Hjemmenetværk til ADSL
Fra : Peter Malling

Dato : 26-12-01 23:12

Vi har ADSL med router, og nu vil vi gerne sætte et lille hjemmenetværk op,
dels til deling af ADSL-linjen og dels til alm. fil- og printersharing.

Jeg har været lidt rundt på nettet og kigge, og nogle steder står der at der
skal 2 netkort i den PC som er sluttet til internetforbindelsen (én til ADSL
routeren og én til hubben). Andre steder står der at hvis man har en router,
kobler man bare routeren og PCerne til hver sin indgang på hubben.

Hvad er det korrekte?

Mvh Peter

Fra : Nikolas

Dato : 27-12-01 00:01

Den bedste løsning er at bruge en switch eller en hub, Så sættes routeren
ind i uplinken og pceren på portene.
Ved den anden løsning spare du en hub men til gengæld skal PC 1 altid være
tændt for at PC 2 kan køre.

-Nikolas

Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 00:01

Fedt! Tak for det hurtige svar!

Hvad betyder uplinken?

Hvad vinder jeg ved at bruge en switch i stedet for en hub, når det kun er 2
computere der er sluttet til?

Peter.

Fra : Nikolas

Dato : 27-12-01 00:14

Hvad vinder jeg ved at bruge en switch i stedet for en hub, når det kun er 2
> computere der er sluttet til?

Jeg vil ikke mene at du vinder meget når det kun er 2 computere der er tale
om.
Men på den anden side koster en switch ikke meget mere end en hub, og den
vil være lettere at komme af med igen.

Hvad betyder uplinken?

Uplinken er en krydset port det er som regel port 1 der ved hjælp af en knap
kan skifte mellem at være uplink eller normal port.
Nogle har dog en separat port på siden, der skal man dog være opmærksom på
at hvis man bruger den i siden kan man ikke bruge port 1, da den er optaget
af uplinken.

Mvh Nikolas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-01 00:08

"Peter Malling" <malling@iname.com> writes:

> [...]
> routeren og én til hubben). Andre steder står der at hvis man har en router,
> kobler man bare routeren og PCerne til hver sin indgang på hubben.

Man skal kun have en computer stående til at fungere som router, hvis
man ikke har en router (men i stedet en bridge).

Når du har en router behøver du altså ikke løsningen med to netkort i
en computer, men kan bare sætte det hele til en hub eller en switch.

--
Jacob - www.bunk.cc
Be self-reliant and your success is assured.

Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 00:08

Tak! Skal én af computerne være en slags server, eller er de ligestillede på
nettet? Kan computerne også dele andre ressourcer på denne måde?

Peter.

Fra : Nikolas

Dato : 27-12-01 00:17

De er ligestillede.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-01 00:14

"Peter Malling" <malling@iname.com> writes:

> Hvad betyder uplinken?

At porten er "krydset". Se
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=mdix>.

Læg i øvrigt vejen forbi <http://www.net-faq.dk>, det kan du finde
svar på mange af dine spørgsmål om netværk.

--
Jacob - www.bunk.cc
Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-01 00:22

"Peter Malling" <malling@iname.com> writes:

> Tak! Skal én af computerne være en slags server, eller er de ligestillede på
> nettet? Kan computerne også dele andre ressourcer på denne måde?

En af computerne skal fungere som (NAT-)router. Se
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare>.

Ehhh, ligestillede?

Er du i øvrigt ikke rar at svare under det du citerer og klippe resten
væk? Det gør det lettere at se hvad du svarer på, samt at skrive svar
til dine indlæg.

--
Jacob - www.bunk.cc
Remember the... the... uhh.....

Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 00:24

> En af computerne skal fungere som (NAT-)router. Se
> <http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare>.

Jeg har været inde og kigget, men jeg kunne ikke lige overskue det - hvis én
af computerne skal fungere som router, så skal den vel være tændt hele
tiden? Det havde jeg netop forstået at det ville være det smarte ved at have
en router, at man netop ikke behøvede at have dem koblet til begge to...

> Ehhh, ligestillede?

Ja, altså at der ikke er nogen server, men at de "bare er på", via
forbindelsen til routeren via switchen, hver især, uafhængigt af den anden.

> Er du i øvrigt ikke rar at svare under det du citerer og klippe resten
> væk? Det gør det lettere at se hvad du svarer på, samt at skrive svar
> til dine indlæg.
Jo, sorry. Jeg havde helt glemt god netikkette!

Peter.

Fra : Nikolas

Dato : 27-12-01 00:35

> Ehhh, ligestillede?

Jeg vil mene at de er ligestillede, hvis du bruger en hub eller switch.

-Nikolas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-01 01:07

> Jeg har været inde og kigget, men jeg kunne ikke lige overskue det - hvis én
> af computerne skal fungere som router, så skal den vel være tændt hele
> tiden?

Hvis du ikke har en router der kan NAT'e, så er du nødt til at lave
den funktionalitet vha. noget software på en computer med to
netkort. Denne computer skal så selvsagt altid være tændt når den
anden computer skal have adgang til nettet.

> Det havde jeg netop forstået at det ville være det smarte ved at have
> en router, at man netop ikke behøvede at have dem koblet til begge to...

Har du en router ligger funktionaliteten i routeren, og du kan så
tænde og slukke computerne totalt uafhængigt af hinanden. Denne
løsning er ofte at foretrække, i hvert fald såfremt routerens
NAT-funktionalitet lever op til de krav man stiller.

--
Jacob - www.bunk.cc
Tonight's the night: Sleep in a eucalyptus tree.

Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 08:55

Jeg har fundet nogle specs for min router (Cisco Soho-77). Der står bl.a.:

NAT/PAT
Hides internal IP addresses from external networks

Prevents certain attacks from outside networks on internal hosts

Betyder det så at den har NAT ?

Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 08:57

> [...]
> netkort. Denne computer skal så selvsagt altid være tændt når den
> anden computer skal have adgang til nettet.

Jo, den må vist være god nok! Der står et andet sted:

The Cisco SOHO 77 ADSL router enables service providers to deploy an
affordable, multiuser router that is ideal for sites that need fast,
reliable access to the Internet. Network Address Translation (NAT) allows
multiple users to share one DSL line with a single IP address, and NAT
eliminates the need to readdress all PCs with private network addresses.
Unlike a DSL modem, which allows only a single PC to connect to the Internet
at a time, the Cisco SOHO 77 ADSL router, when connected to a simple hub,
allows multiple PCs to connect to the Internet simultaneously.
Så jeg skal vel bare ud og have fat i en switch, så er jeg forhåbenligt oppe
og køre.

Peter.

Fra : Nikolas

Dato : 27-12-01 10:38

oppe
og køre.

Ja det er du, Cisco SOHO 77 er en fin router jeg har selv den samme.
Jeg kørere selv med en SWITCH 5X 10/100 fra CNET, den har nu kørt 24 timer i
døgnet i de sidste 6 måneder.

Mvh Nikolas

Fra : Peter Malling

Dato : 27-12-01 10:41

> Ja det er du, Cisco SOHO 77 er en fin router jeg har selv den samme.
> Jeg kørere selv med en SWITCH 5X 10/100 fra CNET, den har nu kørt 24 timer
> døgnet i de sidste 6 måneder.

Fint, det er sådan én jeg skal have, så!

Tak for hjælpen.

/Peter.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-01 13:24

"Peter Malling" <malling@iname.com> writes:

> Jeg har fundet nogle specs for min router (Cisco Soho-77). Der står bl.a.:
> [ ... ]
> Betyder det så at den har NAT ?

Ja, en Cisco SOHO 77 kan fint køre NAT.

Hvad blev der af den gode netikette du snakkede om?

--
Jacob - www.bunk.cc
Beam me up, Scotty! It ate my phaser!