi
kan dele vores erfaringer - og hjælpe hinanden.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-12-01 18:11

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

vi
> kan dele vores erfaringer - og hjælpe hinanden.

Jeg er med !

Mvh

Jesper Nielsen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-12-01 18:38

Jesper Nielsen skrev:

>Jeg er med !

Klip venligst det væk du ikke svarer på... Vi behøver ikke læse hele
Michaels indlæg endnu engang...

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Læs om citatteknik: http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Hvilken gruppe du skal vælge? Se http://www.usenet.dk/grupper.pl

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 27-12-01 19:15

> Klip venligst det væk du ikke svarer på... Vi behøver ikke læse hele
> Michaels indlæg endnu engang...

Det må I meget undskylde!
Jeg plejer selv at klippe hårdhændet, men jeg havde af en eller anden grund
ikke set hele Michaels indlæg, kun de første 2 afsnit, så jeg troede, at det
var hvad jeg svarede på!
Det er altså en smutter.
Da jeg så fejlen i mit eget indlæg, var det postet.
Jeg skal prøve at stramme op

Mvh

Jesper Nielsen
--
Det er menneskeligt at fejle, men hvis man ønsker virkeligt at lave kage i
den, må man tage en computer til hjælp