Støjsvag CPU-køler til P4 1800
Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 10:36

CPU-køleren på min P4 1800 MHz (i en Medion fra Aldi) larmer temmelig meget.
Kan man gøre noget ved det? Jeg synes ikke rigtig at jeg kan finde nogen
støjdæmpede CPU-kølere til P4?

Mvh Peter

Fra : Tom Kristensen

Dato : 27-12-01 12:38

Hej Peter.

Jeg har samme problem som dig, så hvis du finder en løsning
må du gerne give mig besked.
Jeg købte også deres (Aldi's) 19" skærm, den er begndt at
opføre sig lidt mærkeligt. Den skifter tilsyneladende skærmop-
løsning/frekvens (uden det dog kan ses på selve skærmen)
et par min. efter opstart. Har du også dette problem.
Ja, hvis du altså også købte en skærm ved Aldi

mvh og godt nytår

Tom

Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 12:37

Hej Tom
Jeg købte en skærm hos Aldi, men det er 1 år siden, deter en Lifetec 19"
(samme som Medion), men jeg har overhovedet ingen problemer haft med den. Og
nu er den sluttet til den nye Medion, hvilket heller ikke gav nogle
problemer.

Jeg har prøvet at ringe til SHL om støjproblemet, og de siger at de
CPU-kølere de har til P4 generelt ligger på et støjniveau på omkring 37 dB,
hvilket er temmelig meget. Kølere til andre CPUer ligger på 15-20 dB. Han
foreslog at man kunne over vandkøling, men det aner jeg ikke en brik om, det
lyder lidt drastisk, synes jeg.

Mvh Peter.

Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 15:29

Så har jeg selv lavet lidt research.

Ringede til Medion hotline. De var vildt flinke og gav sig god tid til en
sludder om hvad man kunne gøre. Man kan godt skifte køleren ud, garantien
bortfalder ikke, medmindre, naturligvis, at man ødelægger CPUen herved. Men
det skulle ikke være så svært. Skrue de 4 skruer ud og vippe køleren (med
køleplade) af.

Jeg har så været nede hos Zitech, lagde mærke til at deres P4-1800 ikke
larmede nær så meget. Spurgte hvilken køler der sad i. De solgte ikke netop
den type, men til gengæld en anden, Adda. Er der nogen der kender Adda? Den
skulle give omkring 37 dB, kan man komme længere ned for en P4 ?

Mvh Peter.