Spørgsmål vdr. opgradering...
Fra : Anders

Dato : 26-12-01 21:24

Hej
Jeg skal til at opgradere min pc med ny processor og bundkort, men er meget
i tvivl om hvad man skal vælge mellem P4 eller AMD AthlonXP.
Man kan købe en AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz) og en Intel Pentium 4
1.5GHz In-a-Box til nogenlunde samme pris, men hvad kan bedst betale sig ?
Hvad er den hurtigste ? Hvad er den mest lydsvag (med køler) ? Hvad er den
mest stabile ? Prismæssigt ? osv. osv.

Håber nogen kan komme med et godt råd.

MVH
Luke

Godt Nytår

Fra : orbital

Dato : 26-12-01 22:15

On Wed, 26 Dec 2001 21:24:14 +0100, "Anders"
<NOSPAMmasterblastermegafu@ofir.dk> wrote:

> [...]
>Hvad er den hurtigste ? Hvad er den mest lydsvag (med køler) ? Hvad er den

Jeg mener, at de varmer lige meget. Så det med lydsvag køler er et
spørgsmål om kvaliteten eller egenskaberne i køler løsningen.
En kabinet blæser bør de have begge to, og strømforsyning på 300 watt
også.
Jeg ville vælge XP'eren, da den er en del hurtigere, ikke i MHz, men i
effektivitet. Den laver mere pr. clockcycle simpelthen, derfor skriver
amd at den svarer til en p4 1700 MHz, og det er endda undervurderet en
smule.
De bør være lige stabile.
Fremtiden kender man jo ikke helt. Det spændende er om thoroughbread,
den næste cpu fra amd, kører på samme sokkel. Det tror jeg nok den
gør, men det er for tidligt at spå om, at de nuværende bundkort kan
køre dem, eller der skal et nyt chipset til. Det skal der nok. De
starter med de cpu'er om ca. 1 år.

Men der er sikkert flere meninger om dette.

mvh

John

Fra : Kristian

Dato : 26-12-01 22:33

"orbital" <johnknuhtsen@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> køre dem, eller der skal et nyt chipset til. Det skal der nok. De
> starter med de cpu'er om ca. 1 år.
>
> Men der er sikkert flere meninger om dette.

Jeg ville også vælge en AMD Athlon XP, da man får langt mere for pengene.
Men hvorfor en XP 1700+? Den hvor du får mest for pengene er XP 1600+.

Her er prisen for 1 mhz udregnet udfra priserne på www.edbpriser.dk:

XP 1500+ = 0,93 kr./mhz
XP 1600+ = 0,91 kr./mhz
XP 1700+ = 1,06 kr./mhz
XP 1800+ = 1,28 kr./mhz
XP 1900+ = 1,67 kr./mhz

Derfor ville jeg vælge XP 1600+ da det er her man få flest mhz pr. kr.

Fra : Anders

Dato : 27-12-01 18:01

Tak for svarene.
Det bliver vel en AMD

Har 1 ? mere, hvad med strømforsyning ?
Jeg ved at AMD Athlon Palomino XP kræver 300w, jeg har en AOpen HQ08 Full
Tower ATX, er det det samme fidus med P4 hvor der skal være det lille extra
powerstik (4pin) ud over den almindelige ??

MVH
Anders

Fra : orbital

Dato : 27-12-01 20:03

On Thu, 27 Dec 2001 18:00:59 +0100, "Anders"

Nej, kun atx stik benyttes med xp.

mvh

John

Fra : Anders

Dato : 27-12-01 18:04

Glemte lige.
Når man køber en AMD Athlon Palomino XP 1700+ processor, får man så også en
god køler ???
Anders

Fra : Kristian

Dato : 27-12-01 20:04

"Anders" <NOSPAMmasterblastermegafu@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Glemte lige.
> Når man køber en AMD Athlon Palomino XP 1700+ processor, får man så også
en
> god køler ???
> Anders

Nej. Der er kun køler med når den hedder noget med "Box" - og den tror jeg
egentlig ikke er noget værd!.
Men igen: Hvorfor skal det lige være en XP 1700+, det forstår jeg ikke!

Fra : Anders

Dato : 27-12-01 23:03

Tak.

Jeg skrev igen 1700+ fordi jeg bare kopierede teksten, det bliver en 1600+
som jeg køber...

Hvad for en køler skal man så købe, en god og uden for meget støj en...

Fra : Anders

Dato : 27-12-01 23:10

Og når vi nu er der, hvilken bundkort kan så anbefales ???
For at gøre det lettere, hvilket mærke af udstyr skal jeg købe af disse:

1. Processor (AMD Athlon Palomino XP 1600+)
2. Bundkort
3. Køler
4. Ram

Jeg har resten som Grafik, lyd osv.

Fra : Kristian

Dato : 28-12-01 22:39

> [...]
> 3. Køler
> 4. Ram

Processor = AMD Athlon Palomino XP 1600+
Bundkort = EPoX EP-8KHA+ med VIA KT266A
Køler = ? men find en som larmer 21-22 db eller derunder
Ram = Apacer eller Kingston DDR PC2100. Min. 256 MB men helst 512 MB

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 29-12-01 11:04

Kristian wrote:

<snip>
> Processor = AMD Athlon Palomino XP 1600+

Jeps, god ide.

> Bundkort = EPoX EP-8KHA+ med VIA KT266A

Ditto.

> Køler = ? men find en som larmer 21-22 db eller derunder

Hvad med en Alpha PAL-8045T + en low-noise 80mm?

> Ram = Apacer eller Kingston DDR PC2100. Min. 256 MB men helst
> 512 MB

Amen.

--
MVH
Thomas A. Frederiksen

Fra : orbital

Dato : 27-12-01 20:09

On Thu, 27 Dec 2001 18:04:29 +0100, "Anders"
<NOSPAMmasterblastermegafu@ofir.dk> wrote:

>Glemte lige.
>Når man køber en AMD Athlon Palomino XP 1700+ processor, får man så også en
>god køler ???

Hvis du vælger en box er den med køler, ellers ikke. Kender ikke disse
box kølere.
Det er terminologien på www.edbpriser.dk
Kan ellers anbefale en volcano 6 low noise.

mvh

John

Fra : Anders

Dato : 27-12-01 23:05

Hvem laver denne "volcano 6 low noise" køler ?? Kan ikke finde den på
edbpriser...

Anders

Fra : orbital

Dato : 28-12-01 09:43

Først skal du søge på alle. Så er det thermaltake.
Hvis du søger på socketa, kommer den ikke frem. Man kan kun undre sig.

mvh

John

On Thu, 27 Dec 2001 23:05:16 +0100, "Anders"