Discus
Fra : Erik Andersen

Dato : 27-12-01 12:13

Jeg har problemer med mine discus unger.
Jeg har 4 meget ynglevillige par og får nogle pæne kuld mellem 50-100.
Problemet er at ungerne dør i stort tal når de er 4-6 uger gamle.
Det er ligemeget om de forbliver hos forældrene eller jeg tager dem fra.
Jeg fodre dem med artemia fra de er fritsvømmende i 5 dage.
De spiser pænt til dagen inden de dør stiller sig i overfladen med udspilede
gæller.
Rigelig gennemluftning ændre det ikke.
Gode ider modtages da det er inerverende at der kun kommer et par stykker ud
af hver kuld.
E Andersen.
ECAND@dadlnet.dk

Fra : thomas schreiber

Dato : 27-12-01 21:38

Kunne være spændende at se hvad der skete, hvid du tog 10-15 stykker fra, og
flyttede dem over i et lille akvarie og lod dem går der for sig selv.

Hvor tit skifter du vand, og hvilken temperatur går de ved? Er der andre
fisk i akvariet, og hvad fodre du dem med, og hvor ofte?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : Erik Andersen

Dato : 28-12-01 13:11

jeg har prøvet at flytte dem over i et lille akvarium flere gange med samme
resultat.
Jeg har et 35 l akvarium der flyder i et 250 l jeg bruger til yngleparene
herfra skifter jeg vandet ½ hver dag og fylder op i det store.Har prøver
almindeligt postevand og blødt vand,tp 27-28 c Der er et par maller ellers
ikke andet i arkvariet.Når de er helt små fodres de 2-3 gange om dagen
herefter 2 og når de er 20kr store 1 gang.
Fodder er artemia og når de kan hakkede røde myg herefter oksehjerte.

Fra : thomas schreiber

Dato : 28-12-01 14:06

måske du skulle prøve at skifte til helt "uafhængig" akvarie. og måske
undlade oksehjerte lige i første omgang...

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 27-12-01 21:36

Hej Erik,

Jeg er ikke ekspert, da jeg ingen erfaring har endnu (prøver hårdt), men jeg
har ladet mig fortælle at et UV filter er sagen på opdrætsakvarierne.
Endvidere er det enormt vigtigt at Nitrit er lig nul.

Mvh
Nikolaj