KRYBBEBIDER TABU...
Fra : Pretty Fancy

Dato : 26-12-01 22:21

Som jeg læser de indlæg om krybbebidere, forstår jeg at mange, ser meget
negativt på de heste med den vane.. det er altså slet ikke så slemt, hvis
man, som ejer, ikke er doven anlagt!!

Mange ser tit ned og meget nagativt på krybbebiderne og derfor får i alle
lige den her opsang... DET ER IKKE SÅ SLEMT... Jeg er helt enig i at det er
slemt at tillægge sig sådan en vane, men det er alså ikke en dårligere hest
af den grund...

Mange mener også at det er arveligt, men det tror jeg nu altså ikke det
er... DOG tror jeg ikke at man skal avle på en hoppe, der er krybbebider,
for føl lærer hurtigt.. og når mor gør det.. så gør jeg det også?? Så på den
måde er det arveligt!!!

Min personlige holdning er at det er en vane... en vane, som hest tillægger
sig, når de har en krybbebider til mor, eller når de laver for lidt eller de
bliver "opdraget" af de forkerte mennesker, som ikke ved hvordan disse heste
skal aktiveres......

Men nu hvor jeg er kommet med denne opsang, så kom med jeres... er jeg galt
på den? Er der beviser for noget andet??
Jeg mener det er et tabu på en måde... noget der gør at folk vælger at
fravælge nogle ellers gode heste, fordi de ikke ved nok om lige dette
emne...

Nåå.. nok brok.. lad diskussionen begynde...

/pretty fancy

Fra : Anet

Dato : 28-12-01 03:20

hej her til alle i gruppen

Jeg synes lidt at der kun har været fortalere for en krybbebider men sådan
set så kan jeg ikke rigtig forstå hvorfor man køber en hest med en fejl og
slet ikke bare fordi den er billig. Personligt ville jeg som ejer af en
stald med f.eks flere heste ikke have en hest der er krybbebider eller væver
ind i min stald da det smitter andre heste der er lidt svage i det. Der kan
komme problemer hvis man vil have den ind på et ridecenter og hvis de
endelig tager den ind så bliver det med en helt isoleret boks og ærligt talt
så syntes jeg ikke at det er noget at satse på. Krybbebidning kan aldrig
kureres og det er ikke sundt for hesten og dens tarmsystem at stå der og
bidde og sluge luft. Yderligere så er det da til at blive vanvittig af at
stå både og høre og se på. Her ser i min nye hest uuurrggg siger dyret så.
Det tiltrækker slet ikke mig og jeg ville gå langt uden om sådan en hest.
Yderlig så skal man lade være med at købe en hest af medlidenhed for dyret.

hilsen

Anet

Fra : Tulle

Dato : 28-12-01 10:10

Hej igen
som sagt så har jeg altså sagt ja tak til dyret, og går i hvert fald ikke ind i det med en så negativ holdning som jeg ser her.
Jeg stod og skulle købe en plag, og faldt over annoncen 1 1/2 års plag efter Mantovani DVH, brun m. fejl.kåret og brændemærket.
Jeg ringede og hørte ejeren som sagde at han bider i krybben under fodring, men ikke hvis han har rem på, og at han har fået det af
for meget stress som helt lille.
Han er en utrolig charmerende lille fyr med god gang og pæn at se på, så han kan vel være lige så god som en til det dobbelte.
Så det der med at man ikke skal købe den fordi den er billig, come on man, hvis du stod og skulle vælge mellem to heste hvor af den
ene havde en fejl som du kunne leve med, så tvivler jeg på det var den dyre der blev valgt.
Og jeg skal nok holde jer opdateret med hvordan det går med den lille fyr, jeg håber på at få ham hjem her inden nytår.
Mvh. Marianne, La Belle og Maskot.

Fra : Anet

Dato : 28-12-01 11:05

Helt ærligt så spurgte du så vidt jeg forstod på første indlæg om det var
klogt at købe den og nævnte selv at den var billig i pris. Hvis du ikke vil
høre andet end det du selv tror på så er det ok men jeg har svaret ærligt og
givet min mening. Bliver du sådan lidt fornærmet over det så lad være med at
skriv sådan et indlæg.

hilsen
Anet

Fra : Tulle

Dato : 30-12-01 17:32

Jeg blev hverken fornærmet eller sur over dit indlæg. Jeg synes bare det er ærgeligt at se at de heste, folk viser interesse for
skal være så perfekte.
Men okay så er der da en fremtid for gensplejsede heste.
brun, 4 sokker, blis, 172,5 cm, MB spring, smuk osv.
Nå nok om det her.
Kan i alle have et rigtig godt nytår og pas på jeres stald.
Mvh. Marianne

Fra : Anet

Dato : 30-12-01 21:44

"Tulle" <tranbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nå nok om det her.
> Kan i alle have et rigtig godt nytår og pas på jeres stald.

Jamen sådan er min mening og jeg kunne på INGEN måde leve med en hest der
var krybbebidder el. lignende. Jeg foretrækker nu røde heste med blis og
helst en frederiksborghest da den passer godt til min ridning og interesser.

hilsen

Anet

Fra : Fr@nk

Dato : 31-12-01 17:31

Hej.

> Jeg blev hverken fornærmet eller sur over dit indlæg. Jeg synes bare det
er ærgeligt at se at de heste, folk viser interesse for
> skal være så perfekte.

Jeg synes det er rart, at ikke perfekte heste får en chance. Jeg købte en
pony, der væver, til min datter, men ponyen er den mest børnevenlige jeg
kender.

Du kan jo også risikere, at du køber en perfekt hest, som er tosset i
hovedet. Men det er jo ikke en grund til, at hesten skal aflives eller sådan
noget, pga en fejl som i princippet er uden betydning. Mennesker med
handicap eller er mindre begavede bliver heller ikke aflivet.

Held og lykke med hesten og godt nytår (også til dem med ikke perfekte
heste)

Krisser

Fra : MM

Dato : 05-01-02 17:18

"Fr@nk" <Frank.opel@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> handicap eller er mindre begavede bliver heller ikke aflivet.
>
> Held og lykke med hesten og godt nytår (også til dem med ikke perfekte

Det må være mig, så tak for det og i lige måde
Venlig hilsen MM

Fra : Pretty Fancy

Dato : 03-01-02 21:09

Du har helt ret.. krybbebidning er en uvane som man ikke kan komme af med,
men er det ikke en fejl man kan leve med?? Hvad så med de folk der bider
negle? holder du dig langt væk fra dem?

Personligt har jeg jo en krybbebider..han er en enestående hest.. kan alt og
er enormt samarbejdsvillig.. jeg har ikke endnu haft en hest i hænderne, der
har været så lærenem og samtidig talentfuld, som ham her er... han er smuk
og enestående.. men jeg har det standpunkt, at man ikke må avle på
krybbebidere og derfor bliver han nu kastereret... Desværre, for han er one
of a kind og mange har allerede vist interesse for ham.

Så jeg mener at det er det der må gøres for krybbebidningen..lad være med at
avle på dem!! Men lad ikke være med at købe dem... De er små sjæle, som fra
menneskenes side er blevet bahandlet dårligt og derfor er de som de er!!! De
er ikke DERES fejl!! Det er sgu VORES som hesteejere!!!

Og nu kan nogen så sige at bliver man ved med at købe dem, bliver de ved at
avle dem... men det kan sgu komme til alle hest og jeg tror at det er et
problem man skal tage op med avleforbundne, for de ser i øjeblikket meget
igennem fingre med den slags fejl... Efter min mening er avlsforbundene gået
alt for meget væk fra temprement og alsidighed og alt for meget ind på
skønhed og bevægelser!! Det er noget skidt... men øhh.. det er vist en helt
anden "diskussion"

/Pretty Fancy

Fra : Anet

Dato : 04-01-02 01:13

"Pretty Fancy" <prettyfancy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du har helt ret.. krybbebidning er en uvane som man ikke kan komme af med,
> men er det ikke en fejl man kan leve med?? Hvad så med de folk der bider
> negle? holder du dig langt væk fra dem?

SVAR:

Jeg syntes ikke at man kan sidestille en hest der er krybbebider og så en
person der bider negle. Pointen i det jeg skrev med at jeg ikke kunne leve
med en hest med sådan en staldfejl er at jeg simpelthen ikke vil se/høre på
det og slet ikke give penge for sådan en hest som har sådan en fejl som kan
smitte andre heste i stalden. Nogle steder på nogle ridesteder og stalde vil
de simpelthen ikke have heste ind med staldfejl og staldunoder. Desuden er
det jo ikke særlig sundt for hesten selv. Måske er jeg lidt fintfølende over
for det men jeg har mistet en hest alt for tidligt og vil slet ikke købe en
hest som er mere disponeret for at dø tidligere end ellers pga. en fejl i
sindet om den fejl så er arvelig, fremkaldt af mennesker eller om hesten har
et for dårligt psykisk sind er mig ligegyldig. En hest der f.eks er væver
bliver mange gange ødelagt i sine forben og det kan f.eks også fremkalde at
hesten må aflives mange år før end den ellers skulle til de evige
jagtmarker.

hilsen

Anet

Fra : ca

Dato : 04-01-02 10:26

Hej alle.

Personligt ville jeg aldrig købe en krybbebider eller væver. Hvis jeg skulle
være så uheldig at få en hjem som viste sig at være en af delene, ville jeg
sende den retur med det samme. Krybbebidere betegnes som en handelsfejl -
dvs. hvis man køber en krybbebider uden at ha' fået det af vide af sælgeren,
kan man sende den retur. Det kan godt være at man kan holde ud at høre på
"bøvseriet" i starten, men senere vil man blive ret træt af det, for ikke at
tale om alle de andre som har hest i stalden. Der hvor jeg har min hest, er
der 1 krybbebider - for en rum tid siden var der to. Og tro mig, folk var
ved at gå ud af deres gode skind. Det ender med at man råber af de stakkels
dyr - de kan jo ikke gøre for det.
Jeg giver Anet helt ret i det hun skriver - jeg synes ikke man skal købe en
hest med fejl - det kan godt være den er sød og rar, men problemer kan man
altid få, der er ingen grund til at anskaffe sig dem fra starten.

Men held og lykke til de ejere som tager chancen med krybbebidere og vævere.

Kh Lotte

Fra : Tulle

Dato : 04-01-02 15:21

Jubiii nu kom min lille (krybbebider) stjerne hjem, og som han kan folde sig ud i alle tre gangarter!! Så kan jeg godt leve med at
han skal have en rem på.
Knuz fra Marianne, La Belle og Mascot

Fra : Pretty Fancy

Dato : 04-01-02 15:31

Hejsa Marianne...

tillykke med den!! Håber virkelig du kan få den på ret kurs igen! Det luner
mit hjerte at høre at du har givet den et godt hjem...

/Pretty Fancy.

Fra : MM

Dato : 05-01-02 17:21

"Tulle" <tranbo@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jubiii nu kom min lille (krybbebider) stjerne hjem, og som han kan folde
sig ud i alle tre gangarter!! Så kan jeg godt leve med at
> han skal have en rem på.

Tillykke med ham og masser af held og lykke til Jer. Håber I får det rigtig
dejligt sammen
Venlig hilsen MM

Fra : Pretty Fancy

Dato : 04-01-02 15:45

> [...]

at
> hesten må aflives mange år før end den ellers skulle til de evige

*g* jeg har det sådan med folk der bider negle... Men min pointe var jo
også blot at man ikke behøver at se så sort på det... du får det til at lyde
som om det er jordens undergang at folk vil købe en hest med denne fejl!!
Man har selvfølgelig lov til at have en mening, men jeg ville ønske at du så
ikke ville fraråde folk at købe en sådan hest.. for så er det jo intet med
hesten der er galt, men derimod med din tålmodighed og tolerence...

Det er fint nok og jeg kan godt se dine synsvinkler, men det er altså ikke
så slemt at have en krybbebider i stalden.. min anden hest er i hvert fald
ikke blever "smittet" med denne vane.. men du har ret.. man skal nok ikke
forvente at få dem ind i alle stalde!! Nu er jeg jo bare så priviligeret at
jeg kan have kirkkerne hjemme hos mig selv!

Ang. at de dør for tidligt.. tja.. men så har du givet den et meget godt liv
indtil den dør.. det er min holdning.. man skal helt klart også sørge for de
svage og syge!!
Du mener sikkert heller ikke at det her kan sammenlignes, men hvad så hvis
nu du mødte en sød person og personen havde en livestuende sygdom eller
handicap... ville du så heller ikke have den person som din ven/veninde,
fordi der var risiko for at miste personen "før tiden" eller ville du vælge
at give den person en chance og forbedre hans/hendes liv?... og måske dit
eget??

/Pretty Fancy

p.s. Det skal lige siges at min krikkes mor var krybbebider også!! Hun var
europamester i westerndisciplinerne Reining og Cutting... så underminer dem
ikke!!

Fra : Anet

Dato : 06-01-02 20:52

> [...]
> ikke!!
>

> Det spørgsmålet gik ud på var ikke om en krybbebider kunne blive så og så
god til dit og dat men om det var ok at købe en krybbebider. Krybbebideri
går jo ikke ud over ridbarheden af f.eks hesten men krybbebideri kan være et
tegn om et svagt sind eller dårlig psyke. Og ja, jeg vil stadig advare folk
mod at købe enhver hest med en staldfejl da det jo kan afkorte hestens
levealder og fysiske tilstand på længere sigt. De fleste hestfolk vil jo
gerne f.eks købe en ung hest og beholder den så måske til den bliver så
gammel at den simpelthen skal aflives fordi den bare ikke kan mere af alder.
Det er da på den måde jeg selv køber en hest. Jeg håber at have den i rigtig
mange år da jeg jo bliver glad for sådan et dyr og håber at den tid jeg
ligger i den lønner sig i mange år fremover.

hilsen

Anet

Fra : MM

Dato : 05-01-02 17:16

> [...]
væver
> ind i min stald da det smitter andre heste der er lidt svage i det.
Det er da vist en skrøne. Min hest har stået opstaldet i en stald med syv
andre heste, hvoraf to af dem var både krybbebidere og vævere, og ingen af
de andre var, trods det at tre af dem havde stået sammen med de to hele
deres liv. Min hest tillagde sig heller ikke nogen af de dårlige vaner i de
tre år hun var i stalden, og der var da perioder hvor hun kedede sig en
smule.

> [...]
talt
> så syntes jeg ikke at det er noget at satse på.

Hvad er det for et ridecenter der behandler hestene sådan? De steder jeg har
redet har der aldrig været nogle heste der har skulle isoleres p.g.r af
dårlige vaner.

Krybbebidning kan aldrig
> kureres og det er ikke sundt for hesten og dens tarmsystem at stå der og
> bidde og sluge luft.
Det er jeg helt enig med dig i...Desuden mener jeg det er synd at man kun
kan fungere med sin hest, ved at skulle give den en rem om halsen som gør
det smertefuldt at lave det den gerne vil (bide i krybben)

> [...]
> Det tiltrækker slet ikke mig og jeg ville gå langt uden om sådan en hest.
> Yderlig så skal man lade være med at købe en hest af medlidenhed for

Det er jeg også enig med dig i, men mon det nu også er det hun gør? Jeg kan
godt forstå at man føler sig tiltrukket af at købe en hest der ikke koster
så meget, selvom den har sine "fejl"

Venlig hilsen MM

Fra : Tulle

Dato : 07-01-02 10:37

Nu har jeg haft ham i en lille uge og har kun hørt ham sluge luft tre gange (jeg er godt klar over at jeg ikke står og lytter døgnet
rundt)
Men når han har sin rem på, rigeligt med halm og lidt gulerødder gemt i boksen, så er der ro og han stor trives.
Lige nu styrter han rundt uden for og leger med en anden.
Tak for den positive respons jeg har fået fra nogle af jer, det er godt at høre at der er andre som også tror på at det måske kan
lykkes mig at vænne ham af med det.
Held og lykke til alle i samme situation som jeg.(også til jer andre
Hilsen Marianne, La Belle og Mascot

Fra : Richard Nybo

Dato : 14-02-02 22:31

Hejsa!
Tjah...min hest er krybbebider......Men nu er det sådan, at jeg jo ikke
synes, at det er nødvendigt at heste skal stå i en for dem unaturlig
stilling og spise, så han har en støbt flad foderplads i sin boks, hvor
foderet bliver hældt ud. Så står han rigtigt og spiser og han har ingen
krybbe at bide i. Så han har ikke slugt luft siden jeg flyttede ham hjem fra
rideskolen for 8 måneder siden. Krybbebideri er ikke en sygdom og det kan
afhjælpes....Det er bare en dårlig vane. Sådan ser jeg nu på det!

Camilla